Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Spørsmål til folket: Noen her som har brukt PGD eller eventuelt tatt abort etter morkakeprøve på grunn av genfeil? Anonymous poster hash: cbaac...945 Anonymous poster hash: cbaac...945
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Ja, jeg har fått utført en senabort etter svar på en morkakeprøve Anonymous poster hash: eb664...f59
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 Hvordan var det for deg? Jeg kan være på vei dit (vet ikke før om noen uker) og vil bare se at noen andre har "overlevd". Eller hva jeg nå skal kalle det. Anonymous poster hash: cbaac...945
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Hvordan var det for deg? Jeg kan være på vei dit (vet ikke før om noen uker) og vil bare se at noen andre har "overlevd". Eller hva jeg nå skal kalle det. Anonymous poster hash: cbaac...945 Har du tatt morkakeprøve? Jeg måtte vente på svar i ca 10 dager, var midt i jula. Vi har ikke angret på valget, men det var allikevel en helt grusom avgjørelse å ta. Er nå 15 mnd siden og er nå gravid på nytt. Vil alltid bære med meg det barnet jeg "kastet" bort. Jeg har nok ikke alltid de mest sunne tanker, er jo sårt til tider. Men tiden leger sår og jeg er overlykkelig over at ting ble funnet ut så tidlig. Tror ikke jeg hadde klart å gjøre det samme i uke 19 og etter å ha kjent spark. Jeg har fint overlevd. Tok kontakt med Amathea stiftelsen noen uker etter aborten. Hadde tanker jeg ikke kunne fortsette med og de hjalp meg på rett spor igjen Anonymous poster hash: eb664...f59
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Beklager sent svar, har forsøkt å ikke tenke på det. Funker egentlig dårlig, jeg tenker stort sett ikke på annet. Jeg skal ta prøve på mandag, har det fælt og gruer meg til ventetiden. Jeg er veldig enig med meg selv om at det jeg gjør er riktig, og at det vil bli riktig å ta abort dersom svaret på morkakeprøven er dårlig - men det er likevel helt forferdelig å tenke på. Ønsker meg sånn dette barnet. Glad for at du svarte, for at du hadde et godt råd om hvor jeg kan gå, og for at du er gravid igjen. Det skal jo gå bra dette her, på sikt i alle fall. Anonymous poster hash: cbaac...945
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Noen som kan forklare hva dette er, har ikke hørt om dette før!Hvorfor tas det prøve av morkaken, er det normal prosedyre ved graviditet? Og hva er det som ligger til grunne for for at svangerskapet må/kan avbrytes etter disse prøvene? Anonymous poster hash: 06e6f...736
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Noen som kan forklare hva dette er, har ikke hørt om dette før!Hvorfor tas det prøve av morkaken, er det normal prosedyre ved graviditet? Og hva er det som ligger til grunne for for at svangerskapet må/kan avbrytes etter disse prøvene? Anonymous poster hash: 06e6f...736 PGD er preimplantasjondiagnostikk (Pre-implantation genetic diagnosis) - gentesting av befruktede egg før de settes inn. Morkakeprøve er en vevsprøve av morkaken som brukes til å genteste forsteret. Begge metoder brukes for å sikre at du ikke får et barn med (for eksempel) arvelige genfeil. Er ikke normal prosedyre, gjøres bare ved høy risiko for/mistanke om genfeil. Morkakeprøve har den fordelen at du kan bli gravid på vanlig måte - men den ulempen det er å gå gravid i 12 uker eller mer for så å ta abort dersom det foreligger genfeil. PGD er jo prøverør, som ikke er verdens enkleste prosess å gå gjennom - men du slipper aborten. Anonymous poster hash: cbaac...945
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Noen som kan forklare hva dette er, har ikke hørt om dette før!Hvorfor tas det prøve av morkaken, er det normal prosedyre ved graviditet? Og hva er det som ligger til grunne for for at svangerskapet må/kan avbrytes etter disse prøvene?Anonymous poster hash: 06e6f...736 PGD er preimplantasjondiagnostikk (Pre-implantation genetic diagnosis) - gentesting av befruktede egg før de settes inn. Morkakeprøve er en vevsprøve av morkaken som brukes til å genteste forsteret. Begge metoder brukes for å sikre at du ikke får et barn med (for eksempel) arvelige genfeil. Er ikke normal prosedyre, gjøres bare ved høy risiko for/mistanke om genfeil. Morkakeprøve har den fordelen at du kan bli gravid på vanlig måte - men den ulempen det er å gå gravid i 12 uker eller mer for så å ta abort dersom det foreligger genfeil. PGD er jo prøverør, som ikke er verdens enkleste prosess å gå gjennom - men du slipper aborten. Anonymous poster hash: cbaac...945 Takk for forklaringen! Klem til dere <3 Anonymous poster hash: 06e6f...736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå