Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Dette er en inspirasjon fra innlegget om de som har lite baggasje, som HI i tråden da trodde betyr at man er mindre begavet. Å ha mye baggasje betyr vel at man har opplevd mye i livet (gjerne i negativ forstand) og dermed har endel livserfaring ut i fra dette. En annen tolkning er at går man inn i et forhold hvor den andre parten har barn fra før så har denne parten med seg "baggasje". Har man lite baggasje vil jeg si at da har man levd et beskyttet liv, og kanskje et lykkelig liv hvor alt har gått på skinner. Merker dette uttrykket blir mer og mer merkelig jo mer jeg skriver det. Baggasje liksom! Anonymous poster hash: bb93b...9b2
overlord Skrevet 22. mai 2014 #2 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Kanskje det hadde blitt mindre merkelig om du hadde greid å stave det? I innlegget du viser til ble forøvrig bruken av dette uttrykket diskutert opp og ned i mente. Uttrykket jeg skulle ha brukt var "lite håndbagasje", ikke lite bagasje. Endret 22. mai 2014 av overlord
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Mange av oss, kanskje flest blant oss som er over en viss alder, (fader, dette var vanskelig, skal helst ikke tråkke for mange på tærne, heller...), knytter begrepet "lite bagasje" til Inger Hagerups dikt "Våre små søsken" (http://gullkorn.wordpress.com/2007/05/12/vare-sma-s%C3%B8sken/). I dette diktet er det begrepet "håndbagasje" som er brukt, og diktet ble i sin tid skrevet om/med tanke på barn med Downs Syndrom, eller med annen psykisk utviklingshemming. Derav misforståelsene i den andre tråden, tror jeg. I min forståelse av den andre tråden, så bruker jeg som regel et annet uttrykk enn "bagasje" om livserfaringene man bærer med seg. Har man skrammer, sår, riper i lakken og en og annen bulk, så har man levd, da har man prøvd og feilet, gått på en og annen smell og reist seg igjen; da har man erfart mye gjennom livet, og vil dermed ha mer bagasje, for å bruke bagasje-uttrykket. Har man derimot levd beskyttet og lettvint, og seilt gjennom livet uten å få en skrape i lakken eller en bulk, så har man etter min mening levd et "fattigere" liv, med færre livserfaringer og med færre utfordringer. Et kjedelig liv, tror jeg, men jeg vet ikke, siden jeg både har bulker, riper i lakken, sår og masse mer og mindre god livserfaring med meg. Det er vel dette som blir omtalt som et liv med lite bagasje, da, i den andre tråden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå