Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 De fleste barn lyver seg ut av trøbbel, og ikke inn i trøbbel. At noe er lite sannsynlig betyr ikke at det er en mulighet for at det kan ha skjedd. I familier med vold og/eller omsorgssvikt er det ikke alltid at alle barna blir utsatt eller får med seg hva som egentlig foregår i huset. Mange barn sier heller ikke fra dersom de hører eller ser søsken bli utsatt for omsorgssvikt av frykt og av lojalitet til foreldrene. Det er ingen garanti for at et barn forteller sannheten, derfor tas det gså avhør av barn på barnehuset eller dommeravhør på politihuset, for å kunne avdekke sannheten ang. barnets situasjon + innhetne opplysninger fra andre som kan verifisere eller avkrefte. Anonymous poster hash: e4dfe...2d9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Kan du si sånn ca hvor gammelt barnet er? Bhg, småskole, tenåring..? Generelt lyver barn seg ikke inn i problemer, og som en hovedregel har de enorm lojalitetsfølelse overfor foreldrene sine som gjør at de sjeldent hekter usannheter på foreldrene. Det er ikke sjeldent at én i en søskenflokk forteller mens andre i flokken benekter. Hva er det som gjør at du føler det ikke stemmer da? Hilsen en som jobber i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 160b2...2d5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Kan du si sånn ca hvor gammelt barnet er? Bhg, småskole, tenåring..? Generelt lyver barn seg ikke inn i problemer, og som en hovedregel har de enorm lojalitetsfølelse overfor foreldrene sine som gjør at de sjeldent hekter usannheter på foreldrene. Det er ikke sjeldent at én i en søskenflokk forteller mens andre i flokken benekter. Hva er det som gjør at du føler det ikke stemmer da? Hilsen en som jobber i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Ser du fikk et tilsvarende svar over her mens jeg skrev :-) hilsen anonym 21:31 Anonymous poster hash: 160b2...2d5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Takk for svar. Jeg får bare forholde meg "normalt" og anonym og håpe sannheten kommer frem. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Takk for svar. Jeg får bare forholde meg "normalt" og anonym og håpe sannheten kommer frem. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Er det noen som tar barnet på alvor og undersøker saken da? Anonymous poster hash: 160b2...2d5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Kan du si sånn ca hvor gammelt barnet er? Bhg, småskole, tenåring..?Generelt lyver barn seg ikke inn i problemer, og som en hovedregel har de enorm lojalitetsfølelse overfor foreldrene sine som gjør at de sjeldent hekter usannheter på foreldrene. Det er ikke sjeldent at én i en søskenflokk forteller mens andre i flokken benekter. Hva er det som gjør at du føler det ikke stemmer da? Hilsen en som jobber i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Barnet er i begynnelsen av tenårene. Søskene er litt eldre. Den ene har vært mye hjemme og ikke sett noe merker på barnet eller hørt noen høylytte konflikter. Det er krangel mellom det yngste barnet i bildet. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #8 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Kan du si sånn ca hvor gammelt barnet er? Bhg, småskole, tenåring..?Generelt lyver barn seg ikke inn i problemer, og som en hovedregel har de enorm lojalitetsfølelse overfor foreldrene sine som gjør at de sjeldent hekter usannheter på foreldrene. Det er ikke sjeldent at én i en søskenflokk forteller mens andre i flokken benekter. Hva er det som gjør at du føler det ikke stemmer da? Hilsen en som jobber i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Jeg er usikker på om lojaliteten har blitt brukt på feil måte, for å "støtte" den andre forelderen. Fordi de har en veldig dårlig forhistorikk, og hvis dette har blitt fortalt til barnet, så kan barnet ha brukt den metoden for å bli hos "offeret" av foreldrene fra forhistorikken. Vanskelig å forklare, uten å gå i detalj. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Takk for svar. Jeg får bare forholde meg "normalt" og anonym og håpe sannheten kommer frem. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Er det noen som tar barnet på alvor og undersøker saken da? Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Ja, det blir undersøkt. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Kan du si sånn ca hvor gammelt barnet er? Bhg, småskole, tenåring..?Generelt lyver barn seg ikke inn i problemer, og som en hovedregel har de enorm lojalitetsfølelse overfor foreldrene sine som gjør at de sjeldent hekter usannheter på foreldrene. Det er ikke sjeldent at én i en søskenflokk forteller mens andre i flokken benekter. Hva er det som gjør at du føler det ikke stemmer da? Hilsen en som jobber i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Jeg er usikker på om lojaliteten har blitt brukt på feil måte, for å "støtte" den andre forelderen. Fordi de har en veldig dårlig forhistorikk, og hvis dette har blitt fortalt til barnet, så kan barnet ha brukt den metoden for å bli hos "offeret" av foreldrene fra forhistorikken. Vanskelig å forklare, uten å gå i detalj. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Vanskelig å gi generelle råd om dette, men det er viktig at noen med kompetanse på å snakke med barn om vanskelige temaer snakker med barnet. Om ikke barneverntjenesten er inne i bildet allerede bør du vurdere å melde bekymring for barnet. Du kan evt drøfte det med helsesøster i kommunen først - som også skal være god på å snakke med barn og ungdom. Kanskje er det en avdeling for psykisk helse for barn og ugdom, eller et familieteam eller andre liknende lavterskeltilbud i kommunen du bor hvor du kan søke råd? Ikke bare la det skure og gå i alle fall. Enten om barnet er utsatt for vold eller om barnet er manipulert/presset av den ene forelderen til å si noe som ikke er sant står barnet i fare for å få en skjevutvikling og psykiske problemer om ingen gjør noe. Lykke til! Hilsen meg fra bvtj som svarte deg over her... :-) Anonymous poster hash: 160b2...2d5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan vet en om et barn forteller sannheten? Det har dukket opp en situasjon her, med muligens ytre påvirkninger, som har gjort at et barn har beskyldt en av forelderene for vold. Det virker svært lite sannsynelig ut i fra situasjonen, med tanke på at barnet har hatt eldre søsken i huset, som har vært der mesteparten av tiden. Det gjelder ikke meg. Men blir så sliten av å gruble. Kan dessverre ikke fortelle detaljer, med fare for at noen skal gjennkjenne historien. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Kan du si sånn ca hvor gammelt barnet er? Bhg, småskole, tenåring..?Generelt lyver barn seg ikke inn i problemer, og som en hovedregel har de enorm lojalitetsfølelse overfor foreldrene sine som gjør at de sjeldent hekter usannheter på foreldrene. Det er ikke sjeldent at én i en søskenflokk forteller mens andre i flokken benekter. Hva er det som gjør at du føler det ikke stemmer da? Hilsen en som jobber i barneverntjenesten Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Jeg er usikker på om lojaliteten har blitt brukt på feil måte, for å "støtte" den andre forelderen. Fordi de har en veldig dårlig forhistorikk, og hvis dette har blitt fortalt til barnet, så kan barnet ha brukt den metoden for å bli hos "offeret" av foreldrene fra forhistorikken. Vanskelig å forklare, uten å gå i detalj. Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb Vanskelig å gi generelle råd om dette, men det er viktig at noen med kompetanse på å snakke med barn om vanskelige temaer snakker med barnet. Om ikke barneverntjenesten er inne i bildet allerede bør du vurdere å melde bekymring for barnet. Du kan evt drøfte det med helsesøster i kommunen først - som også skal være god på å snakke med barn og ungdom. Kanskje er det en avdeling for psykisk helse for barn og ugdom, eller et familieteam eller andre liknende lavterskeltilbud i kommunen du bor hvor du kan søke råd? Ikke bare la det skure og gå i alle fall. Enten om barnet er utsatt for vold eller om barnet er manipulert/presset av den ene forelderen til å si noe som ikke er sant står barnet i fare for å få en skjevutvikling og psykiske problemer om ingen gjør noe. Lykke til! Hilsen meg fra bvtj som svarte deg over her... :-) Anonymous poster hash: 160b2...2d5 Takk for svar:-) Anonymous poster hash: 9fdbb...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå