Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Hvordan i alle dager skal hun få til å sove om kvelden? Hun er sliten når hun går til sengs ca 20.30 men hun sovner aldri. Hun er ekspert på å snike med seg pad eller tlf hvis vi ikke passer godt på men selv uten dette drøyer det til langt på natt før hun sovner. Hun tenker og analyserer mye og bruker mye energi på å bearbeide inntrykkene fra dagen. Tror mye ligger her. Sårbar jente. Dette er så ille at hun nesten sovner i timene på skolen fordi hun da er så sliten på natten. Jeg er desperat etter tips 😟 Anonymous poster hash: a59db...a2b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Ingen som har råd? Anonymous poster hash: a59db...a2b
Hjertefru Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 Har hun vært sånn bestandig ? Henger meg på her. Trenger tips selv, har ei som er lik din datter. Hun har vært sånn hele livet. Blir veldig kreativ sent på kvelden og designer sine egne broderi under dyna(!) Virker som hjernen jobber på høygir, har mistenkt en form for ADHD ..
Havhesten Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Ingen skjerm 1 time før leggetid. Får hun nok mosjon? Ikke trene sent på kvelden. Se på kostholdet. Kutte ned på sukker og hvitt mel? Ta bad, dusj om kvelden. Få henne til å skrive dagbok, tømme hodet for tanker, få dem ut istedenfor å la dem kverne. Lær henne enkle innsovingsmetoder, pusteteknikker. Har noen jeg bruker fra Yogakurs. Dette kan sikkert googles. Jeg driver autogen trending på barnet mitt når hun har problemer med å sovne. Nevner kroppsdel for kroppsdel, sier "kjenn hvor tung armen din er" osv. "Kjenn hele kroppen hviler tungt ned i madrassen" osv. Hun pleier å roe ned kroppen og sinnet da. Lykke til!
Gjest Frisk bris Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Roe mer ned før leggetid, kutte ned på antall fritidsaktiviteter, ta dere tid til å prate sammen tidligere på dagen. Både før legging.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Hun har alltid vært sånn ja. Prøver å motivere henne til å skrive dagbok men hun synes hun er så dårlig til å skrive. (Hun mister fokus og blir lei seg ) Mistenker selv ADHD eller add men skolen er uenig. Men er enig i at hun sliter veldig og er henvist bup. Problemet er ventetiden der og jeg finner ingen private aktører som utreder barn psykisk med tanke på ADHD (eller angst og uroproblematikk) Men søvn er et problem jeg kunne tatt tak i for er overbevist om at hun kunne ha fungert litt bedre hvertfall. Vi forsøker å roe ned med en bok eller bare å slappe av/skravle litt i sofaen. Men hun fikler og er urolig da også så er ikke så lett. Kan prøve det med bad. Problemet er at hun har tykt/ masse hår som aldri tørker og hun takler ikke lyden av hårtørreren. Men kan jo prøve p sette det opp da selvsagt.. Hun ligger i sengen ig har hun tilgang på feks sokker så piller hun i dem til det løsner tråer som hun kan dra i. Må fikle. Anonymous poster hash: a59db...a2b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har en datter på ni år som har hatt ekstreme søvnproblemer de siste årene, hun blir liksom ikke trøtt. Vi fikk melatonin av fastlegen, og det fungerer supert! Hun klarer ikke å svelge en kapsel, så jeg drysser innholdet i en smoothie eller yoghurt til kveldsmaten. Fungerer utmerket! Hele familien har fått et nytt liv nå når hun endelig sover! Melatonin er helt ufarlig å bruke, det er et stoff kroppen produserer selv. Men noen produserer ikke nok. Anonymous poster hash: 74183...a63
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Må også tilføye at datteren min har ADHD. Hun er også veldig lyd sensitiv, kan begynne å gråte av støvsugeren feks... Så jeg hadde fått datteren min utredet hvis jeg var deg, kan være ADHD... Anonymous poster hash: 74183...a63
