Gå til innhold

Prøver igjen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er vanlig å bli deprimerte av cipralex? Når man ikke har vært deprimert tidligere? Bivirkning, eller bare aånn man blir av medisinen?

Anonymous poster hash: 305b4...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble suicidal av cipralex før jeg ble bedre.

Anonymous poster hash: adc3b...968
Skrevet

Bivirkninger er vanligst i 1. eller 2. behandlingsuke og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Kvalme. Nevrologiske: Hodepine. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, forstoppelse, oppkast, munntørrhet. Hud: Økt svette. Kjønnsorganer/bryst: Menn: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Nevrologiske: Insomnia, søvnighet, svimmelhet, parestesier, tremor. Psykiske: Angst, rastløshet, unormale drømmer. Nedsatt libido. Kvinner: Anorgasme. Stoffskifte/ernæring: Redusert appetitt, økt appetitt. Undersøkelser: Vektøkning. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Gastrointestinale blødninger (inkl. rektale blødninger). Hjerte/kar: Takykardi. Hud: Urticaria, håravfall, utslett, kløe. Kjønnsorganer/bryst: Kvinner: Menstruasjonsforstyrrelser (metroragi/menoragi). Luftveier: Neseblødning. Nevrologiske: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser, synkope. Psykiske: Bruksisme (skjære tenner), agitasjon, nervøsitet, panikkanfall, forvirring. Undersøkelser: Redusert vekt. Øre: Tinnitus. Øye: Mydriasis, synsforstyrrelser. Øvrige: Ødem. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Hjerte/kar: Bradykardi. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjon. Nevrologiske: Serotoninergt syndrom. Psykiske: Aggresjon, depersonalisering, hallusinasjoner. Ukjent: Blod/lymfe: Trombocytopeni. Endokrine: Unormal ADH-sekresjon. Hjerte/kar: Ortostatisk hypotensjon. QT-forlengelse. Ventrikkelarytmier inkl. "torsades de pointes". Hud: Bloduttredelse, angioødem. Kjønnsorganer/bryst: Galaktore. Menn: Priapisme. Lever/galle: Hepatitt. Nevrologiske: Dyskinesi, bevegelsesforstyrrelser, kramper. Nyre/urinveier: Urinretensjon. Psykiske: Mani, selvmordstanker, selvmordsrelatert atferd. Stoffskifte/ernæring: Hyponatremi. Undersøkelser: Unormale leverfunksjonstester. Tilfeller av selvmordstanker og selvmordsrelatert atferd har vært rapportert i forbindelse med Cipralex-behandling eller like etter behandlingsstopp. Psykomotorisk uro/akatisi og anoreksi er sett. Tilfeller av QT-forlengelse og ventrikkelarytmier, inkl. "torsades de pointes", er rapportert etter markedsføring, særlig hos kvinner med hypokalemi eller med påvist QT-forlengelse eller andre hjertesykdommer. I EKG-studie med friske frivillige, var QTC-endring fra baseline 4,3 msek ved 10 mg/dag og 10,7 msek ved 30 mg/dag. Epidemiologiske studier, primært med pasienter ≥50 år, viser økt risiko for benfrakturer hos pasienter som bruker SSRI- og TCA-preparater. Mekanismen bak risikoen er ukjent. Seponeringssymptomer, særlig ved brå avslutning av behandlingen. Svimmelhet, sanseforstyrrelser (inkl. parestesier og følelse av elektrisk støt), søvnforstyrrelser (inkl. søvnløshet og livlige drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller oppkast, tremor, forvirring, svetting, hodepine, diaré, hjertebank, svingende sinnsstemning, irritabilitet og synsforstyrrelser er de mest vanlig rapporterte reaksjonene. Symptomene er vanligvis milde til moderate og forsvinner av seg selv, men kan hos noen være alvorlige og vare lenger. Det anbefales å redusere dosen gradvis når behandling med escitalopram ikke lenger er påkrevd.

Anonymous poster hash: 06231...dbf

Skrevet

Jeg råder deg virkelig  IKKE om å ta dem.
Jeg fikk Cipralex 10 mg og kun 7 piller for hver gang jeg møtte fastlegen og helsesøster. slik at jeg MÅTTE komme tilbake til dem og snakke med dem og få ny resept.
Jeg gikk på dem i 2 mnd. uten virking, så kutta jeg dem ut. Ble helt forferdelig suicidal og hadde aldri i mitt liv vært så deprimert.

Du har det mye bedre uten dem. Lykke finnes ikke i en pilleform.

Anonymous poster hash: 2c0a2...c11
Skrevet

Er angst som gjør at jeg går på de....

Anonymous poster hash: 305b4...1b5

Skrevet

Jeg ble ekstremt suicidal av Cipralex, og depresjonen ble på en måte verre. Jeg endret fullstendig personlighet, ingen kjente meg igjen. Jeg var sint og følte meg elendig konstant, men jeg skjønte det likevel ikke helt, det var liksom bare sånn det var å være meg, tenkte jeg... 

Anonymous poster hash: 5fe7a...483
Skrevet

Jeg råder deg virkelig  IKKE om å ta dem.Jeg fikk Cipralex 10 mg og kun 7 piller for hver gang jeg møtte fastlegen og helsesøster. slik at jeg MÅTTE komme tilbake til dem og snakke med dem og få ny resept.Jeg gikk på dem i 2 mnd. uten virking, så kutta jeg dem ut. Ble helt forferdelig suicidal og hadde aldri i mitt liv vært så deprimert.Du har det mye bedre uten dem. Lykke finnes ikke i en pilleform. Anonymous poster hash: 2c0a2...c11

Det er din opplevelse, du trenger ikke å generalisere. 2 mnd er kort tid. Jeg ble bedre med cipralex, hadde ikke sittet her i dag om jeg ikke hadde fått dette. Var langt nede/suicidal før jeg begynte på medisiner. Oppfølging ved siden av er viktig.

Til HI: håper du får god oppfølging ved siden av. Se innlegget til #3 om bivirkninger, er det ille må du ta det opp med legen din.

Anonymous poster hash: 20fdc...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...