Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #1 Skrevet 22. mai 2014 Datteren min spiller et instrument som kan gå inn i både korps og orkester. Hva bør hun velge? Jeg har selv ingen erfaring fra noen av delene og har aldri spilt selv. Dette er miljøer jeg vet lite om. Er det slik at det generelt er mer konkuranse innad i et orkester men at det også gir bedre utvikling musikalsk? Anonymous poster hash: 0c88c...a5e
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #3 Skrevet 22. mai 2014 Korps! Anonymous poster hash: ba8d4...6d8 Hva er fordelen med det fremfor orkester? Anonymous poster hash: 0c88c...a5e
Følelsesvims Skrevet 22. mai 2014 #4 Skrevet 22. mai 2014 Hva vil jenta? Hvilken musikk liker hun? (Hvilken musikk liker dere....?) Hvordan er de lokale korpsene? Hvordan er de lokale orkesterene? Finnes mange gode korps som er vel så bra musikalske som orkestre. Jeg tenker at det viktigste er at hun trives, slik at hun fortsetter å spille. Så kan hun heller bytte etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #5 Skrevet 22. mai 2014 Korps, helt klart! Potensielt mange fine korpsturer og stevner, spilling på 17.mai! Tenk så stas å gå i uniformen på 17.mai! (Har spilt i korps selv, husker følelsen ) Anonymous poster hash: c86e9...7c2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #6 Skrevet 22. mai 2014 Som blåser har man som regel mye mer å gjøre i et korps. Man får spilt mer, og det er morsommere mer utviklende. I orkester blir det fort mye telling av pauser (litt avhengig av instrument, selvfølgelig, men spesielt for messingen). Så kommer det selvsagt an på nivået på korpsene/orkestrene i nærheten. Anonymous poster hash: ab062...003
Optatium Skrevet 22. mai 2014 #8 Skrevet 22. mai 2014 Det kommer helt klart an på interessen til jenta. Korps spiller med "likanes" musikk, marsjerer, har show konserter osv. Et orkester spiller mer klassisk, men kan samtidig ha mye morsomt med både kor og solister. Når det gjelder instrument: spiller hun slagverk eller messinginstrumenter er det "lite å gjøre" i et orkester. Mye pauser, lite spilling generelt. Spiller hun derimot fløyte eller klarinett for eksempel er det "mer å gjøre" i et orkester. Jeg har spilt i begge deler, hatt mye moro i begge deler, men er hun under 15 år tror jeg nok korps kanskje er tingen en stund, og så kan hun heller velge det bort eller velge orkester i tillegg når hun blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #9 Skrevet 22. mai 2014 Jeg spilte i symfoniorkester fra jeg var 8 år gammel og til jeg ble godt og vel voksen. Jeg vil anbefale det på det varmeste! Foreldrene mine ville nok også gjort det samme for det var ikke på langt nær så mye dugnad osv (faktisk ingen). Anonymous poster hash: 1ba48...af4
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #10 Skrevet 22. mai 2014 Uff, ingen av delene. Harry. Anonymous poster hash: 73be5...1e0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #11 Skrevet 22. mai 2014 Hun er bare 8, så lang fartstid som musikker har hun ikke. Instrumentet er føløyte. Det aktuelle korpser er helt OK, men ikke i toppsjiktet. Orkesteret er veldig bra. Jenta selv har lyst til begge deler og jeg er så umusikalsk at jeg knapt hører forskjell. Anonymous poster hash: 0c88c...a5e
Nyttårs barn Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Hvis jeg hadde et sånt valg for mitt barn ville jeg valgt orkester. Orkesterrepertoiret er mye mer spennende enn i et korps, og sannsynligvis er ungene genuint interesert i musikk. Men hvis korpset drives bra, så er det heller ikke et feil valg. Jeg tenker og at det sosiale er viktig i denne alderen, kanskje bør hun velge det stedet hvor hun har flest venner.
Gullunger Skrevet 22. mai 2014 #13 Skrevet 22. mai 2014 Jeg har spilt i orkester og det er fantastisk gøy! !!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #14 Skrevet 22. mai 2014 Korps!! Og så kan hun heller begynne i orkester når hun blir eldre. Har spilt i korps i mange år, har vært med på mange utrolige morsomme turer, stevner, konkurranser osv... :-) Anonymous poster hash: 88aa6...cff
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #15 Skrevet 22. mai 2014 Korps. Orkester er for oldinger! Anonymous poster hash: 8a996...dee
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #16 Skrevet 22. mai 2014 Korps. Orkester er for oldinger!Anonymous poster hash: 8a996...dee Vi snakker om et barneorkester da, ikke et orkester med voksne musikkere. Anonymous poster hash: 0c88c...a5e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2014 #17 Skrevet 23. mai 2014 Det snakkes så mye om hvor sosialt det er i korps. Det var jeg her ovenfor (fløytist forøvrig) som anbefalte orkester. Det er absolutt minst like sosialt. Jeg var på sommerskole fra jeg var 8, jeg var på min første utenlandsturne da jeg var 10 og har ellers vært på svært mange helgeturer og et par utenlandsturer med symfoniorkestrene jeg spilte i. Jeg er så utrolig glad for at jeg gjennom dette faktisk har spilt de fleste av de klassiske verkene som går igjen i filmer, radio, tv-serier osv. Da barnet så på små einsteins måtte jeg neste smile litt. Jeg kjente igjen så og si alle stykkene som noe jeg hadde spilt. Anonymous poster hash: 1ba48...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå