Gå til innhold

Selektiv allergi - eller bare dilling fra foreldrenes side ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 åringen har to kamerater som det siste året har fått "melkeallergi"

Det vil si at de må  f eks ha pølser uten melk, smør på skiven uten melk etc. Mamma sier at jeg må drikke laktosefri melk.  De spør alltid når det kommer til alle matvarer om de inneholde rmelk (de spiser her rett som det er) Greit nok det, jeg respekterer det.

Men når det kommer til dessert og godteri er det plutselig ikke så viktig lenger med den der allergien. Selv om vi sørger for å ha alternativer som f eks is uten melk i huset, så frister det gjerne med med fløteis. Eller sjokoladekjeks.

"Jeg får lov å spise litt melk, det går helt fint. " Og så glefser ungene innpå med sjokolademelk, fløteis etc.

Den ene av dem har vært ut og inn her siden han var to år, og jeg vet at han ikke er testet av noen lege i forhold til melkeallergi/laktoseintoleranse. Men mor er veldig "på" dette selv, og diller etter mitt syn vel mye med ungen.

Hva skal man tro ?

Anonymous poster hash: 8f3bb...514
Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 åringen har to kamerater som det siste året har fått "melkeallergi"

Det vil si at de må f eks ha pølser uten melk, smør på skiven uten melk etc. Mamma sier at jeg må drikke laktosefri melk. De spør alltid når det kommer til alle matvarer om de inneholde rmelk (de spiser her rett som det er) Greit nok det, jeg respekterer det.

Men når det kommer til dessert og godteri er det plutselig ikke så viktig lenger med den der allergien. Selv om vi sørger for å ha alternativer som f eks is uten melk i huset, så frister det gjerne med med fløteis. Eller sjokoladekjeks.

"Jeg får lov å spise litt melk, det går helt fint. " Og så glefser ungene innpå med sjokolademelk, fløteis etc.

Den ene av dem har vært ut og inn her siden han var to år, og jeg vet at han ikke er testet av noen lege i forhold til melkeallergi/laktoseintoleranse. Men mor er veldig "på" dette selv, og diller etter mitt syn vel mye med ungen.

Hva skal man tro ?

Anonymous poster hash: 8f3bb...514

Høres ut som dilling ja!! Er liksom litt "In" å ha barn med allergi nå ser det ut som... Jeg på min side er overlykkelig over mine tre allergifrie barn!

Anonymous poster hash: 64567...fc7

Skrevet

Finnes forskjellige allergier innenfor melk. Sjeldent prøver viser allergier. Veit du hvilke plager de små får etter inntak av melk? Er det mor eller barn som sier at de kan spise noe med litt melk i?

Noen tåler ikke reine melkeprodukter, men melk i mat er greit av og til.

Min har egg, melk, gluten og steinfrukter som allergi.

Kan ikke skjønne at noen vil juge på seg det.

Anonymous poster hash: 51e65...67e

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage og hørte dette veldig ofte. Ungen min tåler ikke ditt og datt. Vi hadde til slutt lange lister over ting barna liksom ikke tålte, men da det var tid for turdager eller lignende hvor barna skulle ha med matpakke så inneholdt maten i matpakkene samtlige av tingene som ungene liksom var allergiske mot. Tror dessverre det nesten har blitt en trend for noen mødre. Ungene fikk selvfølgelig lov å spise is og kake de dagene det var det, men ikke fikk de ha melk i brød eller i smør. Merkelig logikk på mange foreldre.

Anonymous poster hash: 377ab...42b
Skrevet

Jeg ville ha hørt med foreldrene til barna om hva de kan og ikke kan spise.

At de er flinke til å følge opp med "kjedelig"mat og ikke ved det som de har mer lyst på er vel ikke direkte uvanlig blant barn.

Men det betyr jo ikke at de ikke nødvendigvis blir syke i ettertid når de spiser godteri og is med melk.

Jeg blir syk av melk i litt mengder men tåler noen melkeprodukter, kommer an på hvordan det er behandlet antar jeg. Aner ikke hvorfor det er slik men sånn er det bare. Nå er det ikke laktose i melk jeg reagerer på da. Men med å drikke melk eller spise ting med mye melk i får jeg magesmerter og diare sånn er det bare.

Anonymous poster hash: fba71...a51
Skrevet

Må si jeg ikke helt skjønner foreldrene til det barnet.. Hvis ungen reagerer på melk er jo is og sjokolademelk en av verstingene da det blir så store mengder melk. Hvis ungene tåler litt melk kan jeg virkelig ikke se at det lille av melk som er i pølser skal ha så mye å si. Har selv et barn som reagerer på melk hvor det ikke er slått ut på noen tester enda. Barnet tåler litt melk så hjemme er det melkefritt og da går det helt fint om det er litt melk i mat som serveres når vi er borte. Men barnet får ikke fløteis, melk el da det rett og slett blir for mye og barnet kan fint spise saftis og drikke vann istedet.

Anonymous poster hash: 39cdf...199

Skrevet

Da ville jeg nok tatt en prat med foreldrene og fått ordentlig beskjed om hva barnet kan spise og ikke spise. Tenker at dietten/allergien/intoleransen er nok reell, det er sikkert barnet som prøver seg litt for å få spise ting han synes er godt.

Skrevet

Tror dere virkelig at foreldre lyver på barna allergier? 

Det er veldig mange som er overfølsomme for melk og melkeprodukter. Kanskje er det ikke sånn at flesteparten spyr om de drikker et glass, men jeg vet selv at jeg får vondt i magen om jeg feks spiser grøt el. mye fløteis. Jeg spiser jo ting med melk i, men merkelig nok har jeg fra jeg var liten nektet å drikke feks skolemelk. Og jeg hadde en mor som pushet på og kjøpte skolemelk okke som. (Det er mange liter slått ut i vasken i løpet av noen år:) 

Nå har minstejenta mi sovet ekstremt dårlig siden hun ble 1 år og begynte å drikke kumelk. Så prøvde jeg å kutte rene melkeprodukter en uke, og guess what. Hun sover som en stein og eksemen er nesten borte. Så her kommer jeg til å holde hun melkefri en stund og så prøve å gjeninnføre melk litt senere.

Hun har ingen diagnose fra legen, men som forelder er det jeg som bestemmer hva hun skal spise. Er det dilling mener du? 

Anonymous poster hash: 13b02...cf6
Skrevet

Jeg har ei som ikke tåler melk og som pusher grenser når det gjelder is og desserter hos andre. Hun sier at hun tåler litt, men det gjør hun ikke og sitter på do med magesmerter 1-2 dager etter et slikt stunt.

Anonymous poster hash: a7a93...dd8
Skrevet

Det kan jo vare de holder seg strikt ang melkeprodukter i mat osv slik at dem kan ta seg en is eller kake ibland. Mange tåler jo litt og da er det jo greit å la de få litt av det som er godt og at dem slipper å føle at de altid skiller seg ut og må takke nei til godsaker.

Skrevet

Du får nekte dem godt med melk i, da, og si at nei. Du får ikke. Du tåler ikke melk! Så kanskje de slutter å tulle.

Anonymous poster hash: 8a5bc...b46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...