Gå til innhold

Hadde dere anmeldt barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som liten ble jeg og min bror utsatt for grov omsorgsvikt av foreldre. Mange reagerte, både lærere og naboer og barnevernet fikk inn mange beskymringsmeldinger - samtidig ble ingenting gjort. Her snakker vi om grov mishandlig og seksuelle overgrep.

Mange år senere orker vi ikke mer og jeg gikk selv til politiet og anmeldte far.

Barnevernet grep inn og det ble oppretter sak mot far som fikk fengselsstaff.

Hadde barnevernet grepet inn for 25 år siden hadde vi vært spart for mye. Det plager meg den dag idag at jeg fikk ødelagt barndommen.

Jeg tenker at jeg vil anmeldelse for å få ro inni meg, men er ikke sikker på at jeg takler rettsak mm igjen.

Anonymous poster hash: 5a310...5e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du og din bror skal sette dere sammen med en advokat og gå til sak mot barnevernet. Slikt som dette er ikke greit at de slipper unna med.

Barnevernet gjør mye bra, men de kan ikke slippe unna med det som ikke er bra av den grunn.

Slike ting var veldig vanlig før, men da klagde heller ikke folk på måten ting ble gort på. De viste sikkert ikke bedre. Nå vet man mer og man vet hva sine rettigheter er.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: fc55b...8f2
Skrevet

Kanskje du skal snakke med broren din om det og se hva han mener. Om han er enig så kan dere sette dere ned med en advokat og få saken belyst fra et juridisk ståsted slik at dere vet mer om hva dere går til, altså bare en uformell konsultasjon uten å ta noen beslutning på forhånd. Kanskje det kan hjelpe. Når det gjelder om dere skal anmelde bv i det hele tatt er det nesten en sak dere selv må svare på - hvor viktig er det for dere og hvordan vil det eventuelt forbedre dere og situasjonen deres. Hvis du tror at det vil hjelpe så er vel det svar nok. Faktum er vel dog at det er en gammel sak og rutinene var annerledes på den tiden.

Anonymous poster hash: d02d1...6e1
Gjest elisa bt
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, det er ingen andre en deg og din bror som kan kjenne på hvordan dette er for akkurat dere. Men jeg tror som de over at det kan være lurt å ta en uforpliktende prat med en advokat i første omgang. Da får dere litt mer informasjon å vurdere ut fra. 

En rettsak vil nok være en stor belastning der og da, men hvis du bestemmer deg for å stå i den belastningen ser jeg for meg at det er noe du kan vokse på som person.  Jeg synes du bør tenke gjennom hva du håper å få ut av en anmeldelse, og veie det opp mot de negative sidene. Samtidig kan du kanskje vurdere om du kan oppnå det du ønsker på andre måter. Du sier du ønsker ro inni deg. For meg er det vanskelig å tolke nøyaktig hva det er du håper skal gi deg denne roen. Tenker du at du vil få ro hvis barnevernet får en form for straff, at det blir en slags oppreisning for deg? Eller tenker du at du trenger å vite at ting ikke blir gjort på samme måten i dag som det ble den gang? Hvis det er sistnevnte som er saken kan det hende du kan finne like mye ro gjennom en eller flere samtaler med barnevernet i kommunen? Hvis de er villige til å høre på deg kan det hende de lærer noe av din historie, som de kan ta med seg videre i arbeidet sitt.

Uansett hva du velger håper jeg du finner den roen du søker!

Skrevet

Jeg tror det kan være godt for deg/dere å få avsluttet dette med en sak mot barnevernet. Det har jo helt klart foregått noe galt i systemet. Om dere hadde fått erstatning ville det kanskje føltes som at det endelig ble gjort noe rettferdig ovenfor dere. Kanskje det ville blitt lettere å legge dette bak seg. 

Jeg vil også si som de andre her at du burde ta deg en prat med broren din og at dere sammen tar kontakt med en advokat for å høre deres muligheter. De kan dette bedre enn noen andre. 

Vil uansett gi deg en stor klem :klemmer: Håper dere kan få noe positivt ut av dette, en slags avsluttning.

Anonymous poster hash: ec200...525
Skrevet

Det finnes spesielle utvalg i kommunene som vurderer erstatning til barn som er utsatt for omsorgssvikt i fosterhjem etc... dette burde jo også gjelde deg som ikke fikk hjelp til tross for meldinger osv.. du kan jo sjekke ut og forhøre deg.. 

http://www.oppreisning.com/

Ellers ville jeg spurt en advokat om hvilke muligheter som finnes.. er jo flere som tilbyr gratis juridisk bistand.. eks. jurk.no

Du kan også kontakte støttesenter mot incest for informasjon. 

Forstår veldig godt at du ønsker en oppreisning. Jeg håper du i tillegg har fått eller får god hjelp til å bearbeide traumene, for jeg tenker at uansett sum så må det bearbeides. Det sitter fast i kroppen og vil gjøre det om du får penger eller ikke. 

Lykke til :) 

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Skal snakke med broren min, så får vi finne ut av det sammen - og hvordan vi evt skal gå frem.

Anonymous poster hash: 5a310...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...