Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Jeg er langtidssykemeldt og mannen min nekter å ta seg fri fra jobb for å møte opp på foreldresamtaler osv. Dette begrunner han med at jeg uansett er hjemme og har tid. Jeg er helt enig i at jeg må ta ansvar for en del som foregår rundt barna, men må jeg virkelig ta absolutt alt? Jeg er sykemeldt fordi jeg er syk, ikke for å ha bedre tid til alt og for å slippe å ta fri fra jobb når det er møter o.l. Nå begynner jeg å bli veldig sliten og lei. Føler meg som en alenemor på dagtid. I morgen har gutten vår time hos fysioterapeut og mannen er selvsagt ikke enig i at han skal dra med sønnen vår. Dette til tross for at han har sluppet unna en foreldresamtale og et møte denne uken. Er jeg urimelig eller har jeg rett? Anonymous poster hash: 0fe0c...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 Hvorfor i alle dager skal mannen ta fri hvis du er hjemme? Du er vel ikke sengeliggende? Med mindre du har kjøreforbud eller en alvorlig lidelse som gjør at du blir verre av å gjøre enkle ting, så bør du faktisk bare slutte å syte og få ting gjort. Er enig i at husarbeidet skal deles sånn som det normalt er hos dere, men å ikke ta ungen til noe så enkelt som fysio?? Anonymous poster hash: 2f734...91e
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Så du mener at man skal dele slikt 50/50 når begge er i jobb, men når ene blir syk så skal den personen ta alt? Bare lurer. Anonymous poster hash: 0fe0c...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 Jeg synes det kommer an på hvordan syk man er. Fungerer man blir det for dumt å be mannen gå fra jobb for å gjøre noe mens du sitter på ræva hjemme. Er du så dårlig at du ikke bør gå ut er det noe helt annet. Anonymous poster hash: 2f734...91e
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Jeg er enig med deg her hi. Jeg er selv sykemeldt, og det av en grunn. Går ikke hjemme på dank liksom. Men dette er vanskelig og se og skjønne for dem som ikke har opplevd det selv! Vi har ikke barn og det problemet du viser til, men det blir til at jeg gjør så og si alt av husarbeid selv om. Får dårlig samvittighet hvis ikke jeg gjør det, selv om jeg ikke burde ha det for jeg er jo syk! Du må ta deg en real prat med din mann, hvis ikke dette hjelper, så ta han med til legen din, slik at legen kan forklare situasjonen! Anonymous poster hash: f8ece...9e7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Takk for svar. Jeg ønsker ikke si diagnosen her inne, men kan si at den er ganske alvorlig. Dvs jeg bør ikke gjøre så mye, derfor er jeg heller ikke i jobb. Jeg har ingenting i mot å stille opp for barna mine, det er bare fryktelig slitsomt å ta alle møter, treninger osv. Vi har pratet en god del sammen, men han ser det ikke fra min side overhodet. Anonymous poster hash: 0fe0c...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #7 Skrevet 22. mai 2014 Om alle gjøremålene går utover helsen din slik at det tar lengre tid for deg å bli frisk er det selvsagt at han må bidra. Du blir jo aldri frisk og kommer tilbake på jobb igjen om dere ikke deler på oppgavene i hjemmet. Anonymous poster hash: 7c441...9e5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #8 Skrevet 22. mai 2014 Synes dere selvsagt skal dele på husarbeidet, men synes du skal ta det med barna som er på dagtid. Ville reagert hvis en av mine kollegaer måtte gå fra jobb for å følge barnet til fysio hvis ektefellen uansett var hjemme! Ville sett på det som utnytting av systemet. Ikke nok med at skattebetalerne betaler for deg (og det har du selvsagt rett på), men så skal mannen din få lønn for å ta seg fri også, DET blir feil. Det har utviklet seg en mentalitet i Norge som går ut på å grave til seg mest mulig av rettigheter bare fordi man kan. Da jeg var liten og ble syk, byttet mamma bort vaktene sine på jobb for å være sammen med meg, dvs hun tok IKKE sykt barn dag. Det er jo litt ekstremt, men synes godt man kan tenke litt mer i de baner. Hvis mannen din tar seg fri uten lønn er det noe annet, men det er vel verken du eller han interessert i. Anonymous poster hash: d96d3...1d9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Ingen av oss får fri fra jobb med lønn når vi skal noe. Innlegget mitt handlet forøvrig ikke om økonomi, men om fordeling og helse. Anonymous poster hash: 0fe0c...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Ingen av oss får fri fra jobb med lønn når vi skal noe. Innlegget mitt handlet forøvrig ikke om økonomi, men om fordeling og helse.Anonymous poster hash: 0fe0c...cd0 Vel, du har rett på permisjon med lønn for å følge barn til lege, tannlege, fysio osv. Arbeidsmiljøloven paragraf 12-9. Men uansett, siden du ikke syntes jeg svarte på spørsmålet ditt: jeg synes du må kunne klare å ta oppfølgingen av barna på dagtid mens han er på jobb. Så slitsomt kan det ikke være å dra til fysio. Så får han heller hjelpe til med husarbeidet på kvelden. Anonymous poster hash: d96d3...1d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå