Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Jeg ble dessverre utsatt for en særdeles brutal voldtekt for noen år tilbake, og trodde vel egentlig at jeg hadde klart å komme meg igjennom det mer eller mindre. Men, så kom fødselen av mitt nydelige barn, og jeg hadde en utrolig merkelig reaksjon til pressriene. Idet jeg skulle presse, fikk jeg panikk og ropte "Nei! Nei! Jeg er redd!" Jeg forsto ikke hvorfor jeg var så redd, og hvorfor det ble så skremmende. Men noe i meg koblet det tilbake til voldtekten. Er det noen andre som har opplevd noe lignende? Kan det ha noe med å gjøre at jeg ikke hadde kontroll der nede? Resten av fødselen gikk fint, det var kun når barnet skulle presses ut. Da gikk jeg helt fullstendig i lås. Det er virkelig vanskelig å forklare, men kanskje noen kan gi meg noen god teori her Er nervøs for at jeg må gjennomgå det samme neste gang. Det er jo det absolutt siste jeg vil tenke på når jeg ligger å føder et barn. Anonymous poster hash: a256a...a54
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Jeg ble gravid ved voldtekt og fikk innviget keisersnitt på bakgrunn av det. Er veldig glad for det. Anonymous poster hash: 77575...8c3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Jeg ble gravid ved voldtekt og fikk innviget keisersnitt på bakgrunn av det. Er veldig glad for det. Anonymous poster hash: 77575...8c3 Jeg ble da ikke gravid VED voldtekten. Graviditeten skjedde et par år senere. Vil gjerne sende deg en klem <3 Forferdelig ting å gå igjennom, og godt at du fikk innvilget KS HI Anonymous poster hash: a256a...a54
Lillegutt fikk lillesøster :) Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 Jeg kan ikke engang forestille meg det du har vært igjennom, men jeg vil allikevel dele min tanke. Kanskje du fikk panikk da kroppen begynte å presse på og det ikke var noe du kunne gjøre for å kontrollere det. Vil tro at det raskt kan gi assosiasjoner til en sånn grusom opplevelse som du heller ikke kunne kontrollere. Vil gi deg en klem og et råd om at du i event senere svangerskap prater med jordmor om dette og får hjelp til å forberede fødselen på best mulig måte. Neste gang vet du jo også hva som venter deg med pressriene, så det blir nok uansett lettere for deg å takle.
Sjokoladebanan Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Tror nok dette er en helt "normal" reaksjon på det du har opplevd. Kroppen husker hva du har blitt utsatt for, selv om du har klart å bearbeide det i hodet. Når du så blir satt i en slik situasjon der du mister kontrollen over egen kropp som man gjør i en fødsel, så blir du satt tilbake til voldtekten. Er veldig forståelig, selv om det selvfølgelig måtte ha føltes helt forferdelig for deg. Håper du har fått snakket med noen om dette, slik at du ikke brenner inne med disse følelsene. Stor klem til deg i fra meg. Endret 22. mai 2014 av PLuttiPLoTT med tvillinger
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Opplevde grovt overgrep da jeg var 14 og under andre fødsel fikk jeg helt noia og alt ble svart/uklart da jeg fikk pressrier og skulle føde barnet. Utviklet fødselsangst etter dette og slet mye under tredje sv.skap, fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke ville oppleve dette igjen, men det samme skjedde da tredje skulle fødes. Mistet kontrollen og stivnet helt, heldigvis gikk selve fødselen raskt.Sjokket var stort da jeg året etter var gravid igjen, bestemte meg for å beholde og led av sv.skapsdepresjon og sterk (lammende) fødselsangst, snakket med fastlegen om det og ble henvist til samtale på sykehuset hvor jeg fikk innvilget keisersnitt med bakgrunn av min overgrepshistorie. Utarbeidet egen fødselsplan med sykehuset fordi jeg ville prøve å føde normalt, men da fødselen startet fikk jeg fullstendig panikk og det ble derfor keisersnitt (som opprinnelig var planlagt) likevel. Anbefaler deg å snakke med legen din om dette slik at du får den hjelpen du skal/har krav på. Vil tro du også får innvilget ks om det er det du vil. Masse lykke til. Anonymous poster hash: 00396...213
Sjokoladebanan Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Kjapt søk på nettet gav denne artikkelen, slik at du ser at det ikke er så unormalt, ikke så stor trøst, men hvertfall en forklaring. http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/283424
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Jeg ble voldtatt over tid som barn, og en gang som voksen. Første fødsel var grusom, for jeg mistet all kontroll på kroppen, noe jeg ikke takler grunnet det som har skjedd meg. Men jeg gikk til behandling etterpå grunnet voldektene. Og da jeg ble gravid neste gang, fikk jeg gå og prate om fødselangsten min på sykehuset. Og der var de utrolig flinke. Jeg fikk planlegge fødselen min i detalj. Jeg var mange turer på føden, fikk være inne på tomme fødestuer, møte leger og jordmødre på føden. De kom og pratet med meg om alle mine ønsker. Og under fødselen fulgte de alle mine ønsker, og behandlet meg utrolig bra. Den gangen var jeg forberedt på en helt annen måte, og hele opplevelsen var fantastisk i forhold til første gange. Anonymous poster hash: fbf6f...1f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå