Gå til innhold

Hvordan ta opp økonomi med barnefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn med en som har fem barn allerede. To av barna er over 18, men bor hos han da de går på skole. De tre andre er i barneskolealder, som han har 50-50.

Jeg ble gravid på første deit, til min store overraskelse, og jeg har en sønn på 3.

Vi bor ikke sammen.

Han er uten tvil flink med ungene sine, men følelsene mine har kjølnet. Han klager mye på økonomien, og det skjønner jeg. Men jeg har det heller ikke så fett økonomisk, ikke så godt betalt deltidsjobb, men jeg klager ikke.

I vinter ville han absolutt være med på 3D-ultralyden, han tilbudte seg å betale halve kostnaden. Det gjorde han aldri, men han betalte i det minste reisa si selv.

Jeg har hatt noen utgifter til barneutstyr, selv om jeg er heldig og hadde vogn etter storebror og noe barnetøy. Jeg er klar over at jeg økonomisk er alene om gildet, men jeg skulle gjerne ha klart å formidle det til han på noe vis. Jeg har ikke klart å finne en anledning å spørre om han har tenkt å bidra på noe vis. Faktisk har jeg unngått å snakke med han da han til stadighet inviterer seg og sine fem barn på besøk. Har skjønt at han i helgene ofte drar ungene med rundt til slekt på middagsbesøk og forteller stolt over hvor sjokkert vertene er over at ungene er så glupske og altetende. (Sukk)

Jeg har ikke økonomi til å begi meg inn på å fôre hele hans ungeflokk i helgene!

Nå er fødselen like om hjørnet og han har begynt å snakke om å komme og være med under fødselen. Jeg synes fyren er så lite sjarmerende at han er den siste jeg ønsker besøk av på sykehuset. Manglende økonomisk sans og evne er én viktig grunn. Han er tydeligvis en som liker å komme til dekket bord.

Jeg ønsker at lillebror skal ha kontakt med sin biologiske far, men er usikker hvordan jeg kan holde han på avstand og samtidig bevare en god tone.

Noen råd?

Anonymous poster hash: 0c49c...a8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel,du ønsker jo både å involvere han og holde han unna så litt vanskelig gi råd.

Om du ikke ser for deg en fremtid med han er det jo bare å kutte han ut frem til barnet er født. Ingne grunn til at han skal komme til deg i helgene. Ble selv alene under svangerskapet og selv om jge manglet ALT da jeg bodde på studenthybel krevde jeg aldri noe av faren. Etter barnet blir født får du bidrag, og du kan også få overgangstønad 2 mnd før fødsel. Jeg var student men jeg begynte jobbe også så jeg fikk en fin sum fødselspenger i tillegg til fødselsstipend.

Så tjener du lite bør du jobbe mer fremover. Mange som trenger ekstra folk i sommer og du kan på noen mnd fremover øke grunnlaget ditt.

Jeg hadde nok ikke spurt etter penger for ultralyden, regner med det var du som valgte bestille det. Jeg høres kanskje kynisk ut, men om han har dårlig råd OG 5 barn sier det seg selv at du bør satse på å ta ansvar for barna dine selv. Du må selvfølgelig kreve han for bidrag men det er nok ikke rare summen du vil få for å si det sånn.

Anonymous poster hash: d3289...515
Skrevet

Vel,du ønsker jo både å involvere han og holde han unna så litt vanskelig gi råd.

Om du ikke ser for deg en fremtid med han er det jo bare å kutte han ut frem til barnet er født. Ingne grunn til at han skal komme til deg i helgene. Ble selv alene under svangerskapet og selv om jge manglet ALT da jeg bodde på studenthybel krevde jeg aldri noe av faren. Etter barnet blir født får du bidrag, og du kan også få overgangstønad 2 mnd før fødsel. Jeg var student men jeg begynte jobbe også så jeg fikk en fin sum fødselspenger i tillegg til fødselsstipend.

Så tjener du lite bør du jobbe mer fremover. Mange som trenger ekstra folk i sommer og du kan på noen mnd fremover øke grunnlaget ditt.

Jeg hadde nok ikke spurt etter penger for ultralyden, regner med det var du som valgte bestille det. Jeg høres kanskje kynisk ut, men om han har dårlig råd OG 5 barn sier det seg selv at du bør satse på å ta ansvar for barna dine selv. Du må selvfølgelig kreve han for bidrag men det er nok ikke rare summen du vil få for å si det sånn.

Hi skriver at fødselen er rett om hjørnet så hun kan nok ikke jobber i sommer for å øke grunnlaget for foreldrepenger

Anonymous poster hash: 833d9...144

Skrevet

Hi skriver at fødselen er rett om hjørnet så hun kan nok ikke jobber i sommer for å øke grunnlaget for foreldrepenger

Anonymous poster hash: 833d9...144

Beklager- den setningen overså jeg vist;)

Hun bør da uansett ha jobbet såpass at hun mottar noe fødselspenger. Å jobbe såpass under svangerskapet at en greier utgiftene det første året bør ha vært prioritet. Med overgangstønad, barnetrygd for 3, bidrag fra 2 fedre og kanskje bostøtte bør det være mulig greie seg.

Skrevet

Jeg greier meg i forhold til økonomien. Jeg har det ikke fett, men har økonomisk sans i motsetning til han. Han er av typen som ikke åpner regninger (da innså jeg at forholdet ikke hadde sjans). Så i forhold til økonomi, går det greit. Det som er litt vanskelig er når han tilbyr seg å komme hit med ungene for å "hjelpe" meg med noen praktiske ting. Jeg har verken plass eller økonomi til å fø på hans fem unger, og han tar ikke ansvar selv. Han sier bl.a at hvis han kommer til meg, så har han råd å tanke bilen så de kommer seg hjem (=sparer matutgifter).

Han bruker samtidig penger på unødvendige ting, istedet for å f.eks kjøpe et par bodyer på salg etc.

Han forventer på en måte at vi er sammen om barnet og forventer å være med på fødselen, men viser ikke interesse for å bidra økonomisk.

Jeg er ikke bekymret i forhold til økonomi, men å ha en som forventer å komme til å få invadere mitt liv og dekket bord bare fordi vi har barn sammen... Samtidig har jeg ikke lyst å bli uvenner.

Skrevet

Er han i det hele tatt klar over at forholdet er over?

Anonymous poster hash: 89f4a...397

Skrevet

Jeg greier meg i forhold til økonomien. Jeg har det ikke fett, men har økonomisk sans i motsetning til han. Han er av typen som ikke åpner regninger (da innså jeg at forholdet ikke hadde sjans). Så i forhold til økonomi, går det greit. Det som er litt vanskelig er når han tilbyr seg å komme hit med ungene for å "hjelpe" meg med noen praktiske ting. Jeg har verken plass eller økonomi til å fø på hans fem unger, og han tar ikke ansvar selv. Han sier bl.a at hvis han kommer til meg, så har han råd å tanke bilen så de kommer seg hjem (=sparer matutgifter).

Han bruker samtidig penger på unødvendige ting, istedet for å f.eks kjøpe et par bodyer på salg etc.

Han forventer på en måte at vi er sammen om barnet og forventer å være med på fødselen, men viser ikke interesse for å bidra økonomisk.

Jeg er ikke bekymret i forhold til økonomi, men å ha en som forventer å komme til å få invadere mitt liv og dekket bord bare fordi vi har barn sammen... Samtidig har jeg ikke lyst å bli uvenner.

Få han på avstand uten å ødelegge vennskapet. Si du har planer i helgene eller at han må handle rett og slett. Skjønner ikke hvorfor han skal være der i helgene engang.

Bor dere langt fra hverandre?

Det første leveåret, og kanksje enda lenger anbefales korte og hyppige samvær. Altså et par tiimer noen ganger i uka. Er ikke meningen du skal stå klar med middag til 6 stykker da. Du bør nesten sette ned foten så det ikke blir verre.

Om du ikke ønsker ha han der under fødselen lar du være. Der skal du kun ta hensyn til deg selv:)

Skrevet

Nei, han er kanskje ikke det. Men vi har ikke vært seksuelt sammen siden jeg ble gravid. Så han sist i mai, før det så jeg han i februar.

Det er jo litt vanskelig å ta det også opp da.

Skrevet

Har truffet han 3 ganger siden i høst. To av gangene der han bor og ene gangen kom han uanmeldt til meg mens jeg hadde familiebesøk. Vi bor 30 mil fra hverandre. Han sa i dag at han drømmer om et stort hus med plass til alle oss. Men det er jo bare det det er. En drøm. Jeg vil ikke innlate meg økonomisk med en som ikke åpner regningene sine, får bilen avskiltet pga manglende forsikring etc.

Men han er jo snill, på en måte, og hvordan kan man si skikt uten å såre..?

Skrevet

Nei, han er kanskje ikke det. Men vi har ikke vært seksuelt sammen siden jeg ble gravid. Så han sist i mai, før det så jeg han i februar.

Det er jo litt vanskelig å ta det også opp da.

Eh, men da er det jo ikke sånn at han kommer hver helg?!

Jeg skjønner egentlig ikke problemet. Du sier du klarer deg økonomisk, men er samtidig irritert over at han bruker penger på unødvendige ting istedet for noen bodyer. Han skal betale bidrag og mer enn det kan du ikke kreve- ei heller legge deg borti.

Skrevet

Har truffet han 3 ganger siden i høst. To av gangene der han bor og ene gangen kom han uanmeldt til meg mens jeg hadde familiebesøk. Vi bor 30 mil fra hverandre. Han sa i dag at han drømmer om et stort hus med plass til alle oss. Men det er jo bare det det er. En drøm. Jeg vil ikke innlate meg økonomisk med en som ikke åpner regningene sine, får bilen avskiltet pga manglende forsikring etc.

Men han er jo snill, på en måte, og hvordan kan man si skikt uten å såre..?

Da har han jo bare vært en gang hos deg med alle barna sine etter du ble gravid?

Skrevet

Hvorfor kommer han på besøk i det hele tatt hvis det er slutt? Hvorfor tar han med seg ungene sine til deg? Høres helt rart ut.

Ikke vær så tafatt, vil du ikke ha ham med på fødselen så bare si det, så er det ikke noe han får gjort med den saken. Jeg hadde med en venninne, og kunne ikke tenke meg å hatt barnefaren der, det var jo bare et "uhell", og ikke søren om vi var fortrolige nok til at han skulle få være med på noe slikt. 

Skjønner ikke problemet heller, er jo bare å si ting som de er og egentlig drite litt i hvordan han reagerer. 

Anonymous poster hash: c3d2b...963
Skrevet

Synes nesten synd på mannen jeg. Han skjønner jo ikke en gang at dere ikke skal være en familie.

Hva med å snakke med han om det istedenfor å ha dette fokuset på penger?

Anonymous poster hash: 9d410...211

Skrevet

Synes nesten synd på mannen jeg. Han skjønner jo ikke en gang at dere ikke skal være en familie.

Hva med å snakke med han om det istedenfor å ha dette fokuset på penger?

Syns også det var enormt med fokus på det økonomiske.

Såklart er det langtfra bra at han ikke har forsikringer på bil i orden. Om en ser bort fra akkurat det kan han være en super pappa, og barnet har mange søsken og med det mye ressurser rundt seg. Prøv heller se positivt på det, krev bidrag via nav og ikke bry deg med sånt du ikke kan styre uansett.

Skrevet

Tja, det er vel bare det at hvis han hadde vist interesse for å bidra der skoen trykker, så hadee jeg sikkert ikke blitt irritert over at han trykker på skoen....eller noe sånt.

Jeg syns vel også litt synd i han. Han hadde vel trengt en konemor som ordner opp.

Han har ikke vært hos meg med alle ungene. Jeg har kun møtt de to eldste hos han.

Men han er nok kanskje ikke klar over at forholdet er over for lengst. Og det er vel vanskelig å få det på banen når vi ikke er uvenner eller noe. Jeg svarer han ikke hver dag på sms eller face engang.

Skrevet

Tja, det er vel bare det at hvis han hadde vist interesse for å bidra der skoen trykker, så hadee jeg sikkert ikke blitt irritert over at han trykker på skoen....eller noe sånt.

Jeg syns vel også litt synd i han. Han hadde vel trengt en konemor som ordner opp.

Han har ikke vært hos meg med alle ungene. Jeg har kun møtt de to eldste hos han.

Men han er nok kanskje ikke klar over at forholdet er over for lengst. Og det er vel vanskelig å få det på banen når vi ikke er uvenner eller noe. Jeg svarer han ikke hver dag på sms eller face engang.

Kjære vene!

Du klager over at han kommer til deg med alle barna og forventer full oppvarting. Også har han kun vært hos deg 1 gang og da uten barna?

Skrevet

Nei? Jeg klager på at han maser om å få komme hit og få oppvartning. Jeg er jo ikke interessert i verken han eller ungene hans.

Skrevet

Nei? Jeg klager på at han maser om å få komme hit og få oppvartning. Jeg er jo ikke interessert i verken han eller ungene hans.

Du fremstilte det som om at han brukte komme. Kan de ikke komme en ettermiddag da, du trenger jo ikke stelle istand noe voldsomt. Må da være greit møte barna hans, de er jo tross alt søskene til barnet ditt. og har han sagt at du må betale mat og alt? Og om så, er det jo bare å si du ikke har råd.

Jeg tror at uansett hva denne mannen gjør eller ikke gjør blir det feil. Han er jo oppriktig intr i å ha kontakt. Og det kreves faktisk ikke at han skal kjøpe inn mye utstyr før fødselen.

Og at du ikke har interesse av han eller ungene hans: du høres jammen smålig og gjerrig ut du også som ikke kan ta imot besøk en gang av de.

Skrevet

Dette må vel være realitetens troll???

Anonymous poster hash: e9a4c...e90

Skrevet

Dette må vel være realitetens troll???

Anonymous poster hash: e9a4c...e90

Haha- håper det. Høres helt sykt ut😁

Skrevet

Det er 30 mil mellom oss, så de må overnatte. Og han fremstiller det som om de vil ha råd å komme hvis jeg betaler maten. Jeg er alene, og foretrekker å bruke pengene på barnet nå. Så kan vi møte dem på deres hjemmebane en gang senere.

Skrevet

Det er 30 mil mellom oss, så de må overnatte. Og han fremstiller det som om de vil ha råd å komme hvis jeg betaler maten. Jeg er alene, og foretrekker å bruke pengene på barnet nå. Så kan vi møte dem på deres hjemmebane en gang senere.

Du kan da ikke nekte dem komme på besøk. Kan nekte dem overnatte men å komme på besøk når babyen er kommet kan du ikke nekte.

Du høres utrolig vanskelig ut og du bør få en pris for å lage problemstillinger.

Skrevet

Kan jeg ikke nekte å ta imot 6 personer i mitt eget hjem....? Selvfølgelig kan jeg det.

Ps... Hvorfor tror dere han ikke inviterer meg og mitt barn på middag hos han?

Skrevet

Kjære deg. 

dette høres slitsomt ut for deg. Jeg ville tatt en alvorsprat med ham om dine og hans forventninger til det som skal skje, og hvordan dere skal forholde dere til hverandre.

Du gjør ham en Bjørnetjeneste ved å ikke si noe fordi han er "snill" og du ikke vil bli uvenner. Vær tydelig! Det er mye lettere for deg og for ham.

Først må du bestemme deg for om du vil ha ham med på fødselen. Kjenn godt etter dine behov. Ønsker du ikke dette, sier du fra om det. Vær tydelig, si når han kan komme på besøk etterpå. 

Hvis han øsnker å ta med 5 barn må dette avklares på forhånd! Både før og etter fødsel! I tillegg må han selvsagt bidra med mat til en slik flokk! Det sier seg selv.

Kjenn på dine egne behov og kom ham i møte på den måten som er naturlig for deg. Hvis han tror dere fremdeles har en slags kjærlighetsrelasjon må du snarest opplyse ham om at du ikke ser slik på det!

Lykke til med alt. Du høres ut som en sterk og selvsendig kvinne som fint vil klare et barn til!

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du ha barn med han?!....

Stakkars barn. Får jo et dårlig forhold til faren helt fra fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...