Gå til innhold

guttungen har fått atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 6 mnd og har foreløbig kun eksem i ansiktet. Legen nevnte blant annet at vi bør unngå å bruke ulle men kan man bruke ull utenpå bomullsklær når det er kaldt? Om vinteren selvfølgelig. Vi har egentlig brukt veldig lite ull da han er varmblodig. Har sett at eksemen blir verre om han få i seg sitrus.

Legen ga oss div tips og vi har lest på div nettsider, så vet en del. Men hvilke tips har dere mot atopisk eksem? Vil høre folks erfaringer og ikke bare artikler og leger :)

Dere med eldre barn (6 år og oppover), når forsvant eksemen? Eller har barnet det ennå?

Anonymous poster hash: 790a9...1d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aco Miniderm fjernet all eksem på vår datter. Verdt sin vekt i gull!

Skrevet

A-derma funker veldig bra her men tar det ikke helt bort. Takk for tipset :)

Skrevet

Dersom dette er krever som hjelper har vel ikke barna så store plager.

Anonymous poster hash: 32e01...7fe

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Datteren min fikk det også rundt 5-6 måneder, og bare i ansiktet. Men det var ganske ille altså!

Prøvde diverse salver, og det eneste som virkelig fjernet det var kortisonsalve, men det skal man jo ikke bruke over tid, og aldri aldri få inn på øynene! Så jeg var ganske skeptisk.

Så kjøpte jeg en salve av ringblomst på helsekosten, smurte 4-5 ganger om dagen i starten, og gikk ned til to og så en etterhvert som det ble bedre og bedre. Og nå har vi jammen ikke smurt på flere uker, og hun er like fin! :D jeg brukte ikke hele boksen engang, og kunne bruke resten bare som bleiesalve f.eks. Den er jo helt ren og mild og bare suveren!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Vi prøvde mange dyre kremer og salver fra apoteket altså. Hun hadde eksem i flere måneder før det gikk bort.

Skrevet

Vi bruker locobase repair om huden begynner få tørre flekker. Til daglig bruker vi aderma - smører morgen og kveld. Blir det store utbrudd bruker vi krem med kortison- husker ikke navn, fått på resept.

Barnet er 6 år. Ikke vokst det av seg men vi klarer holde det i sjakk ved å smøre rikelig. Aldri brukt ull rett på kroppen og vi bor i nord i tillegg til at han gikk i utebarnehage. En MÅ ikke ha ull rett på kroppen for å overleve. Helly Hansen har flott ullundertøy med lifa på innsiden.

Ellers bør du kutte tøymykner og holde deg til neutral vaskemiddel.

Anonymous poster hash: 2acd6...fba

Skrevet

Sønnen brukte Mildison krem og ellers Ceridal hele tiden. Han er 16 år nå, men hender han får litt eksem fremdeles i albuebøyen og rundt håndleddene fremdeles. En sjelden gang rundt munnen. Toåringen har foreløpig bare i knehasene og holdes i sjakk med oljer og fete kremer som Ceridal. Hun bruker ikke ren ull om vinteren, men den med bomull innerst. Klør og klør av ull, selv merinoull :(

Anonymous poster hash: 66798...bb9

Skrevet

Har en gutt med atopisk hud, men ikke alvorlig grad. Unngår ull over flere dager, men kan ha det èn eller et par dager på det kaldeste (det er ikke så kaldt her vi bor..). Ellers er det viktigste å forebygge ved bruk av parfymefritt vaskemiddel og skyllemiddel. Dette gjelder også dusjsåpe og shampo. For vår gutt er Dr. Greve sin såpefrie dusj og shampo det eneste han har tålt. Har ikke merket at det er matvarer som gjør det verre, men han har innimellom utslett rundt munnen, uten at jeg skjønner hva det kommer av... Av kremer må han han en kortisonkrem på resept i albue og kneleddene på det verste, og ellers bruker vi Dexerma (er det det den heter?). Vil nok prøve Miniderm neste gang vi skal ha ny krem. Den har jeg lest mye bra om :) 

Anonymous poster hash: f50aa...749
Skrevet

Det er ull rett mot huden som kan være problematisk. Utenpå bomull går som oftest helt fint. En del produsenter har ullplagg med bomullsinnside, bl.a Cubus og Devold.

Mitt atopikerbarn reagerer kraftigst på blandinger av ull og silke, som ellers er kjent for å være bra for de med sensitiv hud.

Anonymous poster hash: c0072...53b
Skrevet

Eksemet til alle våre barn forsvant da vi skjønte at de hadde matintoleranser og kuttet det de ikke tålte. Siden da har alle vært totalt eksemfrie.

Skrevet

Dersom dette er krever som hjelper har vel ikke barna så store plager.

Anonymous poster hash: 32e01...7fe

Så det er greit at ungen klør seg til bløds og risikerer infeksjoner? Han hadde en alvorlig hudinfeksjon (ble lagt på isalosjon) som 2 uker gammel (altså før eksemen kom) og aldri igjen skal det skje. Kremen han har brukt hjelper en del ja men ikke på de verste flekkene som han klorer på. Klipper neglene og filer de til og med, og han sover med sokker på hendene. Men f.eks her om dagen kloret han seg så han blødde i bilen mens jeg var opptatt med å kjøre bilen, så kunne ikke hindre han, så det når jeg tok han ut av bilen. Vi begynte med hydrokortison i går.

----

Takk for alle tips! Ang ull så går det fint å droppe det, har som jeg skrev knapt brukt det på han. Selv bruker jeg aldri ull og klarer meg fint. Har ikke hatt atopisk eksem selv.

Selv om han nettopp har fått diagnosen så har han hatt eksemen siden 2 mnd, vi har bare vært uheldige og fått timer hos udugelige leger (han ene har nettopp sluttet som lege og han er langt fra pensjonist, bare hørt at folk er misfornøyd med han). Men endelig fikk vi komme til fastlegen vår som er kjempe flink :)

Andre tips som ikke har med kremer å gjøre? :)

HI

Skrevet

har du prøvd apobase(den røde) ? funket her hvertfall :)

Skrevet

har du prøvd apobase(den røde) ? funket her hvertfall :)

Når han ble innlagt med hudinfeksjonen som 2 uker brukte de den blå apobasen på sykehuset og anbefalte oss å fortsette med den, for måtte smøre han i 2 mnd etterpå. Og når vi sluttet kom eksemen (mistenker en sammenheng for har lest at man kan få atopisk eksem etter en infeksjon, men det er det ingen som kan svare på). Og da begynte vi med apobasen igjen men den hjalp ikke. Hva er forskjellen på rød og blå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...