Gå til innhold

Å riste et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at man går langt over grensen ved å riste et barn eller å ta i et barn fysisk. Jeg mener at det er mye bedre å snakke mildt og forståelsesfulle til et barn og fortelle at sånt gjør man ikke.

Å kjefte å smelle på barna fordi de har gjort noe ulovligt er helt feil i mine øyne.

Hva er deres mening?

Anonymous poster hash: ccec5...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Riste og annet fysisk er ikke lov.

Men kjefte, noen ganger er det en nødvendighet. Det er forskjellige måter å kjefte på.

Anonymous poster hash: eb600...efc

Skrevet

Man skal aldri riste et barn! Aldri.. Enkelt!

Skrevet

Fysisk avstraffelse er aldri ok, men joda, jeg har brølt noen ganger når det har gått over stokk og stein. Mildt og forståelsesfullt nytter ikke alltid, det lærer du med tiden.

Anonymous poster hash: b98c6...2cd
Skrevet

Jeg synes risting IKKE er ok. Det skal man ikke gjøre!

Men å ta ungen i armen og snakke strengt ser jeg på som helt ok, det er uskyldig, og for å få ungen til å skjønne alvoret og få kontakt.

Anonymous poster hash: a9884...32d

Skrevet

Jeg er jo enig i at noen ganger må man jo snakke ganske hardt til barna. Men å riste et barn fysisk og være hardhendt mot barn synest jeg er ganske drøyt. Det hendte noen ganger at jeg ble ristet når jeg gjorde noe ugagn. Det var ikke voldeligt, men det var hardt.

Skrevet

Alt fysisk er selvsagt ikke ok - det er forsåvidt ikke lov heller...
men mildt og forståelsesfullt HVER gang de har gjort noe de ikke skal/man blir redd for dem/de ramper/gjør noe du nettopp har forklart 43 ganger at de ikke skal... MOHAHAHAHA... unnskyld altså, men har du barn???

Anonymous poster hash: dc3b8...762
Skrevet

Sammenligner du fysisk vold og å kjefte/heve stemmen?

Vel, det gjør ikke jeg. Har mange ganger bedt Barna mine om unnskyldning for at jeg har vært urettferdig eller kjeftet på de. Noen ganger er det også fortjent. Men kjære vene dette er vel ikke å utøve vold syns du?

Anonymous poster hash: 77eaa...7e9

Skrevet

Barnelova sier: "Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode."

Det gjelder også dask på rumpa, ørefik, klaps på fingrene, klype barnet, riste barnet, dytte barnet etc. Å låse barnet inne går også under denne loven.

Anonymous poster hash: a3fab...fb4
Skrevet

Hva med mødre som holder hånda til ungen hardt så den ikke skal løpe ut i veien, fysj, grusomme og voldelige mødre. Eller mødre som røsker tak i en unge som holder på å rive ned duken med finserviset på.

Skulle heller sagt forsiktig at det må ungen ikke gjøre.

Skrevet

Hva med mødre som holder hånda til ungen hardt så den ikke skal løpe ut i veien, fysj, grusomme og voldelige mødre. Eller mødre som røsker tak i en unge som holder på å rive ned duken med finserviset på.

Skulle heller sagt forsiktig at det må ungen ikke gjøre.

Det er selvsagt unntak, slik det også er i institusjon feks., når det er fare for liv og helse. Det klarer de fleste å tenke seg til selv.

Anonymous poster hash: a3fab...fb4

Skrevet

Skal huske det neste gang min er på vei ut i veien.. Nei lille venn, ikke løp ut i *KRÆSJ* 

Jadda.

Anonymous poster hash: b98c6...2cd
Skrevet

Nei jeg sammenligner selvfølgelig ikke å kjefte på barn som vold. Jeg har selv to barn som jeg sjelden kjefter på. Jeg bruker helst min mild stemme når jeg sier i fra om ting som ikke er greit. Da hører dem etter og beklager seg. Jeg mener at man gjør situasjonen værre når man kjefter på dem.

Skrevet

Å riste barn under tre år er både farlig og ulovlig.

Skrevet

Det er ulovlig også etter fylte tre år.

Anonymous poster hash: 27f94...dcb

Skrevet

Skulle heller sagt forsiktig at det må ungen ikke gjøre. Anonymous poster hash: a9884...32d

Seriøst? Er du voksen?

Anonymous poster hash: 2efa7...83c

Skrevet

Risting er farlig. Å ta tak i barnet er helt greit om situasjonen krever det. Selvsagt er det lurt å snakke til i stedet for å kjefte, men det er fort gjort å gå over den grensen der i en travel hverdag og når "gullet" har prøvd tålmodigheten til bristepunktet.

Anonymous poster hash: ff7a2...42f
Skrevet

Jeg mener at man går langt over grensen ved å riste et barn eller å ta i et barn fysisk. Jeg mener at det er mye bedre å snakke mildt og forståelsesfulle til et barn og fortelle at sånt gjør man ikke.

Å kjefte å smelle på barna fordi de har gjort noe ulovligt er helt feil i mine øyne.

Hva er deres mening?

Jeg undrer meg hvordan et barn som aldri gjør noen som krever mer enn en mild forståelsesfull tilbakemelding skal kunne klare seg i fremtiden.

Et barn som aldri prøver å få viljen sin eller utøver stahet kommer til å bli overkjørt som voksen.

Anonymous poster hash: 27f94...dcb

Skrevet

Å riste, smekke, klype slå, lugge osv går vel under mishandling og sier seg selv. Å ta i en arm ( ikke snakk om å påføre noen smerte) for å stoppe, eller påkalle oppmerksomhet er greit hvis gjort på en kontrollert måte. Det er også ok å løfte og bære et sint og rasende barn, men man skal utvise forsiktighet.

Å "kjefte" er greit så lenge man kjefter "saklig" og ikke bruker ukvemsord eller ydmyket barnet. Å skrike, og brøle stygge ting til barn går under verbal og psykisk vold.

Endel gråsoner vil det være, vi foreldre må bruke sunn fornuft. Jeg kjefter på barna mine når de gjør ting de vet de ikke har lov til, eller når de ikke hører etter når vi har sagt fra på vanlig vis på forhånd.

Skrevet

Skulle heller sagt forsiktig at det må ungen ikke gjøre. Anonymous poster hash: a9884...32d

Ja, skulle sagt det på en "mild og forståelsesfull måte"...

Anonymous poster hash: 80d52...41a

Skrevet

Det er ulovlig også etter fylte tre år. Anonymous poster hash: 27f94...dcb

Men gjerne ikke fullt så farlig lenger.

Anonymous poster hash: 80d52...41a

Skrevet

Jeg er helt enig i at man aldri skal bruke vold mot hverken barn eller voksne, men heve stemmen synes jeg både er ok og helt riktig i mange sammenhenger. Som forelder skal vi oppdra og lære våre barn både om livet og om seg selv. Det å vise at man blir redd, sint, lei seg etc. er helt normalt og det skal også et barn lære. De som kun snakker med dem milde stemmen hele tiden må få noen utrolig forvirrede barn som ikke klarer å forstå og å takle sine egne følelser.

Anonymous poster hash: 0a6ff...03b

Skrevet

Er enig med deg, HI. Ble selv ristet og banka og skamslått av faren min fra alderen 3 år.Og kjeft var en vanlig kost. En blir preget av det, ingen tvil. Og selv skal jeg aldri gjøre mine barn vondt. Det blir bedre å ta seg selv i nakken og si til en selv;" Det er kun et lite barn".

Anonymous poster hash: 24647...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...