Gå til innhold

Skilsmisse og fordeling av gjeld....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg vurderer og gå fra mannen min. Vi eier en bolig sammen med et lite lån på. Dette må vel fordeles regner jeg med? Eller hvordan fungerer det? Blir nok jeg som flytter ut, må han da betale ut meg?

Han driver i tillegg et eget firma. Her har han en lagerbygning med et temmelig stort lån. Hvordan blir dette? Er dette noe som i det hele tatt angår meg i en evt skilsmisse? Vi har jo sammen bidratt til å betale ned lånet (felles økonomi), men dette er et enkmannsforetak så både lån og firma er registrert på han...

Håper noen kan svare meg, for økonomi er ganske avgjørende for om jeg må bli eller om jeg kan gå..

Anonymous poster hash: 878be...11c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I ditt tilfelle høres det veldig lurt å kontakte en advokat.

Siden dere er gifte og han driver ett firma vil nok du har rett på en del der.

Om han skal bo i huset må han kjøpe deg ut og ta over lånet.

Anonymous poster hash: 9ff34...b8f
Skrevet

Ja jeg har tenkt å kontakte advokat. Men tenkte bare å høre om noen her visste hva jeg kunne forvente av "styr" fremover. Ønsker egentlig ikke å ha noe med firmaet å gjøre. Men det blir kanskje feil? Jeg har jo bidratt med min del i det og, men ønsker ikke å sette han i en vanskelig situasjon.

HI

Skrevet

Det er jo ikke bare gjelden som skal fordeles, men verdiene også. Det er ikke enkelt å vite hvem som skal ha hva. I utgangspunktet skal dere dele likt, dog slik at hver av dere får personlige eiendeler og det dere hadde med dere inn i ekteskapet, men det er mange muligheter for at det blir vridd på.

Anonymous poster hash: 54479...0b3
Skrevet

Den som bor i huset må kjøpe ut den som flytter ut ja..

Du burde nok ikke vært med å betale på firmaet hans, tviler på st du får noe igjen der..

Anonymous poster hash: c2012...fc5

Skrevet

Det er jo ikke bare gjelden som skal fordeles, men verdiene også. Det er ikke enkelt å vite hvem som skal ha hva. I utgangspunktet skal dere dele likt, dog slik at hver av dere får personlige eiendeler og det dere hadde med dere inn i ekteskapet, men det er mange muligheter for at det blir vridd på.

Anonymous poster hash: 54479...0b3

Dette er et firma han hadde før jeg kom inn i bildet. Har det noe å si?

Skrevet

Den som bor i huset må kjøpe ut den som flytter ut ja..

Du burde nok ikke vært med å betale på firmaet hans, tviler på st du får noe igjen der..

Anonymous poster hash: c2012...fc5

Nei det er det jeg og tenker. Men egentlig bryr jeg meg ikke så veldig mye om verdiene i selskapet. Bare jeg ikke er nødt til å ta over noe av gjelden som er på det så er jeg fornøyd :)

Skrevet

Huset er enkelt.

Dere får en takst på huset, f.eks 2 mill, også trekker dere gjelden fra den, f.eks 1 mill. 

Husets verdi 2 mill, minus gjelden på 1 mill = egenkapitalen deres som da er 1 mill. Den egenkapitalen skal da deles på to så dere får like mye hver av den, altså må mannen betale deg ut med 500.000,-

Enkeltmannsforetaket er verre, der vill jeg tatt kontakt med advokat. Hvor har mannen f.eks sikkerheten i lånet han har på lagerbygget, er det kun sikkerhet i lageret eller er det også sikkerhet i huset deres for å få lavest mulig rente?

Dette med enkeltmannsforetak er komplisert, mannen drev et i noen år og da var det sånn at vi kunne skrive inntektene fra foretaket som vi ville. Siden vi var gift kunne jeg bare ta ut overskudd uten å være ansatt i firmaet, vi kunne fordele inntektene som vi ville. Vi gjorde det jo sånn da at en del av inntektene ble skrevet på meg så han slapp øverste toppskatten..

Men det er mange ulemper med et enkeltmannsforetak også, så mannen avviklet det og driver nå AS isteden.

Anonymous poster hash: 72a74...315
Skrevet

Om du ikke er medeier i firmaet, eller har garantert for noe, så er det ingenting å hente eller event. betale.

Verdien på boligen deler dere vel likt.

Anonymous poster hash: fe955...e63
Skrevet

Tusen takk for svarene :)

Ble litt klokere nå ;)

Skal kontakte advokat og ta ting derifra.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...