Gå til innhold

Er det straffbart om jeg selger leieboerens bil??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok... Jeg har hatt en leieboer, som endelig har flyttet tilbake til sitt hjemland nå, etter et år med masse tull... hadde aaaldri penger, og det var alle andres feil, var så synd på ham osv. Not. Orker ikke legge ut om alt, men jeg (og alle andre som har omgått ham) ER så lei den ubrukelige soppen, så tålmodigheten er ikke akkurat stor her.

Greia er at leieboer har satt igjen masse ting (søppel...) i huset, utenfor står det også en bil. Den virker ikke, men ser ganske pen ut utenpå. Har utenlandske skilter.

Han sa bilen og tingene skulle fjernes da han flyttet ut for ca 1 mnd siden, men ingenting har skjedd. Jeg har lært av erfaring at han er ikke typen som holder det som loves, og jeg gidder ikke vente mer på ham. Bilen okkuperer også parkeringsplassen til ny leieboer (som er verdens søteste!).

Såeh: Er det straffbart om jeg skrur av skiltene og selger drittbilen som delebil på Finn???

Anonymous poster hash: 561e6...9c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om mannen irriterte deg, så står ikke bilen i ditt navn og er derfor ikke din. 

Skrevet

Skulle nok mene at det er det ja. Ikke bare fordi den tilhører en annen men også fordi bilen ikke er fortollet inn i Norge.

Anonymous poster hash: 47afb...605

Skrevet

Ja. Be heller viking eller falken om å taue den bort

Skrevet

Ok... Jeg har hatt en leieboer, som endelig har flyttet tilbake til sitt hjemland nå, etter et år med masse tull... hadde aaaldri penger, og det var alle andres feil, var så synd på ham osv. Not. Orker ikke legge ut om alt, men jeg (og alle andre som har omgått ham) ER så lei den ubrukelige soppen, så tålmodigheten er ikke akkurat stor her.

Greia er at leieboer har satt igjen masse ting (søppel...) i huset, utenfor står det også en bil. Den virker ikke, men ser ganske pen ut utenpå. Har utenlandske skilter.

Han sa bilen og tingene skulle fjernes da han flyttet ut for ca 1 mnd siden, men ingenting har skjedd. Jeg har lært av erfaring at han er ikke typen som holder det som loves, og jeg gidder ikke vente mer på ham. Bilen okkuperer også parkeringsplassen til ny leieboer (som er verdens søteste!).

Såeh: Er det straffbart om jeg skrur av skiltene og selger drittbilen som delebil på Finn???

Ja

Anonymous poster hash: 82962...7a7

Skrevet

Nei, du kan ikke selge andres eiendeler bare fordi du ikke liker dem. Få heller bilen tauet bort.

Anonymous poster hash: 69824...06c
Skrevet

Les husleieloven. Spesielt denne paragrafen er interessant:

§ 10-4.Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Anonymous poster hash: 0c091...4aa
Skrevet

§ 10-4.Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Interessant. Men - er en bil "løsøre"?

Fyren ødela for øvrig en (nesten ny) keramisk koketopp og døra på kjøleskapet også, noe som ikke ble oppdaget før ny leieboer flyttet inn. Så det er ikke bare fordi jeg generelt ikke liker ham at jeg er pissed, det er fordi han er en idddiot.

Hilsen sure megge, aka HI

Skrevet

Det er straffbart.

Men du kan få den tauet.

Det andre søppelet må du kaste for egen regning dessverre.

Anonymous poster hash: ae577...d19

Skrevet

§ 10-4.Etterlatt løsøre

Interessant. Men - er en bil "løsøre"?

Fyren ødela for øvrig en (nesten ny) keramisk koketopp og døra på kjøleskapet også, noe som ikke ble oppdaget før ny leieboer flyttet inn. Så det er ikke bare fordi jeg generelt ikke liker ham at jeg er pissed, det er fordi han er en idddiot.

Hilsen sure megge, aka HI

Ja, en bil er løsøre.

Anonymous poster hash: 5d906...ef0

Skrevet

Med mindre bilen er veldig lite verdt, så tror jeg ikke du bør selge den etter bare en mnd.

Jeg vil tro at verdien på "løsøre" må stå i noe lunde samsvar med tiden og ulempen du har med at den står der. 

En bil kan du få tauet vekk. Det vil være en mer rimelig løsning. 

Dette sånn rent juridisk.

(Om du er forbanna nok, og i tillegg allerede har hatt et økonomisk tap pga idioten....og mener at han ikke kommer til å flytte den/hente den selv - så hadde jeg muuuuuuuligens bare gitt en sånn halvgod frist (skriftlig) og solgt den som delebil akkesom. Med en liten fare for å få et problem om han er idiot nok til å prøve å ta deg på det. Men det er ikke et juridisk råd, altså;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...