Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg skal ha muntlige presentasjoner så blir jeg helt dårlig. Sitter på do hele dagen i forveien, og er helt urolig i kroppen. Får nesten ikke sove, men går gjennom alt i detalj i søvne slik at jeg våkner hyppig gjennom natten. Er helt ødelagt når presentasjonen skal være, og havner i min "egen boble" når det står på slik at jeg nesten ikke husker noe av det jeg sa eller gjorde når jeg er ferdig. Når jeg endelig er ferdig, får jeg heller ikke slappe av. Da er jeg skjelven og helt tappet for energi for et par dager. 

Får alltid høre "det er da normalt å være nervøs, de aller fleste er det" osv, men er det normalt å være så nervøs som dette? Hater det, og det hindrer meg i mye i skolesammenhenger og jobb :/

Anonymous poster hash: 08631...68d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det er normalt men jeg er helt lik!'

Har begynt på skolen igjen å der har vi mange presentasjoner dessverre.

Jeg får jerneteppet og snakker mye feil,å selvtilliten blir jo ikke akkurat bedre av det :S

Anonymous poster hash: bb1ac...f1b
Skrevet

Jeg har det også sånn, noe som er ganske pussig med tanke på at yrket mitt går ut på å snakke foran andre mennesker ;) Jeg er lærer, og framfor elever er det aldri noe problem, men i absolutt alle andre sammenhenger er jeg akkurat slik som du beskriver. Jeg nekter konsekvent å snakke foran kollegaer (avdelingsleder har gitt opp å spørre), takler ikke å holde taler og var et skjelvende vrak i dagevis før muntlige eksamener og lignende i studietiden. Som deg blir jeg dårlig i magen, kvalm, klarer nesten ikke å spise, skjelver og er utmattet etterpå.

Jeg tror ikke det er normalt å være så ute av seg som det vi er, men de fleste kjenner nok litt sommerfugler i magen.

Anonymous poster hash: 795e3...1ec
Skrevet

Det du skriver er angstsymptomer. Alle mennesker opplever dette når de blir utsatt for ting de er redde for, det er kroppens forsvarsmekanisme for å beskytte seg mot farer. Blodet pumper fortere og mindre blod kommer til magen bl.a. Da blir man ofte kvalm og dårlig i magen. Men blir nummen i fingre og tær som er naturlig fordi blodet "tappes" vekk fra hudoverflaten (spå man ikke skal blø ihjel så fort om man blir skadet i kamp). Man blir skjelven av adrenalinet som pumpes ut for å gjøre oss på alertenq. Man blir utmattet etterpå fordi kroppen har vært i fullt kampmodus.

Eksamen er en veldig vanlig situasjon å oppfatte som "farlig". Det betyr altså ikke at du har et angstproblem selv om du kjenner sterke angstsymptomer ved slike tilfeller. Et problem blir det når kroppen begynner å tolke helt vanlige ting som farlige (gå i butikken, ta bussen, prate med folk, osv). Du kan nok ha god hjelp i å prøve deg på stressmestring, eller bli med på studentsamskipnadens eksamenskurs rettet mot nettopp dette 😊

Du er tøff som kjører på selv om det er vanskelig! 😊

Anonymous poster hash: 03bc4...cc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...