Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Tok en paracet nettopp for hodepine, tar paracet veldig sjeldent men kom til å tenke på noe. Når jeg gikk på vgs for 15 år siden fikk man en paracet i resepsjonen om man trengte det, men de sluttet med det fordi noen kom hver eneste dag og ba om paracet. De mente at det var misbruk og var vel sikkert det selv om man ikke kan ruse seg på paracet. Kan man bli avhengig psykisk av paracet? Hvor ofte kan man ta paracet? Altså ikke hvor mange om dagen men dager på rad? Og tar du ofte paracet? Har inntrykk av at de fleste enten er i mot alt av piller (som min samboer) eller tar gjerne paracet for en bitteliten hodepine. Jeg tar bare for større smerter. Anonymous poster hash: 21f44...b5c Anonymous poster hash: 13cc0...08b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Det er ikke gunstig for leveren å ta mye og ofte Paracet. Men det er ikke bra for en kropp å ha smerter heller. Noen tyr lettere til smertestillende medikamenter enn andre. Det er nok vanskelig å sette en generell grense for hvor mye leveren tåler uten å bli påvirket. Anonymous poster hash: b37b6...5df
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Jeg bruker 3-4 gram paracet hver dag + andre tabletter mot smerter. Det er 6-8 vanlige tabletter. 4 gram er smertegrensen. Da kan jeg ikke ta mer pga det kan være skadelig for leveren og bør heller gå over på andre medikamenter. Når man bruker så masse paracet så bygger mann opp en smerteplattform. Jeg er jo avhengig, men det går ikke på psyken, det går på smertene. Jeg kan sånn sett gå 1 dag uten pga den plattformen, men skal ta denne dosen hver dag. Om jeg hopper over flere dager vil det miste den effekten. Jeg har gått på paracet i over 2 år. Har ikke hørt noe om at jeg må slutte. Men jeg må ta leverprøver. Jeg sier ikke at det er harmløst, men man må jo veie fordeler og ulemper. Smerter opp mot bivirkninger. Du kan uten tvil bli psykisk avhengig av paracet, men det skal noe til. Og det er ikke rare rusen det gir da.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #4 Skrevet 23. mai 2014 Jeg bruker 3-4 gram paracet hver dag + andre tabletter mot smerter. Det er 6-8 vanlige tabletter. 4 gram er smertegrensen. Da kan jeg ikke ta mer pga det kan være skadelig for leveren og bør heller gå over på andre medikamenter. Når man bruker så masse paracet så bygger mann opp en smerteplattform. Jeg er jo avhengig, men det går ikke på psyken, det går på smertene. Jeg kan sånn sett gå 1 dag uten pga den plattformen, men skal ta denne dosen hver dag. Om jeg hopper over flere dager vil det miste den effekten. Jeg har gått på paracet i over 2 år. Har ikke hørt noe om at jeg må slutte. Men jeg må ta leverprøver. Jeg sier ikke at det er harmløst, men man må jo veie fordeler og ulemper. Smerter opp mot bivirkninger. Du kan uten tvil bli psykisk avhengig av paracet, men det skal noe til. Og det er ikke rare rusen det gir da. Jeg tar også paracet 3G hver dag og har gjort det i 2 år nå, men nå har jeg fått en veldig brennende følelse i magen og det kan virke som det er paraceten jeg ikke tåler. Legen anbefalte stikkpiller og det ser ut som magesmertene nå er borte. Hvordan går det med magen din? Merker du noe? Anonymous poster hash: c9d05...6ca
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. mai 2014 #5 Skrevet 23. mai 2014 Jeg har ikke merka noe til magen. Jeg går også på naproxen E som kan gi magesår så jeg er obs på ev. plager i forbindelse med de også.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #6 Skrevet 23. mai 2014 Jeg tar også naproxen i tillegg, men da som en kombinasjonspille som innholder noe som beskytter magen. Jeg har prøvd litt frem og tilbake fordi jeg trodde først at det var denne kombinasjonspillen jeg ikke tålte, men det er faktisk paraceten som gir meg plager. Det som er merkelig er at jeg har brukt denne kombinasjonen i 2år og først nå kommer plagene. Anonymous poster hash: c9d05...6ca
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #7 Skrevet 23. mai 2014 Kan man bli avhengig psykisk av paracet? Ja, men da er det gjerne de som er overbevist om at de kommer til å få smerter hvis de kutter ut - noe de gjerne får, siden de da har medikamentoverforbrukshodepine. Men det er ikke noe som skjer etter et par dager eller uker Det har jo heller ingen ruseffekt man kan bli avhengig av. Hvor ofte kan man ta paracet? Altså ikke hvor mange om dagen men dager på rad? Paracet er det man gir til dem som trenger smertestillende hver dag over lang tid, så i prinsippet til evig tid - men går man over 3-4 g om dagen i lengre tid, bør man holde et øye med leververdiene. Og tar du ofte paracet? Jeg tar når jeg trenger det - typisk 3-5 ganger i måneden. Har migrene, så tar paracet + ibux hvis jeg kjenner murringer i hodet i forsøk på å slå det ned fort. Anonymous poster hash: 491b7...d6b
samlex Skrevet 23. mai 2014 #8 Skrevet 23. mai 2014 Jeg tar kun paracet om jeg er kraftig forkjølet med hodepine og jeg trenger å sove hele natten. -tar altså to om kvelden før jeg legger meg. Liker dårlig trenden med fast pakke paracet i vesken. Tror mange tar det for ofte og fast. Jeg tror de da vil slutte å fungere og man må ty til sterkere smertestillende etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #9 Skrevet 23. mai 2014 Nei, Paracet er ikke avhengighetskapende.Men det som kan skje hvis man tar for mye for ofte er at man kan pådra seg kronisk hodepine. Anonymous poster hash: c9d05...6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå