Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Ville dere ha sagt noe? Anonymous poster hash: 97b01...54b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Er i samme situasjon, søker etter ny jobb, men er bare 6 uker på vei. Sier ikke noe på intervjuet, men skulle jeg få tilbud om jobb så føler jeg at jeg bør si det :-) Anonymous poster hash: 5d721...98b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 Jeg sa ingenting på intervjuet, sa fra etter at kontrakten var signert. Flere som synes jeg var kjip fordi jeg burde latt bedriften få mulighet til å velge meg vekk, men ærlig talt, jeg ville jo ha jobben. Anonymous poster hash: 86630...fc8
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Takk for svar. Jeg tenker å gjøre det samme - la være å si noe under intervjuet og si det på et evt kontraktsmøte. Vi har jo loven på vår side... Men er litt redd for dårlig stemning. hi Anonymous poster hash: 97b01...54b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Jeg sa ingenting på intervjuet, sa fra etter at kontrakten var signert. Flere som synes jeg var kjip fordi jeg burde latt bedriften få mulighet til å velge meg vekk, men ærlig talt, jeg ville jo ha jobben. Anonymous poster hash: 86630...fc8 Det er en utrolig kinkig situasjon, men det er som du sier, vi er ikke pliktig til å gi beskjed! Anonymous poster hash: 5d721...98b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Sier du noe får du ikke jobben. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: f966e...c5b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Nettopp det jeg er redd for... Så jeg velger nok å holde kjeft inntil kontrakten er underskrevet. Takk for svar. hi Anonymous poster hash: 97b01...54b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Jeg var på intervju i uke 8 og sa ingenting. Jeg trengte en jobb og hadde sikkert ikke fått den om jeg hadde sagt noe. Fikk heldigvis ingen negative reaksjoner da jeg fortalte om graviditeten. Anonymous poster hash: 56461...399
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Sa forresten ikke noe før uke 22. Anonymous poster hash: 56461...399
Nimas Skrevet 21. mai 2014 #10 Skrevet 21. mai 2014 Jeg sa ikke noe under intervjuet da jeg var ca 10 uker påvei, sa fra på kontraktsmøtet senere, det ble dårlig stemning og jeg klaget faktisk saken inn og fikk uttalelse fra Likestillings og diskrimineringsombudet som ga meg medhold i at likestillingsloven var brudt. Saken endte med at jeg fikk oppreisning. Helt klart at jeg ikke hadde fått tilbudet om jeg sa fra :Det var en krevende situasjon som jeg ikke unner noen, men jeg angrer ikke på noe av min opptreden idag. Mitt råd om du vil ha jobben, ikke si noe du har ikke gjort noe feil ved å bli gravid, du skal stå i arbeidsliv betydelig lengre enn du går i permisjon. Vi har ett lovverk som er ganske tydelig, men realiteten blant arbeidsgivere er nok en annen, du har ingen opplysningsplikt på dette tidspunktet.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #11 Skrevet 21. mai 2014 Jeg sa ikke noe under intervjuet da jeg var ca 10 uker påvei, sa fra på kontraktsmøtet senere, det ble dårlig stemning og jeg klaget faktisk saken inn og fikk uttalelse fra Likestillings og diskrimineringsombudet som ga meg medhold i at likestillingsloven var brudt. Saken endte med at jeg fikk oppreisning. Helt klart at jeg ikke hadde fått tilbudet om jeg sa fra :Det var en krevende situasjon som jeg ikke unner noen, men jeg angrer ikke på noe av min opptreden idag. Mitt råd om du vil ha jobben, ikke si noe du har ikke gjort noe feil ved å bli gravid, du skal stå i arbeidsliv betydelig lengre enn du går i permisjon. Vi har ett lovverk som er ganske tydelig, men realiteten blant arbeidsgivere er nok en annen, du har ingen opplysningsplikt på dette tidspunktet.Såpass!begynte du i den jobben da? Stemningen kan jo ikke akkurat blitt bedre etter at likestillingsombudet var innblandet?! Anonymous poster hash: 5d721...98b
Nimas Skrevet 21. mai 2014 #12 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Jeg sa ikke noe under intervjuet da jeg var ca 10 uker påvei, sa fra på kontraktsmøtet senere, det ble dårlig stemning og jeg klaget faktisk saken inn og fikk uttalelse fra Likestillings og diskrimineringsombudet som ga meg medhold i at likestillingsloven var brudt. Saken endte med at jeg fikk oppreisning. Helt klart at jeg ikke hadde fått tilbudet om jeg sa fra :Det var en krevende situasjon som jeg ikke unner noen, men jeg angrer ikke på noe av min opptreden idag. Mitt råd om du vil ha jobben, ikke si noe du har ikke gjort noe feil ved å bli gravid, du skal stå i arbeidsliv betydelig lengre enn du går i permisjon. Vi har ett lovverk som er ganske tydelig, men realiteten blant arbeidsgivere er nok en annen, du har ingen opplysningsplikt på dette tidspunktet.Såpass!begynte du i den jobben da? Stemningen kan jo ikke akkurat blitt bedre etter at likestillingsombudet var innblandet?! Anonymous poster hash: 5d721...98b På kontraksmøtet ble ikke kontrakten underskrevet av arbeidsgiver og jeg fikk beskjed om at det ikke var aktuelt å starte opp som avtalt (dette gjaldt ett vikariat). Videre kom det en del kritikkverdige kommentarer både skriftelig og muntelig som gikk på meg som person. Det gikk noen dager med en uavklart situasjon før jeg fikk "lov" å tiltre som avtalt. Jeg var tydelig på at jeg sendte saken videre og arbeidsgiver var informert om dette, det ble ikke nevnt utover dette og saken i LDO gikk mens jeg fortsatt var der, det gikk greit. For min del var det greit at vi etter dette fokuserte på arbeid og ikke saken, tror jeg arbeidsgiver satt pris på også !!Det var ikke ideelt på noen som helst måte med tanke på den starten og veldig krevende for meg, men arbeidsgiveren opptrådte etter dette på en god måte, beklagelsen kom også. Jeg er idag glad for at jeg maktet å føre min egen sak så langt som den gikk. HI : jeg ville ikke sagt det som nevnt og bedt om bistand dersom du opplever noe uheldig i forhold til ansettelsesprosess eventuelt etter ansettelse. Skjønner jo at oppførselen jeg var borti kan være avskrekkende og på mange måter er ett av worstcase scenarioene, men legg merke til at det er mange ovenfor som har andre erfaringer. Nå er jeg på en arbeidsplass og er gravid med nr 2, en helt annen kultur og personalpolitikk. Lykke til på intervju Endret 21. mai 2014 av Nimas
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #13 Skrevet 21. mai 2014 Jeg var på jobbintervju i uke 16 ca og valgte å si fra om det. Synes det ble helt feil å skjule det når det faktisk betydde at jeg ikke kunne starte i jobben det tidspunktet de ønsket. Jeg fikk jobben De hadde mange kvalifiserte søkere så jeg tror ikke de hadde hatt noe problem med å bortforklare det hvis de ikke ansatte meg pga graviditet. Dette førte faktisk til en del positiv omtale av bedriften, de tenkte langsiktig og viste at de fulgte med i tiden. jeg var også med i en mediesak om nyansatte mødre. Jeg rakk å jobbe 6 uker før permisjonen startet, så hadde jeg full permisjon i 5 måneder og begynte så å jobbe et par dager i uka og økte gradvis til permisjonen var brukt opp. Anonymous poster hash: 89daf...df2
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #14 Skrevet 21. mai 2014 Tusen takk for flere svar, dette er virkelig til hjelp. Jeg vil ved en eventuell ansettelse tiltre ganske raskt, så jeg får jo jobbet nesten 5 mnd før jeg må ut i perm. Forøvrig er også dette intervjuet et gruppeintervju, og jeg føler intet behov for å stryke meg fra kandidatlista ved å nevne at jeg er gravid. Jeg tenker også det har liten hensikt på dette tidspunktet, hadde jeg kommet lenger i svangerskapet kunne de evt plukket vikar for meg fra samme søkerbunke, men tviler på at noen gidder å vente 4-5 mnd for et såpass kortvarig vikariat, så de vil nok måtte søke etter vikar uansett. hi Anonymous poster hash: 97b01...54b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #15 Skrevet 21. mai 2014 Samme tenke jeg, får jo jobbet omtrent et halvår før jeg skal ut i permisjon, og så tenker jeg å komme gradvis tilbake fra ungen er rundt 8mnd. Så vikar må de ha uansett. Anonymous poster hash: 86630...fc8
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #16 Skrevet 21. mai 2014 Hadde ikkje sakt det. Fort dei snur på flisa. Alle bedrifter er ikkje like, husk det. Anonymous poster hash: 0bdb9...3d3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #17 Skrevet 21. mai 2014 Jeg valgte å si det på 2.gangsintervju i uke 11. Jeg fikk jobben og jeg får fortsatt høre hvor stor pris de satte på åpenheten og at jeg sa det. Det var utrolig deilig å vite at jeg hadde sagt det og da jeg forrige uke ble sykemeldt noen dager sa de til meg at sånt må man regne med ved graviditet og at det var de jo klar over da de ansatte meg. Det er utrolig deilig å slippe den dårlige samvittigheten. Jeg var også i en situasjon der jeg virkelig trengte jobben og stod i fare for å bli arbeidsledig, men jeg tok sjansen og var nok utrolig heldig. Det er vanskelig å si hva du bør gjøre, det er utelukkende for din egen samvittighets del det kan anbefales å si noe. Det spørs nok helt hva slags type person du er og om det ville stresse deg å tenke på at du måtte si det etterpå. Hvis du velger å si det bør du vente til siste intervjurunde. Lykke til med intervju og svangerskap Anonymous poster hash: f370b...930
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #18 Skrevet 21. mai 2014 Tusen takk for svar og lykkeønskning, det setter jeg pris på. hi Anonymous poster hash: 97b01...54b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 Jeg ga beskjed - i stor bedrift - fikk jobben - selv om andre også var aktuell Jeg ga noen år senere også beskjed - i liten bedrift - fikk ikke jobben. Men de ringte meg flere ganger under permisjonen og da jeg var ferdig i permisjonen så fikk jeg denne jobben likevel Lykke til Anonymous poster hash: 0ab38...08f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå