Gå til innhold

Bakenerd søker hagenerd

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Det ser ut til at noen (litt usikker på om det er en stor eller flere små) peoner har ramlet ned foran trappa mi til hagen.

For en som er på minussiden når det gjelder kunnskap om hagestell, så er det den type planting jeg liker!

Jeg ser to knopper, men disse har litt maur på seg. Bør jeg gjøre noe med dette? Knipse de vekk? Skylle de vekk med vann? Eller gjøre intet?

Og så er det muligheter for at trappen de bryter seg gjennom skal tas vekk og det skal anlegges sitteområde der. 

Vil jo spare pjonene mine, men utover å grave de opp, så mistenker jeg at noe mer bør gjøres. Der de står nå får de morgensol og utover dagen sol. Det er ikke flust av slike områder rundt huset. Kan de pottes? 

Tar i mot all hjelp jeg kan få :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maur hører med hos peoner, så det trenger du ikke tenke på. Peoner er vakkervakkert! Du kan fint flytte dem, men det kan.godt tenkes at de furter et år etter flytting og ikke blomstrer. Gi dem godt gjødslet jord i det nye hullet og pass på å ikke plante dem for dypt. Det beste er om du kan flytte hele klumpen og sette i lik dybde. Det går så fint så! Krukke vet jeg ikke...

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Gjødslet jord sier du.. Kan jeg da gå på hageland og kjøpe en pose gjødsel eller er det flere typer? Spesiell jord jeg må ha?

Jeg er på bånnnivå av kunnskaper her :)

Skrevet

Hageland er et godt sted å starte - spør hva de anbefaler. Og som Amandine sier, furting er pioners måte å si at de slett ikke ville flytte - så gi den et år eller to på nytt sted før du forventer blomster igjen. Jeg er helt sikker på at du kan få den til om du har diger nok krukke - pass på at den har hull i bunnen så ikke pjone må stå med beina i vann. Jeg tror etterhvert at hva som helst kan bo i krukke, forøvrig, bare krukka er stor.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Tusener på tusener av takk til dere begge! Jeg er i bakemodus fordi jeg planlegger min egen bursdag og har shoppet bakeutstyr på ebay, så det sendes herved over et brett muffins til dere begge!!

Skal ta en sjekk med min mor - hun har pjoner hjemme og vet hvordan det ser ut her - må passe godt på disse små som har ramlet ned i Hagen min! Vil gi de optimal plassering og masse elsk!

Hva kurerer blomsterfurting? Massasje, sjokolade og serenader?

:)

Skrevet

Curd pleier å kurere alt annet, gjør det ikke? Maurcurd burde appelere til pjoner?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Curd pleier å kurere alt annet, gjør det ikke? Maurcurd burde appelere til pjoner?

Mmm maurcurd faktisk - et ord jeg ikke trodde jeg ville brukt hehehe. Curd kan jo kurere alt ja! Muligens er det tingen som vil skape verdensfred tror du ikke?

Skrevet

Mmm maurcurd faktisk - et ord jeg ikke trodde jeg ville brukt hehehe. Curd kan jo kurere alt ja! Muligens er det tingen som vil skape verdensfred tror du ikke?

Definitivt. Make curd, not war! Hahahahaaa!

Må forreste få adoptere "pjon", for det var et helt nydelig ord, håper det er greit.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Definitivt. Make curd, not war! Hahahahaaa!

Må forreste få adoptere "pjon", for det var et helt nydelig ord, håper det er greit.

Hehehe såklart det er greit! Det var størstens navn når jeg sa peon:)

Vi har tilsvarende med langtimeter (centimeter) og siste Erna (sisterna) og grunntatt (unntatt og på grunn av)

Forøvrig mulig jeg må leke mer i Photoshop med make curd not war om jeg får lov?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...