elinna Skrevet 23. mai 2014 #1 Skrevet 23. mai 2014 Eksisterer sparebluss? Jeg ser på en annen tråd her at enkelte bedyrer at sparebluss ikke eksisterer, at det er en myte. Ser også at fitnessbloggen og mange amerikanske nettsider om trening som påstår at det er en myte. Ingen (av de jeg har lest) klarer derimot å linke til forskning som underbygger påstanden, i beste fall linker de til forskning som viser til at man går mye ned i vekt dersom man har veldig lavt kaloriunderskudd gjennom 3-4 måneder. 3-4 måneder er jo ingenting! Jeg har søkt litt videre og funnet at det virker som at norske ernæringsfysiologer og forskere i all hovedsak tenderer mot at sparebluss eksisterer. Igjen finner jeg ikke noe forskning på dette, kun deres påstander. Begge er selvfølgelig enige om at rask nedgang kan føre til muskeltap og at man generelt har lavere forbrenning ved lavere vekt. Noen som har funnet ut mer enn meg? Det er tydeligvis mange sterke meninger om dette i alle fall... Jeg hører gjerne din
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #2 Skrevet 23. mai 2014 Av personlig erfaring så mener jeg det eksisterer i høyeste grad. Spiser jeg nok og riktig så går jeg ned i vekt. Spiser jeg for lite så begynner jeg gjerne å legge på meg, spesielt om dette er i kombinasjon med en stressende periode. Jeg tror noe av svaret er å finne i det å holde blodsukkeret stabilt. Greier man det kan man gå ned i vekt. Greier man det ikke (som man ofte ikke gjør om man spiser for lite og/eller feil) så vil insulin hemme vekttap og fremme fettlagring. Enkel fysiologi egentlig. Anonymous poster hash: 47867...a5c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #3 Skrevet 23. mai 2014 Så vidt jeg vet finnes sparebluss, men det betyr ikke at man slutter å gå ned. Det betyr at man blir slapp og sliten, beveger seg mindre, tenker dårligere og har lavere forbrenning. Man vil fortsatt gå ned i vekt, men ikke like fort. Alle prosesser i kroppen krever energi. Så lenge disse prosessene oppretholdes, fortsetter forbrendingen. Anonymous poster hash: b14ed...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå