Gå til innhold

Jeg sliter med å ha kontroll på ungene mine...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to svært så aktive barn, 3 og 5. Å ha dem med seg i butikk eller lignende er litt av en prøvelse. De løper gjerne rundt mellom hyllene, roper, plukker med seg ting de mener vi skal ha og tar på alt mulig. Jeg er streng og snakker til dem hele tiden men det går tydeligvis bare rett ut igjen. Å snakke rolig har også lite effekt. Skal vi gjennom et kjøpesenter tar det hundre år pga alle avstikkerne de gjør til alt de vil se på. Ser på andres barn som går fint ved siden av foreldrene sine, sukk... Størstemann er også ekstremt sosial og oppmerksomhetssøkende, og prater til hvem som helst på sin vei og legger gjerne ut om hva han har kjøpt og hva han skal spise til middag og om dinosaurene sine og traktoren og jeg vet ikke hva. Noen voksne synes jo dette er hyggelig men det kan bli litt mye av det gode.

Føler at jeg snart er kjent på byen som dama uten kontroll på de gale ungene sine... Noen som har liknende erfaringer og gode tips? ;)

Anonymous poster hash: 9800f...97f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke nytter å snakke til dem tar du det til neste nivå, som er å ta tak i dem og holde på dem. Putt den minste i handlekorga og den eldste grabber du tak i med hånda. De får IKKE lov å gå fra deg, de kan bli så sure de bare vil, men butikken er ingen lekeplass og skjønner de ikke det får du bare gå hjem med dem. 

Du må bli strengere, det er helt lov å ta tak i dem og gå hjem og be dem pelle seg på rommet til de forstår. Jeg pleier også å gi beskjed til min at dersom han ikke oppfører seg på butikken får han enten leie meg rundt til jeg er ferdig eller så går vi hjem og så kan han sitte på trappa til han har skjerpa seg. 

Anonymous poster hash: d1ce7...481
Skrevet

Vel, jeg hadde vel planlagt handleturene UTEN barn fremover.. Tenk noe så utrolig kjedelig for barn...! Hadde heller tatt dem med på andre aktiviteter der de fikk utløp for sin energi, som turer i skogen, svømmehallen etc.

Anonymous poster hash: b54eb...86c

Skrevet

Ja jeg kommer nok til å prøve å få til handleturene alene... Men de synes ikke det er kjedelig nemlig, de maste på at vi skulle dra, sønnen min hadde skrevet egen handleliste til og med. Det hjalp litt, for da var det plutselig han som irettesatte søstra "vi skal bare kjøpe det som står på lista". Men så ødela jeg da, ved å kjøpe ting som ikke sto på lista (der sto det jo bare kinderegg, tannkrem og middag nemlig, hehe). 

Svømmehall ja, det hender vi gjør det men jeg begynner å kvie meg for det også alene, de to har nemlig null vannskrekk og hopper gjerne uti uten å sjekke dybden først, kanskje begge samtidig, løper opp i vannsklia osv. Tar av seg armringene og tror de kan svømme...

Tur i skogen kan nok gå fint da, det må jeg bli flinkere til. Ellers får jeg bare bli bedre på å være bestemt på den riktige måten. 

Skrevet

Det er som regel det som er "feil", foreldre tør ikke si eller ta tak i ungene når de er ute blant folk. Klart unger utnytter det.

Anonymous poster hash: d1ce7...481
Skrevet

La dem være hjemme med far imens du handler.

Anonymous poster hash: e6ff5...0c1

Skrevet

Kanskje du kan ta med en og en i en periode slik at du kan fokusere på å handle litt roligere? Jeg har en av den kaliberen selv og jeg huskert hvor slitsomt det var. Nå har han blitt eldre og så nå går det helt fint. Det er ikke lurt å unngå situasjoner man bør trene på heller.

Anonymous poster hash: b6eb1...1a4
Skrevet

Hvis ungene oppfører seg lik, får de en advarsel. Gjør de det en gang til, bærer det rett ut i bilen. Denne konsekvensen skjer sjeldnere og sjeldnere, mao det funker :)

Anonymous poster hash: 4c029...7ac
Skrevet

Er du ettergivende? Har de alltid vært med deg på handletur? Eller har de brått begynt å være med nå? Har fire unger og ALDRI om de har oppført seg som apekatter når vi var / er ute. Mens de var små, satt de enten i vognen sin eller handlevogn.

Og fra litt større i alder, så fikk de deres egen handlevogn hvor de kunne putte varer opp i. Ja det ramlet noen kjeks og annet godt oppi, men alt for å ha en behaglig handletur :)

Skrevet

Tror du må la ungene forstå at det er du som bestemmer.tydelig at de ikke ha respekt for deg.

Og han som snakker med alle,det bør du lære han at det gjør vi ikke.kan være rett og slett farlig hvis ungen ikke lærer seg litt fremmedfrykt.

Skrevet

Er du ettergivende? Har de alltid vært med deg på handletur? Eller har de brått begynt å være med nå? Har fire unger og ALDRI om de har oppført seg som apekatter når vi var / er ute. Mens de var små, satt de enten i vognen sin eller handlevogn.

Og fra litt større i alder, så fikk de deres egen handlevogn hvor de kunne putte varer opp i. Ja det ramlet noen kjeks og annet godt oppi, men alt for å ha en behaglig handletur :)

Om du lar de få handle kjeks og det de ønsker, da er du jo ettergivende selv. Du betaler jo ungene for å gå rolig.

Når det er sagt. Jeg har ALDRI vært ettergivende, er nokså streng og ungene vet hvor grensen går.

Likevel har alle mine barn stukket avgårde på butikken. Ellers er de fromme som lam, men i matbutikk går de amok. ..

Anonymous poster hash: 7d0c9...34f

Skrevet

Avslutt handleturen hver gang de ikke kan oppføre seg.

Anonymous poster hash: ca672...a95

Skrevet

Er ikke ettergivende nei, jeg sier nei til det meste de spør om å få, de har vært med på handletur siden de var små, da satt de i handlevogna men nå vil de ikke det lenger. Og å presse 3-åringen ned i vogna er faktisk ikke så lett. De får ofte egen handlevogn men de stikker avgårde med den, størstemann har sluttet å fylle den med dilldall men de styrer godt og lager en del lyd i butikken. Jeg har nok sikkert gjort noe galt i oppdragelsen, men samtidig er de skikkelig viltre av seg og urolige i alle sammenhenger. Det er som å fange gullfisk noen ganger. 

Ja ja. Det går vel bedre etterhvert satser jeg på. 

Skrevet

Det kunne vært meg som skrev dette. Har barn i samme alder som deg. De oppfører seg som om de ikke skulle hatt foreldre i det hele tatt. Jeg har sett på andre foreldre og de har ikke de utfordringene jeg har og er ikke mer streng enn meg.

Men jeg har lært meg til å aldri handle med mer enn et barn av gangen. Og håper de rett og slett bare vokser litt ut av vilterheten etterhvert.

Anonymous poster hash: 569c0...97d

Skrevet

Kanskje du kan ta med en og en i en periode slik at du kan fokusere på å handle litt roligere? Jeg har en av den kaliberen selv og jeg huskert hvor slitsomt det var. Nå har han blitt eldre og så nå går det helt fint. Det er ikke lurt å unngå situasjoner man bør trene på heller.

Anonymous poster hash: b6eb1...1a4

Må prøve det. Har fått det til noen få ganger, det var mye hyggeligere. Utfordringen er at det kun kan skje på lørdager mellom 10 og 15 de helgene vi ikke har andre planer, men kanskje vi skal prioritere det. Ikke bare handleturer da. Pga mannens jobb er det ganske sjelden jeg får til alenetid med ett av barna, men jeg ser jo behovet. 

HI

Skrevet

En kjekspakke i vogna går fint. 😊 Nå er tre av ungene store og null problem. Bare minsten igjen og snill så lenge. Sitter rolig i handlevognen. Mulig de har arvet shopoingenene mine??

Uansett....lykke til med ungene.

Skrevet

Det skal jeg teste. Har aldri gått så langt, ettersom det også er upraktisk for meg som ikke får handlet... Men det er kanskje verdt det. 

HI

Skrevet

Jeg er alene med to aktive barn selv, og de er enda for små til å være alene hjemme mens jeg er på butikken. Handling går lettvint og greit, trikset var å inkludere barna i både planleggingen og gjennomføringen. De vet akkurat hva vi skal handle, de får velge egne pålegg til matpakkene, får være med å bestemme middag og får lete fram matvarene i butikken. Slike voksenoppgaver er visst stas å få være med på :) Kanskje dette kan være en metode som passer for dere?

Anonymous poster hash: f630b...44d

Gjest thricane
Skrevet

Nå skal ikke jeg påberope meg å ha full kontroll. Nå om dagen har minste frøkna fått for seg at det er veldig gøy å stikke av.

Men. Det kan hjelpe veldig å lage visuelle lister med mat barna skal hjelpe til å finne i butikken. Og en gulrot når det er vel gjennomført

F eks en liste med bilde av 3 bananer, 2 epler, 2 melk osv. Så får de en pakke kjeks når de har vært flinke.

Skrevet

Vel, jeg hadde vel planlagt handleturene UTEN barn fremover.. Tenk noe så utrolig kjedelig for barn...! Hadde heller tatt dem med på andre aktiviteter der de fikk utløp for sin energi, som turer i skogen, svømmehallen etc.

Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

b54ebfb5f06d3cab6ca33ac7f70de86c] b54eb...86c [/acronym] [

/i]

Ja, gud forby at unger skal gjøre noe som er kjedelig en gang i mellom.. Hurra for overstimulerte, virkelighetsfjerne og fantasiløse unger! Hvis jeg hadde problemer med å ta med barna mine ut blant folk ville jeg hvert fall ikke flyktet fra problemet ved å ta dem med meg i skogen..

Anonymous poster hash: 9e056...d6d

Skrevet

Hmm - vi har hatt vår så lite med i butikken at det faktisk som regel har vært spennende å bare se seg rundt!

Det er ikke noe poeng i å ha med barn i butikken om det er slik at du ikke må.

Vær svært bestemt. Si i fra på forhånd og sørg for en konsekvens som skal komme etter en advarsel. Du kan jo eventuelt premiere god oppførsel også.

"sånn og sånn skal dere oppføre dere, hvis dere ikke gjør det så.... hvis dere gjør det så får dere....

Vi har hatt regelen "hold i hånda hvis du ikke kan klare å gå pent ved siden av" når det har vært behov for det. Har fungert utmerket.

Dersom dere skal inn i en storby eller syden eller noe sånt, så er det jo ekstremt viktig at de kan disse tingene! Dette gjelder jo også i trafikken.

Anonymous poster hash: f4419...2ac
Skrevet

Det skal jeg teste. Har aldri gått så langt, ettersom det også er upraktisk for meg som ikke får handlet... Men det er kanskje verdt det.

HI

dette funket for meg.. ble rett ut i bilen et par ganger og nå er det svært sjelden noe tull.. har også latt dem hive seg på gulvet hvis jeg har sagt nei til noe de vil ha.. det også gjør de ikke lenger..

er de på handletur med far derimot er de ordentlig vanskelige. .han er ikke så flink til å si nei... :)

Anonymous poster hash: a3f97...a81

Skrevet

Som over, har du prøvd å gi oppgaver? Eks du henter 5 bananer og du henter 4 tomater. Litt tenking og større og viktige oppgaver.

Anonymous poster hash: 3c23d...7e7

Skrevet

Mine unger er "greiest" hver for seg. Minsten er en drøm å ha med på butikken når det er bare vi to. Han er 3.

Anonymous poster hash: 6d621...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...