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Jeg ville også prøvd melatonin, det fungerte supert, og var bare nødvendig en periode for å få søvnen inn i kroppen ved leggetid:) Anonymous poster hash: 695f6...fe4
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #11 Skrevet 26. mai 2014 La ho tegne siste halvtimen før leggetid, gjerne til rolig musikk. Da får ho kanskje tømt tankene sine litt. Ellers ville jeg hørt med legen, ikke bra medfor lite søvn. Anonymous poster hash: fa117...8bb
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #12 Skrevet 26. mai 2014 Hvordan i alle dager skal hun få til å sove om kvelden? Hun er sliten når hun går til sengs ca 20.30 men hun sovner aldri. Hun er ekspert på å snike med seg pad eller tlf hvis vi ikke passer godt på men selv uten dette drøyer det til langt på natt før hun sovner. Hun tenker og analyserer mye og bruker mye energi på å bearbeide inntrykkene fra dagen. Tror mye ligger her. Sårbar jente. Dette er så ille at hun nesten sovner i timene på skolen fordi hun da er så sliten på natten. Jeg er desperat etter tips 😟 Anonymous poster hash: a59db...a2b Kan hun være høysensitiv? Anonymous poster hash: 0afed...50b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #13 Skrevet 26. mai 2014 Hei, Hadde samme problem med min datter på 10 år. Hun sover godt nå. Det vi gjorde: - Måtte være fysisk aktiv hver dag. Jogge/ gå en tur / Danse osv. - Ingen pc/ipad/iphone 1 time før leggetid - Avslapningsøvelser halv time før leggetid.( Meditasjon og pusteøvelser.) - Ikke noe sukkerholdig mat like før leggetid. Etter en uke sov hun som en stein. Lykke til. Dette er så ille at hun nesten sovner i timene på skolen fordi hun da er så sliten på natten. Jeg er desperat etter tips Anonymous poster hash: a59db...a2b Anonymous poster hash: 7a97b...0d0
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #14 Skrevet 26. mai 2014 Hei, Hadde samme problem med min datter på 10 år. Hun sover godt nå. Det vi gjorde: - Måtte være fysisk aktiv hver dag. Jogge/ gå en tur / Danse osv. - Ingen pc/ipad/iphone 1 time før leggetid - Avslapningsøvelser halv time før leggetid.( Meditasjon og pusteøvelser.) - Ikke noe sukkerholdig mat like før leggetid. Etter en uke sov hun som en stein. Lykke til. Anonymous poster hash: 7a97b...0d0
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #15 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har ikke erfaring med dette selv, men første tanke er at pad/tlf osv legges i stua sånn at hun ikke kan snike det inn på rommet. Og kanskje hun burde legge seg litt før? På den måten kan hun ligge og "surre" litt før hun må skru av lyset? Anonymous poster hash: 361cf...63f
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #16 Skrevet 26. mai 2014 Min datter slet med akkurat det samme, i samme alder. Nå er hun 12 og problemene er helt borte, heldigvis! Men vi innførte noen regler: Ingen skjerm 1 time før leggetid. Ingen mobil/nettbrett på rommet. Måtte bruke energi i løpet av dagen, trampoline, trene, gå tur o.s.v. Dusj Mat I tillegg fikk hun varmeflaske i senga, samt at hun de dagene hun hadde ekstra problemer fikk ligge på min spikermatte. Noe som gjorde at hun sovnet etter 3 minutter. Generelt brukte vi mer tid på leggeprosessen, rett og slett. Anonymous poster hash: 26fab...0b1
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #17 Skrevet 26. mai 2014 Min datter slet med akkurat det samme, i samme alder. Nå er hun 12 og problemene er helt borte, heldigvis! Men vi innførte noen regler: Ingen skjerm 1 time før leggetid. Ingen mobil/nettbrett på rommet. Måtte bruke energi i løpet av dagen, trampoline, trene, gå tur o.s.v. Dusj Mat I tillegg fikk hun varmeflaske i senga, samt at hun de dagene hun hadde ekstra problemer fikk ligge på min spikermatte. Noe som gjorde at hun sovnet etter 3 minutter. Generelt brukte vi mer tid på leggeprosessen, rett og slett. Anonymous poster hash: 26fab...0b1 Glemte å si: INGEN koffeinholdig brus. Anonymous poster hash: 26fab...0b1
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #18 Skrevet 26. mai 2014 Har en datter som har sliti veldig med søvnen. Det har sine grunner i en vond kropp, så vi viste jo grunnen, men frustrerende for henne og oss andre i huset. Her ble redningen å legge henne sent, startet med klokka tolv siden hun da ofte lå våken da. Og gikk nedovr sakte når hun ant søvnen greit klokka tolv. Dusj før legge tid om kroppen tillot det. Samt at vi maserte henne inn med olje. Lydbok i senga, ikke en spennende lydbok men en rolig hun hadde hørt mange ganger før slik at hun ikke ble liggende for å høre hva som skjedde. Kaldt rom, hun ble flyttet ned i kjellen der det var kaldest mulig. Nå sovner hun klokka ti, uten problemer og står opp når klokka ringer klokka sju våken og opplagt. En helt ny hverdag her i huset. Andre foreldre syns hun har veldig sein leggetid tid, nå er hun 11år men hatt dette lenge nå. Men det er faktisk søvnen hun trenger for å være våken og opplagt. Hun er aktiv, så å øke aktivitetsnivået hennes har aldri vært ett tema. Hun har også migrene, og den slår ut om hun får for lite søvn, og migrenen har nesten vært borte etter vi fikk søvnen i boks. Nå er det kun om det har vært veldig aktive dager, og mye hit og dit. Hun blir veldig fort stressa om det er ting som skjer som ikke er normalt. Hun trives best hjemme, skolen, fritidsaktivitene og ikke minst fly ute med venner. Dra på besøk flere dager på rad, idrettsarrangemang og andre ting flere dager etterhverandre blir hun fryktelig sliten av oppe i hodet. En slik dag går greit, da kan hun hvile ut etterpå men flere slike dager syns hun ere slitsomt. Hun sier selv det er så mange inntrykk at hun ikke alltid klarer å bearbeide tankene og de bare snurrr rundt i hodet. Så vi har blitt mer beviste på dette, vi må ikke legge planer hver dag, vi kan og skal kose oss hjemme som en familie. Med ørten unger på besøk, og de finner på mye forskjellig er helt greit for oss voksne, vi kan bli litt slitene av dette men vi kan da finne ett rom å være litt i fred innimellom. Ungene har det knall. Anonymous poster hash: 84854...9ef
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #19 Skrevet 26. mai 2014 Hvordan i alle dager skal hun få til å sove om kvelden? Hun er sliten når hun går til sengs ca 20.30 men hun sovner aldri. Hun er ekspert på å snike med seg pad eller tlf hvis vi ikke passer godt på men selv uten dette drøyer det til langt på natt før hun sovner. Hun tenker og analyserer mye og bruker mye energi på å bearbeide inntrykkene fra dagen. Tror mye ligger her. Sårbar jente. Dette er så ille at hun nesten sovner i timene på skolen fordi hun da er så sliten på natten. Jeg er desperat etter tips Anonymous poster hash: a59db...a2b Hva med en tegnestund på kvelden? Da kan hun tegne det som har skjedd, og bearbeide det på den måten. Legge seg senere? Avspenningsteknikker kan hjelpe godt på noen, jeg bruker det selv. Den enkle versjonen er i bevisst slappe av i alle musklene i ansiktet, og puste rolig og dypt, gjerne i samme "rytme" som noen som sover gjør (dvs rolig inn, så ganske raskt ut og langsommere etter første raske pust (vanskelig å forklare, men hør på noen som sover). De to tingene gjør vanligvis susen for meg (sammen med kaldt rom), men hun er kanskje litt liten? Anonymous poster hash: 59aeb...f8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå