Gå til innhold

Tror datteren min har gått opp i vekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg trenger råd fra noen som kanskje har vært gjennom det samme. Hun har alltid vært større enn sine jevnaldrende ( Hun er nå 5,5 år), aldri synlig overflødig fett eller noe. Men større hender, føtter, lengre enn andre jenter på hennes egen alder ++. Igår kommenterte samboeren at han tror hun har lagt litt på seg.. :( Jeg og samboer er normalvektige, for å ha det sagt. Vi spiser ikke junk-food eller dritt i ukedagene, men ofte blir det quick-fix middager siden jeg er alene med begge jentene ( den yngste er 7 uker) i ukedagene når samboer er vekke til langt på kveld, typ pølse og makaroni *flau*. Vi har heller ikke saft med sukker i, jus eller snop i huset på en vanlig hverdag. Men vet allikevel det blir en del raske karbohydrater og jeg må snu trenden innen hun starter skolen om et år. Vil ikke hun skal bli den som går mens andre unger løper i gymtimene, eller den som blir mobbet fordi hun ser tykk ut i badedrakt på svømming. Sist vi var på helsestasjonen sa bare hs at vi må passe på kostholdet hennes og sørge for at hun ikke går opp i vekt. Føler meg som verdens verste mamma som har latt henne legge litt på seg og trenger tips/råd til hva hun kan spise f.eks.. skal også kontakte helsestasjon igjen. 

Anonymous poster hash: bedd0...ae7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Passe på at hun ikke går opp i vekt? Unnskyld meg men en femåring skal vel gå opp i vekt. Guri malla. Skjønner du er redd dattera di skal bli overvektig, men i stedet for å kun fokusere på kosthold så tenk litt på mosjon også. Hva gjør dere etter bhg f.eks? Kan dere finne på noe fysisk sammen?
Man kan godt være større enn de andre uten at det betyr at man sliter med å røre på seg. Du må sørge for å ha positivt fokus og få det over på dattera di. 

Anonymous poster hash: 5f217...29c
Skrevet

Passe på at hun ikke går opp i vekt? Unnskyld meg men en femåring skal vel gå opp i vekt. Guri malla. Skjønner du er redd dattera di skal bli overvektig, men i stedet for å kun fokusere på kosthold så tenk litt på mosjon også. Hva gjør dere etter bhg f.eks? Kan dere finne på noe fysisk sammen?

Man kan godt være større enn de andre uten at det betyr at man sliter med å røre på seg. Du må sørge for å ha positivt fokus og få det over på dattera di. 

Anonymous poster hash: 5f217...29c

Hun er jo litt for tung ift høyden sin, så ja det sa helsesøster. Etter bhg er vi for det meste inne dessverre, da babyen har vært urolig i det siste, grått mye etc. Skal bli flinkere å ta henne med ut. 

Skrevet

Færre raske karbohydrater, mindre halvfabrikat, mer grønnsaker, mer ren mat og mer aktivitet

Anonymous poster hash: 7c406...3fd
Skrevet

Sørg for å være en aktiv familie :)

Trampoline, gå tur i skogen på oppdagelsesferd, sykle, leke. Ting som hun synes er gøy!

Mine unger kunne gjerne tilbragt hele dagen foran ipaden, men fjerner man den og tar de med ut så har de kjempegøy. Så alt ligger dessverre ;) på oss foreldre.

Anonymous poster hash: b0452...8eb
Skrevet

Kutt ut pasta, ris, pølser, pannekaker  og kjøttdeig, evt ha det max to ganger i måneden til sammen. Kjøp supergrovt brød, eller bak selv nå når du er i permisjon og har god tid. Ha rent kjøtt, kylling eller fisk med grønnsaker til middag. 

Anonymous poster hash: ce4ef...305
Skrevet

Hvor lang er hun og hvor mye veier hun?

Anonymous poster hash: 1a508...476
Skrevet

Hvor lang er hun og hvor mye veier hun?

Anonymous poster hash: 1a508...476

Ca 113 cm og 22 kilo. Får normal vekt på Kmi skala, men hun er i grenseland. 

Skrevet

Lag mat med mye grønnsaker med lite kalorier, som er mettede, feks brokkoli, gulrøtter osv.. Og kutt ned på raske karbohydrater som ris pasta o.l. Ikke ha for mye godt pålegg i hus, som prim, brunost etc så hun ikke spiser mange ekstra skiver fordi det er søtt og godt. Og pass på å være i aktivitet, kom dere ut på tur i fjell og mark, sykle, dra i basseng osv. Synes det er bra dere tar tak i dette nå, blir bare verre desto eldre hun blir.. Lykke til!

Anonymous poster hash: 18e7f...1a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...