Gå til innhold

Noen som har prøvd modningsakupunktur? hjalp det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt nyskjerrig på om jeg skal prøve det eller ikke... Hvilken erfaring hadde dere? tok det seg opp, eller dabba det av etter en stund igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannet mitt gikk på natta 2-3 tida, og ingenting mer skjedde den natta og morgenen. Kl 15 dagen etter fikk jeg modningsakupunktur. Kl 01 på natta starta riene, veldig uregelmessig. Ringte sykehuset, selv om det kunne gå en halvtime, så 10 min før 20 mellom riene. Siden det var lenge siden vannsvgang ville de ha meg inn.

30 min kjørevei og ingen rier. Kom en da jeg ankom sykehuset. Ble lagt på måling ca 9.30, røska litt nedentil og deretter kom riene som hagl. Lillegutt kom 12.15:) (Dette er straks 5 år siden, he he).

Så, om det hjalp, vet jeg ikke. Trooor ikke det, men vanskelig å si. Riene tok seg opp etter ho tok litt mer vann av meg, og jeg vil tro det skjedde uavhengig av akupunkturen.

Sikkert noen andre med annen erfaring fra akupunktur her :)

(PS: Sorry lang forklaring! He he:)

Anonymous poster hash: 56f5b...4c2

Skrevet

Hadde modnings- og riestimulerende akupunktur tirsdag og fredag, begge gangene fikk jeg veldige maserier etterpå. Lå natten etter og kjente på disse kynnerne som kom regelmessig i timevis før de forsvant igjen.

Da jeg kom inn på mandag uken etter og fortalte om maseriene jeg hadde hatt etter rundene med nåler uken før ville jordmor sjekke om maseriene hadde hatt effekt. Det hadde de, jeg hadde 3 cm åpning, var helt avflatet og moden :)

Fikk enda en runde med nåler og ble strippet litt, fødte dagen etter!

Jeg tror i aller høyeste grad det hadde effekt, selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det, tvilerne vil jo si at jeg nok hadde født den dagen uansett ;)

Anonymous poster hash: 9f0e3...07e
Skrevet

Dere blander begrepene, damer! :)

Modningsakupunktur = fødselsforberedende akupuktur.

Hovedpoeng med dette er å forberede mors kropp for fødselen slik at fødselen går lettere. Man setter ikke i gang fødsel med modningsakupunktur.

Igangsettende akupunktur = riestimulerende akupunktur.

Her er hensikten å sette i gang fødselen, og er også ment å kunne gjøre fødselen lettere.

Anonymous poster hash: 27f76...97a
Skrevet

Hovedpoeng med dette er å forberede mors kropp for fødselen slik at fødselen går lettere. Man setter ikke i gang fødsel med modningsakupunktur.

Her er hensikten å sette i gang fødselen, og er også ment å kunne gjøre fødselen lettere.

Jeg fikk nå begge deler samtidig ihvertfall..

Jordmor satte nåler for modning, for å stimulere rier og også et par stykker midt oppi hodet som var for å slappe av eller noe sånt. De i tærne var vondest ;)

Skrevet

Jordmor satte nåler for modning, for å stimulere rier og også et par stykker midt oppi hodet som var for å slappe av eller noe sånt. De i tærne var vondest ;)

Man kan med fordel bruke en del av de samme nålene man bruker under modningsakupunktur når man også setter riestimulerende akupunktur, så sikkert det du har fått.

Modningsakupunktur gjøres normal siste 2-4 ukene før termin.

Riestimulerende gjøres tidligst fra termindato, aldri før.

Skrevet

Ville heller brukt pengene mine på noe annet. Enten så kommer barnet av seg selv eller så får man behandling som faktisk virker på sykehuset, gratis... 

Anonymous poster hash: e3c7e...fea
Skrevet

Man kan med fordel bruke en del av de samme nålene man bruker under modningsakupunktur når man også setter riestimulerende akupunktur, så sikkert det du har fått.

Modningsakupunktur gjøres normal siste 2-4 ukene før termin.

Riestimulerende gjøres tidligst fra termindato, aldri før.

Jeg fikk riestimulerende nåler i uke 37.

Ventet et barn som var estimert til 5,5 kg til termin, estimert til 4,5 kg i uke 36.

Jordmor satte riestimulerende rier og strippet meg i uke 37 og jeg fikk et barn på 4858g 17 dager før termin.

Skrevet

Ville heller brukt pengene mine på noe annet. Enten så kommer barnet av seg selv eller så får man behandling som faktisk virker på sykehuset, gratis... 

Doktorgrad fra Nederland (universitet/universitetssykehus) har vist lettere fødsler og mindre komplikasjoner samt færre keisersnitt hos kvinner som får modningsakupunktur :)

Dette er vist spesielt opp mot de som har barn som ligger i seteleie, hvor man får snudd barna ved hjelp av akupunktur før fødsel. Sparer det nederlandske helsevesenet flere titalls millioner euro årlig i følge nevnte doktorgradsstudie.

Skrevet

Jeg fikk riestimulerende nåler i uke 37.

Ventet et barn som var estimert til 5,5 kg til termin, estimert til 4,5 kg i uke 36.

Jordmor satte riestimulerende rier og strippet meg i uke 37 og jeg fikk et barn på 4858g 17 dager før termin.

Ja, men da var det medisinsk betinget å forsøke å få fødselen i gang før termin. Hovedregel er at riestimulerende ellers aldri skal settes før termin. Men er det konkrete medisinske årsaker og i samarbeid med lege, så kan man gjøre det.

Skrevet

Jeg fikk modningsakupunktur fra uke 35. Dagen før jeg skulle inn for å settes i gang (i uke 38+noen dager) dra jeg tilbake og ba henne om hjelp siden jeg helst ville at fødsel skulle starte naturlig. (Skulle egentlig settes igang Pga av risikosvangerskap)

Hun satte noen ekstra nåler enn de hun vanligvis pleide å gjøre og disse var "vondere" enn vanlig. Ca 10 timer seinere gikk vannet og 12 timer etter det igjen var babyen ute. Jeg er i hvertfall kjempefornøyd selv om det selvfølgelig kan være tilfeldig at det startet den dagen, selv om jeg personlig ikke tror det.

Skrevet

Doktorgrad fra Nederland (universitet/universitetssykehus) har vist lettere fødsler og mindre komplikasjoner samt færre keisersnitt hos kvinner som får modningsakupunktur :)

Dette er vist spesielt opp mot de som har barn som ligger i seteleie, hvor man får snudd barna ved hjelp av akupunktur før fødsel. Sparer det nederlandske helsevesenet flere titalls millioner euro årlig i følge nevnte doktorgradsstudie.

Kilde? Leste et Cochrane review, og det var ikke konklusivt. De fleste studiene hadde lav/moderat kvalitet, og undersøkte på forskjellige ting. En dobbeltblindet studie som sammenlignet stripping, akupuktur, akupunktur + stripping og kontroll fant bare en forskjell hvis stripping var inkludert... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...