Gå til innhold

Vil ha mange svar! Seteleie snart uke 38.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Min ikke alt for smarte baby, viser det seg, har bestemt seg for å være mindre hyggelig med mora si. :huh:  Ved forrige kontroll var hodet så langt nede at jordmor sa vannet kunne gå, og jeg slapp å legge meg ned. Men uten at jeg har kjent det, har plutselig babyen snudd seg. Var inne til ultralyd i går, og nå er jo det tunge valget på meg. 

De anbefaler jo selvfølgelig setefødsel her fordi jeg har stort nok bekken, og hadde ikke komplikasjoner under første fødsel. Men jeg har en del plager i ettertid, jeg ikke vil ha forverret. Sykehuset mitt har ikke mange setefødsler i året, og jeg har jo lest meg opp på studiene, og tenker at det mest rette for babyen er KS. Nå er jo jeg livredd operasjon, og særlig i våken tilstand. Så dette er ikke fordi det er den letteste løsningen for meg. Jeg skulle ringe sykehuset i dag eller mandag, men ville dere ha ringt nå, for å få en til samtale tidligst mulig, eller? 

Hva er deres erfaringer rundt seteleie? 

*Klør seg jevnlig i hodet* :balltre:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke håp for at knerten kan snu seg enda da? Min gjorde helomvendig i uke 37/38, det var det mest ubehagelige jeg har vært med på, men heldigvis snudde han...

Anonymous poster hash: d74f8...2f5
Skrevet

Be om keisersnitt. Det er kun Norge i hele Europa som har vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie. Alle andre land har keisersnitt som hovedregel. Dette fordi nesten 50% av vaginale setefødsler ender i hastekeisersnitt, noe som gir større risiko for komplikasjoner, stygge arr osv sammenlignet med planlagt keisersnitt. Ingen sykehus i Norge kan tvinge deg til å føde i seteleie, så snakk med legen snarest mulig og stå på ditt. Særlig når du allerede har plager etter forrige vaginale fødsel i hodeleie. Lykke til!

Anonymous poster hash: 1e8fc...915
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min erfaring er at ungen kom ut relativt fort, selv med rumpa først :-)

Skrevet

Kan de ikke prøve å snu babyen da?

Vi prøvde det med min lille når hun lå i sete, men morkaken min lå i veien så ble mislykket forsøk.

Tenker det kan være et alternativ siden du er redd for både operasjon og helst ikke vil føde i sete.

Jeg har to ks bak meg og kom meg relativt raskt, men hadde min snuppe holdt seg i sete hadde jeg valgt sete over ks, men hun la seg i tverrleie så hadde ikke noe annet valg enn ks.

Håper du finner ut av det, vet hvor tungt det valget er, spesielt nå når hormoner står på som verst rett før termin. Sender deg en liten klem :)

Anonymous poster hash: 827c4...6cd

Skrevet

Var ikke så mye informasjon vi fikk i går, da vi fikk en hastetime til ul. Samboer satser alt på at babyen skal snu seg, så han er det ikke hjelp fra :-) De anbefalte meg ikke å prøve med snuing, da dette ofte ender i et hasteKS. Jeg var i tillegg en slank gravid (påsto de) så de hadde ikke så veldig lyst til det. 

Jeg tenker litt på at vi kanskje planlegger KS, så får vi bare håpe på at ungen tar ei helomvending i slutten. Hvordan har samtalene mot KS vært? Jeg kjenner jeg har lyst på all info som går an å få! 

Sekretøsa: Det hadde jo vært perfekt om det hadde vært en enkel fødsel til tross for seteleie, og da ville jeg jo aldri angret! Jeg hadde skikkelig god følelse gjennom hele sv.skapet med storesøster, og selv om fødselen tok lang tid, kjente jeg på hele meg at alt gikk supert. 
  Men denne gangen har jeg hatt en uggen følelse fra dag 1. Og følelsen jeg har nå er ikke helt rett, så lurer på om jeg burde stole på meg selv like mye som sist gang? Har hele tiden hatt på følelsen at jeg kom til å si "I told you so" etterpå. Så det er litt ekkelt akkurat nå. 

Bah, selvfølgelig er jordmødrene  mine på møte i dag! 

Tusen takk for svar :-)

Skrevet

Be om vending. Jeg har gjort det med begge mine og det gikk kjempefint. Ingen fare for hastesnitt. Det er en svært sjelden komplikasjon.

Anonymous poster hash: 7b779...594

Skrevet

Min lå i sete, snudde seg aldri. Jeg var aldri i tvil, jeg valgte ks, og hadde jeg måttet velge igjen hadde jeg tatt ks. Som andre sier så er det kun i Norge de driver med setefødsler. Noen sykehus gjør det ikke i Norge heller.

Det er stor sjanse for at en setefødsel ender i hastesnitt og mulige komplikasjoner. Mitt planlagte snitt

var fin og rolig, ingenting å gruve seg over.

Anonymous poster hash: 49444...3e4

Skrevet

Vær så snill å vurder KS, og vurder det opp i mot de ekstremt fatale følgene en setefødsel i aller ytterste konsekvens kan få. Dette er ikke akseptert å si høyt, men barn har dødd i setefødsel i Norge i løpet av de siste årene, det er selvfølgelig ekstremt sjelden, men det har skjedd. Jeg hadde seteleie og gikk i fødsel, det ble hastekeisersnitt, og det er jeg glad for i dag. Det er helt riktig at for de aller aller fleste går det bra, men for noen gjør det ikke det, og det at legene skal få erfaring i setefødsel(som faktisk brukes som et argument for at man skal føde i seteleie), er en enorm pris å betale for barn og mamma. Lykke til, et keisersnitt er også en fødsel og jeg har bare gode minner og følelser rundt min operasjon.

Anonymous poster hash: e06b3...d7b

Skrevet

Var ikke så mye informasjon vi fikk i går, da vi fikk en hastetime til ul. Samboer satser alt på at babyen skal snu seg, så han er det ikke hjelp fra :-) De anbefalte meg ikke å prøve med snuing, da dette ofte ender i et hasteKS. Jeg var i tillegg en slank gravid (påsto de) så de hadde ikke så veldig lyst til det. 

Jeg tenker litt på at vi kanskje planlegger KS, så får vi bare håpe på at ungen tar ei helomvending i slutten. Hvordan har samtalene mot KS vært? Jeg kjenner jeg har lyst på all info som går an å få! 

Sa de virkelig at vendingsforsøk ofte ender i keisersnitt? Jeg skal nemlig på vendingsforsøk om to uker (pga. tverrleie) og jordmor på Ullevål sa hun aldri hadde opplevd at det endre i KS.

Min første lå i uoppdaget seteleie, og etter 10 timer i aktiv fødsel endte det i KS. Selve fødselen var en grei opplevelse, men jeg er fremdeles utrolig trist over det å ikke få baby på brystet etter fødselen. I tillegg var det utrolig vondt i såret i flere uker i ettertid. På barsel kunne jeg ikke reise meg selv og trengte hjelp til det meste, og slet med å ta babyen fra senga og opp til meg de første dagene etter fødselen. Så vær forberedt på at det hemmer deg mye fysisk.

Anonymous poster hash: c2e15...b05

Skrevet

Hei dere!

Min ikke alt for smarte baby, viser det seg, har bestemt seg for å være mindre hyggelig med mora si. :huh: Ved forrige kontroll var hodet så langt nede at jordmor sa vannet kunne gå, og jeg slapp å legge meg ned. Men uten at jeg har kjent det, har plutselig babyen snudd seg. Var inne til ultralyd i går, og nå er jo det tunge valget på meg.

De anbefaler jo selvfølgelig setefødsel her fordi jeg har stort nok bekken, og hadde ikke komplikasjoner under første fødsel. Men jeg har en del plager i ettertid, jeg ikke vil ha forverret. Sykehuset mitt har ikke mange setefødsler i året, og jeg har jo lest meg opp på studiene, og tenker at det mest rette for babyen er KS. Nå er jo jeg livredd operasjon, og særlig i våken tilstand. Så dette er ikke fordi det er den letteste løsningen for meg. Jeg skulle ringe sykehuset i dag eller mandag, men ville dere ha ringt nå, for å få en til samtale tidligst mulig, eller?

Hva er deres erfaringer rundt seteleie?

*Klør seg jevnlig i hodet* :balltre:

Begge mine kom i seteleie. Jeg er også redd for operasjon og valgte å føde. Har ikke angret! Hadde to fantastiske fødsler hvor alt gikk bra :) Er superfornøyd selv. Ved setefødsel følger de deg mere opp enn vanlig fødsel så jeg ville gått for fødsel igjen om det skulle være aktuelt. Lykke til med valget!

Anonymous poster hash: 4b26d...f58

Skrevet (endret)

jeg fødte vaginalt seteleie for 15 mnd siden, og hadde glatt gjort det igjen! heller det enn ks! Men jeg fødte på ahus, og ble fulgt veldig godt opp siste måneden før. Jeg hadde og gode bekkenmål og fødselen ble satt igang når babyen bikka 3500gr, tre dager etter termin

etter den ble satt igang med stikkpiller tok det 14timer til vannet gikk ved 7-8cm, deretter gikk det  fort. hadde to-tre pressrier og ute var ungen, uten en eneste rift eller skade på meg. 

Endret av Oktoberbabyen
Skrevet

Rart det blir sagt så mye forskjellig fra lege til lege. Fikk beskjed om at snuing kan gjøre litt vondt og at i sjeldne tilfeller ender det i hasteks.

Som jeg skrev isted så skulle jeg ønske at jeg fikk føde istedet for ks, for nå får jeg aldri mulighet til å føde normalt siden jeg har to ks bak meg.

Skrevet

Både vending og setefødsel er mer risikabelt enn et planlagt keisersnitt.

Så jeg ville valgt det. Jeg har tatt planlagt snitt to ganger, og det er helt greit - selv om det selvfølgelig er kjedelig å være postoperativt hemmet i noen uker.

Anonymous poster hash: 980a2...830
Skrevet

Både vending og setefødsel er mer risikabelt enn et planlagt keisersnitt.

Så jeg ville valgt det. Jeg har tatt planlagt snitt to ganger, og det er helt greit - selv om det selvfølgelig er kjedelig å være postoperativt hemmet i noen uker.

Anonymous poster hash: 980a2...830

Så du mener ks ikke er riskilabelt i det hele tatt da? Husk det at ks er en operasjon som kan få komplikasjoner på lik linje som snuing, setefødsel og forsåvidt en vanlig fødsel. Alt overnevnte er tungt for kroppen og alt kan være risikabelt. Så å si at det ene er mer risikabelt enn det andre syns jeg blir feil.

HI, ring å snakk med de på sykehuset eller ring jordmoren din og be om ett møte og si du er usikker på hvilket valg blir best for deg og babyen din i denne situasjonen. Jeg ba selv om ett ekstra møte med jordmoren min pga jeg hadde 1000 spørsmål til hva vi skulle gjøre.

Skrevet

Jenta mi lå i seteleie. Jeg var på kontroll på A-hus et par ganger før fødsel. Legen der estimerte babyen til å være 4400 gram, og var rimelig sikker på størrelsen, sa han. Da sa jeg at jeg ønsket keisersnitt. Han prøvde da å få meg til å føde vaginalt, og mente bekkenmålet mitt var helt fint. Da sa han også at babyen kanskje var mindre enn han sa først.

Vel, jeg holdt på mitt, og fikk innvilget keisersnitt. Noen dager senere kom barnet mitt til verden med keisersnitt med fødselsvekt på nøyaktig 4400 gram.

Keisersnittet gikk helt fint. Det var vondt i ettertid, og jeg trengte mye hjelp på sykehuset. Men jeg ville valgt det samme om igjen.

Da jeg nevnte for jordmor på helsestasjonen at legen på sykehuset ville at jeg skulle føde vaginalt, ble hun ganske sjokkert. Hun sa at hun ikke trodde det ville gått så bra, hva hun nå mente med det, så hun var glad jeg stod på mitt.

Nå var jo barnet mitt stort, da. Det er vel litt annerledes med mindre babyer. Vanskelig å råde deg til noe.

Anonymous poster hash: fc8a7...5c0
Skrevet

Tusen takk for mange fine men variable svar!  :tommelopp:

#10, hun sa at hun virkelig ikke anbefalte det i mitt tilfelle. Jeg regner nok med dette har med kompetansen og statistikken til det sykehuset man hører til. Selv om vi to er i samme situasjon, kan det hende vi er i en veldig ulik en.

#15 I følge den omfattende studien de hadde om dette tema, som gjorde slik at de fleste land nå tilbyr KS, så hadde KS ingen negative utfall på baby, sammenlignet med setefødsel. For mor sin del kan det være bedre med setefødsel, men ikke for baby.

Ringte sykehuset i dag, og jeg skal inn i neste uke til konsultasjon. Jeg er 99 prosent sikker på keisersnitt akkurat nå, så håper vi får planlagt litt i neste uke. Er jo selvfølgelig ikke noe gøy for meg å være låst i tiden etterpå. Og jeg aner jo ikke om jeg får komplikasjoner, men føler jeg gjør det rette for snupp i magen.

Snakket med en lokal jordmor, som er dansk, og hun anbefalte ks. 

Noen tips til tiden etter et keisersnitt? 

Skrevet

Jeg har født to barn vaginalt, men hadde snitt med tredje som lå i seteleie. Smertemessig var ks verre da jeg fikk litt komplikasjoner i etterkant, men jeg har likevel ikke angret på avgjørelsen min da setefødsel er mer risikofylt for barnet. Det var de to første døgnene som var tøffe. Etter det var jeg i toppform, faktisk bedre enn etter vaginal fødsel. Hadde jeg fått et seteleiebarn til, ville jeg tatt snitt igjen.

Skrevet

Alvorlige komplikasjoner er forøvrig sjelden. Jeg fikk hematom og det var ***** vondt, men da det ble oppdaget og jeg fikk tappet det, var jeg relativt raskt på bena. Har ingen problemer i etterkant og arret er nesten usynlig. Etter vaginal fødsel derimot gar jeg en del plager som ikke går bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...