Gå til innhold

Student ,gravid og rettigheter


Morfar-2014

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er gravid i uke 29 nå og har situasjon som gjør usikker om våre rettigheter angående foreldrepenger og permisjon .

 

 Jeg har vært student fra Januar 2014.  Jeg har også jobbet helt til starten av desember 2013. Jeg har tenkt å fortsette studiene framover men litt usikker om når jeg kan starte.

Far er i bra jobb i 100 % stilling.

 

Det jeg lurer på :

 

1) Kan jeg søke både om engangstønad og foreldrepenger stipend fra Lånekassen ?  ( Siden oppfyller ikke kravet angående jobb - 6 av 10 måneder)

 

2) Hvis jeg kan , kan jeg og mannen min dele .permisjon .  Kan jeg ta permisjon for ett semester og starte i vår 2015 semester  og da kan mannen min ta det ? hvor mange uker han kan ta permisjon ?

 

3) Kan han ta delt permisjon ( 2 eller 3 dager i uken , siden jeg skal ta 50 % studiepoeng )

 

Håper at noen kan svare på det jeg og mannen min lurer på .

 

Takk på forhånd for alt hjelp som kan komme.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) ja

2) ja, men kun om du studerer 100 %. Mannen kan da ta ut det som gjenstår av stønadsperioden (46/56 uker etter fødselen)

3)mannen kan gradere sitt uttak men da forutsatt at du er fulltids student. Studerer du på deltid får ikke mannen foreldrepenger. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Guttemamma  ! 

 

Takk for svaret :) 

 

Men fortsatt forstod ikke helt regelen om delt permisjon  -- 2 & 3 

 

2)  Hva mener du 46/56 uker etter fødselen ?  Siden jeg har fri fra universitet nå - Ferdig med eksamener nå . så skal det ikke mine uker starter fra fødselen og ikke 3 uker før fødselen. Kan noen forklare om hvordan blir det med beregning av uker i min situasjon. 

 

 3) Hvis jeg er fulltid studen i vår 2015 , hvordan mannen kan få gradert sitt uttak  dvs at 2 eller 3 dager i uken fri og resten jobber han ? er det ikke regelen som gjør at hvis mor er 100 % i jobb /studie så far må ta 100 %  ? 

Håper  kan få litt mer forklaring om det 

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Guttemamma  ! 

 

Takk for svaret :)

 

Men fortsatt forstod ikke helt regelen om delt permisjon  -- 2 & 3 

 

2)  Hva mener du 46/56 uker etter fødselen ?  Siden jeg har fri fra universitet nå - Ferdig med eksamener nå . så skal det ikke mine uker starter fra fødselen og ikke 3 uker før fødselen. Kan noen forklare om hvordan blir det med beregning av uker i min situasjon. 

 

 3) Hvis jeg er fulltid studen i vår 2015 , hvordan mannen kan få gradert sitt uttak  dvs at 2 eller 3 dager i uken fri og resten jobber han ? er det ikke regelen som gjør at hvis mor er 100 % i jobb /studie så far må ta 100 %  ? 

Håper  kan få litt mer forklaring om det 

 

Takk på forhånd

 

2) Det er det som er igjen av permisjonen far kan ta ut. For at far skal få mest uttelling må han starte når barnet er 7 uker gammelt og kan da ta 40 eller 50 uker permisjon. Starter han senere enn dette vil alle uker du har vært hjemme utover de 6 første "spise opp" av de uken han kan ta ut. 

 

3) Du skrev selv at du skulle ta 50% studiepoeng, jeg antok ut fra det at du ikke skal være fulltidsstudent men deltidsstudent? Studerer du på fulltid kan pappaen ta ut foreldrepenger i de ukene som gjenstår av permisjonen. Han kan velge om han vil ta full permisjon eller gradert, det er uansett et krav at du studerer 100% for at han skal få noe permisjon.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett må dine uker starte tre uker før termin, senest.

 

Anonymous poster hash: 8b703...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chat med nav på facebook, ta screenshot av chattevinduet for å ha det skriftlig til etterkant

 

Anonymous poster hash: 8b703...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...