Gå til innhold

Hvem ville hatt skylden?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg bor er det en avkjørsel fra boligfeltet og ut på hovedveien. Store deler av dagen er det mye trafikk der, og eneste mulighet for å komme seg ut på veien er 1. At noen er snill ok til å stoppe for å slippe deg ut, eller 2. At noen skal inn i boligfeltet og dermed blinker seg inn, bremser ned og gir deg en sjanse til å forte deg å svinge ut før neste bil passerer.

 

I går stod jeg som vanlig og ventet på en ledig luke. Etter flere minutter der ingen stoppet, kom det omsider en bil som hadde på blinklyset og dermed indikerte at han skulle blinke seg inn i vår avkjørsel (og dermed gi meg en lomme til å komme meg ut). Jeg begynte å løsne på bremsen og skulle til å kjøre, da jeg la merke til at bilen ikke senket farte. Det endte med at han kjørte forbi, fortsatt med blinklyset på, og jeg satt igjen med litt høy puls og var sjeleglad for at jeg så en ekstra gang på bilen før jeg gav gass. Det ville jo garantert endt med en kollisjon.

 

Etterpå har jeg tenkt litt på hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde sett at bilen ikke bremset ned, og dermed kjørt ut i veien og blitt påkjørt. Ville jeg hatt all skyld siden jeg tross alt har vikeplikt, eller ville det blitt delt skyld siden den andre bilisten faktisk gjorde tegn til at han skulle inn i avkjørselen. Eller ville den andre bilisten faktisk hatt all skyld? Det kan i verste fall være livsfarlig å gi feil tegn på den måten...



Anonymous poster hash: fd675...394
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hadde fått skylda fordi du har vikeplikt og skal ikke kjøre før det er kart.



Anonymous poster hash: 67d72...f9d
Skrevet

Hvis du hadde klart å overbevise forsikkringsselskapet om at han hadde blinklyset på ville det blitt skylddeling. I praksiss betyr det at dere begge måttet betale egenandel og mistet bonus. Alternativt hadde han sluppet unna og du fått all skyld.



Anonymous poster hash: d29f6...088
Skrevet

 

Hvis du hadde klart å overbevise forsikkringsselskapet om at han hadde blinklyset på ville det blitt skylddeling. I praksiss betyr det at dere begge måttet betale egenandel og mistet bonus. Alternativt hadde han sluppet unna og du fått all skyld.

 

Anonymous poster hash: d29f6...088

 

At han hadde blinklyset på var det flere vitner til, så det skulle nok gått fint. Men ja, jeg regnet egentlig med at jeg ville fått skyld uansett om det var helt eller delt. Synes likevel det er litt hårreisende at folk kan gjøre slik uten å få en skarpe for det. Man er tross alt i stor grad avhengig av å stole på at andre følger trafikkreglene dersom man skal få en god flyt i trafikken. Det har skjedd flere ganger i rundkjøringer også at folk enten blinker når de ikke skal (så du tror at det er klart), eller glemmer hele blinklyset og bare skifter felt uten og lager farlige situasjoner.

 

HI

 

Anonymous poster hash: fd675...394

Skrevet

Han kunne fått bot for feil bruk av blinklys, du hadde fått all skyld for kollisjonen.

 

Anonymous poster hash: eeeb7...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...