Gå til innhold

Nå vil samboer ha felles økonomi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi du har så rett og mannen , vel han som man reder ligger man . Er faktisk litt skadefro jeg altså ;) født i skorpionen og hevngjerrig som jeg er haha. Mener jo ikke at du aldri skal sponse han og hans barn med litt på ferier senere, du skrev jo noe om forskjellig bruk av penger også og det tolket jeg som at han kanskje sløser mer/ sløste da han hadde mest ? Dra på denne turen og kos dere. Og ta evt en samtale om ferier de neste årene og sparing til disse turene, om han slutter med sløsing og sparer til felles turer er det vel ikke noe i veien for at du er the bigger person og betaler1/4 mer el noe av fly/ hotell ol. Men lommepenger og bruk bør far og evt moren komme med helt selv og om dine da har mer å handle for so be it! Han og hans barn har nytt godt av dette før fremfor deg og dine barn. Stå opp for deg og dine først og det med sparingen til dem er lurt!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Så det er bare HI som skal gå "all inn", mens mannen kan gjøre det som passer best for ham? Hvorfor er det alltid kvinnen i forholdet som skal ofre seg, uansett om det gjelder flytting til mannens hjemsted, gå ned i stilling på grunn av små barn, tilgivelse av utroskap eller større økonomisk byrde grunnet mannens gjeld eller gjerrighet?

Jeg mener selvfølgelig at mannen også skal gå "all in". Poenget mitt var at jeg ikke synes at Hi skal synke til hans nivå, da burde man heller ta en prat om hvordan man ønsker å ha det i forholdet. Det er ikke greit det mannen hennes har gjort, men jeg tror at han kan endre oppfattelse av hvordan det  er å leve i et forhold og hvordan man bør oppføre seg ovenfor partneren sin. Hvis han ikke er villig til å endre innstilling, så hadde ikke dette vært en mann som jeg hadde valgt å satse på videre. 

Men mener du da at HI skal bruke masse penger på mannen og barna, mens han ikke gidder å gjøre det samme? Ellers må hun gå fra ham? Veldig svart-hvitt synes jeg.

Anonymous poster hash: 48715...ef0

Jeg mener ikke at hun skal bruke masse penger på mannen og barna, men at hun skal bruke like mye på dem som på seg selv, at man skal finne ut hva man har råd til sammen. Jeg synes det blir helt feil å dra på separate ferier eller å leve dyrere i hverdagen enn det partneren gjør på grunn av økonomi, det mener jeg er veldig splittende for en familie. At Hi velger å spare pengene til barna sine, blir noe litt annet. Hvis man ikke kan gi og ta i et forhold uten å telle kroner, så mener jeg at det er noe som virkelig skurrer. Hvis man hele tiden har i bakgrunnen at man ikke må komme skjevt ut av det økonomisk i tilfelle det blir slutt en gang, så mener jeg at man har feil innstilling. 

Men mannen til HI har jo slik innstilling, han ville sikre seg og barna ved eventuelt brudd ved å la være å bruke pengene på HI og hennes barn, eller invitere dem med på ferie. Noe du også skrev tidligere at du forstår så tidlig i forholdet. Hvorfor kan ikke HI sikre seg på samme måte? Skal hun nekte barna sine ferie og heller dra på en kjip hytte fordi hun må bruke penger på mannen sine barn, samtidig som han ikke gidder å bidra?

Skrevet

Smålig av samboeren din, men her synes jeg faktisk at du skal være den rause. Tror absolutt det vil lønner seg hvis du ser for deg et langt liv med denne mannen. Jeg hadde snakket med han om akkurat hvordan jeg følte at situasjonen har vært for deg og barna, men at du samtidig ønsker at dere skal stå sammen videre. Han burde absolutt ha bidratt mer enn deg som tjente mindre, men fra han sin side kan jeg ha en forståelse for at man ikke ønsker delt økonomi så tidlig i forholdet, dere har jo ikke bodd sammen så lenge.

Uansett hvor tidlig i forholdet, man dropper ikke å ta med kjæresten og hennes barn ¨på ferie for så å forlange at hun tar med ham og hans barn på ferie!!

Akkurat der er jeg helt enig med deg. På den andre siden, så ser jeg ikke helt hvordan det å gi han en lærepenge kan styrke forholdet innad i den nye familien. Jeg har heller ikke tro på at han blir mer raus av at hun legger seg på hans linje. Hvis Hi ønsker å leve livet sitt med denne mannen, så mener jeg fremdeles at hun bør vise seg fra en bedre side enn det mannen har gjort til nå.
Jeg er overhodet ikke enig med deg. Hvis HI gjør som du foreslår så signaliserer hun at det er greit å utnytte henne og behandle henne og hennes barn som annenrangs innad i familien. Nei HI krev fortsatt delt økonomi, iallfall over en tidsperiode som representerer den perioden samboeren tjente bedre enn deg.

Anonymous poster hash: fafea...172

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Smålig av samboeren din, men her synes jeg faktisk at du skal være den rause. Tror absolutt det vil lønner seg hvis du ser for deg et langt liv med denne mannen. Jeg hadde snakket med han om akkurat hvordan jeg følte at situasjonen har vært for deg og barna, men at du samtidig ønsker at dere skal stå sammen videre. Han burde absolutt ha bidratt mer enn deg som tjente mindre, men fra han sin side kan jeg ha en forståelse for at man ikke ønsker delt økonomi så tidlig i forholdet, dere har jo ikke bodd sammen så lenge.

Uansett hvor tidlig i forholdet, man dropper ikke å ta med kjæresten og hennes barn ¨på ferie for så å forlange at hun tar med ham og hans barn på ferie!!

Akkurat der er jeg helt enig med deg. På den andre siden, så ser jeg ikke helt hvordan det å gi han en lærepenge kan styrke forholdet innad i den nye familien. Jeg har heller ikke tro på at han blir mer raus av at hun legger seg på hans linje. Hvis Hi ønsker å leve livet sitt med denne mannen, så mener jeg fremdeles at hun bør vise seg fra en bedre side enn det mannen har gjort til nå.
Jeg er overhodet ikke enig med deg. Hvis HI gjør som du foreslår så signaliserer hun at det er greit å utnytte henne og behandle henne og hennes barn som annenrangs innad i familien. Nei HI krev fortsatt delt økonomi, iallfall over en tidsperiode som representerer den perioden samboeren tjente bedre enn deg.

Anonymous poster hash: fafea...172

Signerer. Samtidig som dere tar familiemøte der du forklarer i klare ordelag hvorfor du ikke ønsker felles økonomi, og hvordan dere skal disponere penger i fremtiden. Forklar også barna at nå har hans barn vært på ferie mens dine måtte være hjemme, og nå er det deres tur til å dra - ikke annet enn rettferdig dette.

Skrevet

Men mannen til HI har jo slik innstilling, han ville sikre seg og barna ved eventuelt brudd ved å la være å bruke pengene på HI og hennes barn, eller invitere dem med på ferie. Noe du også skrev tidligere at du forstår så tidlig i forholdet. Hvorfor kan ikke HI sikre seg på samme måte? Skal hun nekte barna sine ferie og heller dra på en kjip hytte fordi hun må bruke penger på mannen sine barn, samtidig som han ikke gidder å bidra?

Da uttrykte jeg meg litt upresist. Jeg mente at jeg forstår at man ikke vil ha felles økonomi, spesielt så tidlig i et forhold. Det er forskjell på å ha felles økonomi og å dele utgiftene likt i forhold til inntekt. Jeg sier heller ikke at de bør ha felles økonomi nå heller, men jeg synes det er veldig merkelig å leve "flottere" enn det partneren har mulighet til i hverdagen eller på ferie. Jeg mener at man drar på de feriene man har råd til sammen, men om de blir enige om at det er lenge siden barna hennes har vært i utlandet nå, og at de derfor prioriterer dette så er ikke det feil det heller. 

Skrevet

En av grunnene til han ville ha separat økonomi, er at jeg liker å ha kontroll på hvor pengene går. Jeg ønsker at mine barn skal lære seg at hvis vi ønsker oss noe må vi spare til det, mens han fint kan bestille en ferie på kreditt, og betale på den i lang tid.

Jeg og ungene kunne nok reist på ferie med dem tidligere, men da hadde sparepengene til USA turen røket. Vi har spart til denne turen i 4 år, og har ikke vært villige til å ofre den.

Det at han nå måtte betale mer i bidrag var han ikke forberedt på, og nå sliter han med å betjene kredittkortgjelden.

Hi

Anonymous poster hash: 0c891...78e

Skrevet

En av grunnene til han ville ha separat økonomi, er at jeg liker å ha kontroll på hvor pengene går. Jeg ønsker at mine barn skal lære seg at hvis vi ønsker oss noe må vi spare til det, mens han fint kan bestille en ferie på kreditt, og betale på den i lang tid.

Jeg og ungene kunne nok reist på ferie med dem tidligere, men da hadde sparepengene til USA turen røket. Vi har spart til denne turen i 4 år, og har ikke vært villige til å ofre den.

Det at han nå måtte betale mer i bidrag var han ikke forberedt på, og nå sliter han med å betjene kredittkortgjelden.

Hi

Kredittkortgjeld han har opparbeidet seg ved å flotte seg med penger han ikke hadde er ikke ditt problem. Har også mann med masse inkassogjeld, men betaler da ikke på hans gjeld - han er nødt til å moderere sine utgifter og betale gjelden selv, i tillegg til å dele på regningene. Selvfølgelig skal ikke dere droppe en tur som  dere har spart i FIRE ÅR (før samboeren kom inn i bildet), mens han skal bruke penger han ikke har. Slik er det å være voksen - bruker man for mye, blir det dyrt.

Anonymous poster hash: 48715...ef0

Skrevet

Hi

Hvis han nå har gjeld som han sliter med er det iallefall ikke tiden for å begynne med felles økonomi! Skal du og dine barn betale for hans utskeielser? 

Ville sagt at han får betale ned den først, så får dere se etterpå. Og ta en seriøs diskusjon om hvordan dere vil ha det som familie..

Skrevet

Dersom dere begge har så dere greier dere ved å betale utgifter 50/50 så ville jeg ha fortsatt med det og prioritert å spare for å kunne hjelpe barna dine senere.

Anonymous poster hash: d54f4...c70
Skrevet

Hvordan gjør dere det med bolig, eier dere den 50/50?

Anonymous poster hash: cf7a2...acf
Skrevet

Mtp at han har kredittgjeld og sløser mye penger, så er det nok best for deg å ha delt økonomi inntil videre. Som hun ene skriver lenger opp, så er det lurt å ha et familieråd hvor alle sammen er tilstede, og du forklarer så situasjonen, og setter premisser. F.eks at han skal heretter prioritere å betale ned kortlånene, så får du se hva det blir med etter det.

Når det er sagt, så syns jeg ikke at du skal synke ned i samme nivå med han, og lar dette gå utover ungene hans. Vær raus ovenfor dem i ny og ne, bruk litt av sparepengene dine og finne på noe billig aktiviteter som hele familien nyter godt av. Oppi alt dette så er dere også en familie :) Når ungene hans ser hvor raus du er, så kommer du å få enda mer respekt.

Lykke til, og ikke la dette gå utover de uskyldige unger :)

PS: Det er alltids smart å spare noe ekstra kronasjer til ungene dine. For boligprisen blir neppe levelig lav lenger... 

Anonymous poster hash: 01352...fd2
Skrevet

Jeg hadde forklart han dette er foreløpig urimelig av han å forvente, men at vi kan ta det opp til diskusjon om to år.

Anonymous poster hash: 2b031...fe7

Skrevet

Vi har bodd sammen i 2 år, og begge har 2 barn fra tidligere forhold. Vi deler 50/50 på utgiftene, men det har alltid vært viktig for ham at vi har separat økonomi. Han har hatt mye mer penger enn meg, og har reist på ferie med sine barn mens mine barn og jeg reiste på hytta til mine foreldre.

Nå har jeg fått ny jobb og tjener mye mer enn han, og da synes han plutselig det er dårlig gjort av meg og ikke ta større del av utgiftene.

Barna hans er også sure for nå skal mine barn og jeg en tur til USA, noe som min samboer ikke har råd til for eksen hans har nå fått regnet bidraget på nytt siden hun er syk, og nå kun har aap som inntekt.

Skjønner ikke hvorfor dere bor sammen,kunne like greit vært kjærester som bodde separat. Ikke skjønner jeg hvorfor dere ikke reiser på ferie sammen om dere lever sammen som en familie. Høres ut som en gnien type iallefall..

Anonymous poster hash: fc1ec...38f

Skrevet

Dette høres ut som et forhold dømt til å mislykkes.

Reis på tur og pass på pengene dine! :)

Anonymous poster hash: c74c1...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...