Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #1 Skrevet 23. mai 2014 Har selv fått diagnosen - og venter på behandling,.. Ville bare høre om andre er/ har vært i samme situasjon og har erfaringer og dele? Anonymous poster hash: 2362b...733
Nullstress;) Skrevet 23. mai 2014 #2 Skrevet 23. mai 2014 Jeg har ikke hatt kreft, men vil sende deg en god bedring-klem og si til deg at "dette går så bra!" mamma hadde brystkreft tre (!!!) gnger og fikk 6 mnd igjen å leve to ganger. Men hun klarte seg mot alle odds. Selv fikk jeg påvist genfeilen brca1 (samme som angelina jolie) hsr og fjernet begge brystene da jeg var 24. Det blir så absolutt ikke det samme som i din situasjon... Men igjen - god bedring
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #4 Skrevet 23. mai 2014 Ville bare gi deg en klem og si god bedring♥♥ Anonymous poster hash: 93fd2...351
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #5 Skrevet 23. mai 2014 Vi har hatt masse kreft i familien, og det har stort sett gått bra med de aller fleste. Jeg har også en slik genfeil, husker ikke om det er brca1 eller 2 jeg har, men jeg har valgt å ikke gjøre noe med det. Jeg undersøker brystene mine jevnlig og lever ellers sunt. De med samme genfeil har det gått bra med i vår familie. Jeg har også et par venninner med små barn som har gått gjennom brystkreftbehandling. Operasjonene har gått greit, de har slitt en del under cellegiftkurene, men ikke enormt. Det har tatt ca et år fra de har vært operert til de var tilbake i jobb. Det jeg har sett hos mange av de som har hatt kreft er at de har klart seg greit gjennom behandlingene (noe dårlig har de selvfølgelig vært, men ikke ekstremt), men at de etter gjennomført behandling så har kroppen trengt langt mer ro og hvile i en lengre periode enn det de selv hadde trodd på forhånd. Se om du får lagt ting mest mulig til rette og planlegg fremover med ev mann og familie ellers slik at du får mest mulig ro rundt operasjon og senere rundt hver cellegiftbehandling. Om dere har mulighet til det få litt ekstra avlastning i barnepass rundt behandlingene, pass på at dere har enkel mat i hus som du får i deg, og at de andre kanskje lager mat som ikke lukter altfor sterkt de første 1-3 dagene etter cellegiftbehandling. Vær i bevegelse det du greier, men ikke overdriv på noen måte. Når kroppen trenger hvile så gi den hvile. Trolig vil du trenge mer hvile enn du tror på forhånd. Spis sunn mat og lev ellers så normalt som mulig. Om du har en mann så se om dere greier å bruke en god dag innimellom på dere selv slik at dere beholder kjæresteforholdet. Trenger ikke være mer enn en time eller to, bare dere er bevisst på det. Ofte er det tøft for den som er pårørende også. Mine venninner har vært åpne med barna om at mamma har hatt kreft, men ikke overdrevet det. De har fremhevet at mamma får behandling fordi hun skal holde seg frisk i fremtiden, og at selv om mamma blir dårlig av behandlingen, så betyr ikke det at mamma er blitt farligere syk. Det er behandlingen som skal gjøre mamma frisk som midlertidig gjør mamma litt dårligere. Ellers er de ofte veldig gode på samtaler de som jobber med kreft på sykehusene, og du kan med fordel ta med mannen eller en annen som står deg nær til disse samtalene. Ha som fokus at du er frisk pr i dag, du skal bare gjennom denne behandlingen for å fortsette å være frisk! Mine to venninner som har gått gjennom denne behandlingen har det veldig bra i dag. De har også greid å bli enda mer sammensveisede innad i familien, og de har det veldig bra i dag. Barna deres har også kommet seg fint gjennom det å se mamma miste håret og være tidvis dårlig, men ble forklart alt på gode måter, og ble trygget i det. De er begge to i veldig god form i dag, trener, jobber fullt og har det rett og slett veldig bra De er en del tøffe erfaringer rikere, men har det som sagt veldig bra nå! Ha fokus på at du skal forbli helt frisk etter behandlingen. Lykke til <3 Anonymous poster hash: 5d5dc...d87
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #6 Skrevet 23. mai 2014 Tusen takk for positivt og utfyllende svar 😄 Anonymous poster hash: 2362b...733
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #7 Skrevet 23. mai 2014 Du vet at mer enn 8 av 10 med den genfeilen får kreft og at om du fjerner bryster og eggstokkene så har du like liten sannsynlighet for at du brystkreft/eggstokkreft som de uten genfeilen. Skjønner ikke at du tør å la være å gjøre noe. Moren min døde ab brystkreft og jeg kommer til å fjerne alt når jeg har fått og ammet barn nr. To. Min datter skal ikke miste moren sin i ung alder når jeg kan gjøre noe for å forhindre det! Anonymous poster hash: 5d5dc...d87 Anonymous poster hash: 59f51...50f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #8 Skrevet 23. mai 2014 Du vet at mer enn 8 av 10 med den genfeilen får kreft og at om du fjerner bryster og eggstokkene så har du like liten sannsynlighet for at du brystkreft/eggstokkreft som de uten genfeilen. Skjønner ikke at du tør å la være å gjøre noe. Moren min døde ab brystkreft og jeg kommer til å fjerne alt når jeg har fått og ammet barn nr. To. Min datter skal ikke miste moren sin i ung alder når jeg kan gjøre noe for å forhindre det! Anonymous poster hash: 5d5dc...d87 Anonymous poster hash: 59f51...50f Ja, det vet jeg. Min kropp, mitt valg Ikke sikkert det er riktig for andre, men det er riktig for meg. Vi har eksmpel i familien som har hatt genet og ikke har fått kreft. Dessuten er kreften lite agressiv, så de som har fått kref har greid seg helt fint Anonymous poster hash: 5d5dc...d87
Nullstress;) Skrevet 23. mai 2014 #9 Skrevet 23. mai 2014 Du vet at mer enn 8 av 10 med den genfeilen får kreft og at om du fjerner bryster og eggstokkene så har du like liten sannsynlighet for at du brystkreft/eggstokkreft som de uten genfeilen. Skjønner ikke at du tør å la være å gjøre noe. Moren min døde ab brystkreft og jeg kommer til å fjerne alt når jeg har fått og ammet barn nr. To. Min datter skal ikke miste moren sin i ung alder når jeg kan gjøre noe for å forhindre det!Anonymous poster hash: 5d5dc...d87 Anonymous poster hash: 59f51...50f Jeg har den genfeilen og fikk 80% sjang for å få brystkreft. Nå som de er fjernet har jeg 6-7 % sjangs til å få kreft. De som ikke har genfeilen har ca 12%. Når det kommer til eggstokke har jeg 77-80% sjang til å få kreft, men det vil også gå betraktelig ned når jeg får fjernet de...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå