Gå til innhold

Ekstra førskoledag for "spesielt inviterte"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget nå at skolen har hatt de fire nærmeste barnehagene sine førskolebarn på besøk en dag for noen uker siden. Dette er omtrent alle som begynner i 1 klasse ved skolen. Men bhg til mitt barn ligger bittelitt lenger unna og det er to barn derfra som starter ved skolen.

Der vil si at på den offisielle førskoledagen er de aller fleste barna godt kjent med både hverandre, skole, klasserom og SFO - mens mitt barn og kanskje et par til er helt nye.

Det er kanskje feil av meg å bli litt irtitert for dette, men jeg synes det er rart av skolen å utelate noen få.

Hva mener dere ?

Anonymous poster hash: 1c7b8...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det kanskje skjedd en glipp? Hør med skolens ledelse ang dette..

Min sønn er den eneste fra hans barnehage som skal begynne på vår skole. Barnehagen ligger litt utenfor skolekretsen..

Men her er alle "førskolebarna" invitert til felles besøksdag der de blir kjent med skolen og sine faddere..

Anonymous poster hash: 648e9...f19

Skrevet

Vi skal på offisiell førskoledag neste uke. Men ser på skolens nettsider at de har har invitert de fire nabobhg tidligere i måneden i tillegg. Altså får disse barna to dager på skolen, og dette er det store flertallet av barna som begynner.

Altså blir de få som gjerne er ekstra alene fordi det ikke er mange fra samme bhg som begynner, ekstra "nye" siden de andre har gjort dette før.

Hi

Anonymous poster hash: 1d14e...d56

Skrevet

Dette er noe du eventuelt må ta opp med barnehagen. Barnehagene ordner ofte med skolebesøk for sine barn. Dette styres ikke av skolen. Slik er det i hvertfal her. Barnehagene blir enige med skolen om tidspunkter det passer at de kommer på besøk, men det er barnehagen som har ansvaret.

Anonymous poster hash: 31cb6...68e
Skrevet

Men det er rart at alle fire bhg besøkte skolen samtidig da, hvis bhg orger dette selv ( de ligger ikke såå nære hverandre) - og at skolen skriver om og har bilder fra denne dagen på hjemmesidene sine.

Skrevet

Hvis du har muligheten, kanskje du kan høre med skolen om du kan følge ditt barn og delta på besøket??

Skrevet

Men det er rart at alle fire bhg besøkte skolen samtidig da, hvis bhg orger dette selv ( de ligger ikke såå nære hverandre) - og at skolen skriver om og har bilder fra denne dagen på hjemmesidene sine.

Da er det sikkert et samarbeid mellom skolen og barnehagene. Det er jo synd for dere som har barn i andre barnehager, men det betyr nok ikke så mye.

Hvis du er nervøs så ta med barnet på skolen og lek der ofte på kveldstid.

Anonymous poster hash: 31cb6...68e

Skrevet

Her er det slik at bhg tar kontakt med skolen for å få komme på ett tidlig besøk. Skilen kan da si hvilken dag som passer. Det er da gjerne flere bhg som har spurt om det samme og får opplyst samme dag slik at det ikke blir så mye jobb for skolen.

Om en bhg ikke tar kontakt vil de da heller ikke bli med på denne dagen.

Ellers er vi så heldige at den skolen vår eldste går på og yngste nå begynner på har 4 førskoledager i tillegg til denne besøksdagen :)

Anonymous poster hash: 2476b...c51
Skrevet

Samme her at barnehagen må ta kontakt med de skolene deres barn skal begynne på. Siden det står om det på siden deres, kan det jo hende det erbarnehagen som har gjort en glipp og skolen bare har nevnt det barnehagene som har vært der?

Anonymous poster hash: 40920...908

Skrevet

Hos oss får de barnehagene som "sogner" til skolen veldig mye nærmere forhold til skolen enn de andre. Det har vært "lesevenn" - en gang i uka i 8 uker og førskoletreff. Tror det blir svært vanskelig å sørge for at alle barna fra alle barnehagene skal få dette tilbudet. Det har noe med bemanning å gjøre.

2 ganger vil ALLE barna treffes som skal begynne på skolen. I tillegg er det et kveldsmøte for foreldre og barn hvor faddere og klasser blir presentert.

Anonymous poster hash: f4cff...d8f
Skrevet

Dette er jo en av grunnene til at vi velger barnehage i samme skolekrets som barna skal på skolen. Skolene og barnehagene i samme oppvekstområde samarbeider jo og barnehagene som tilhører samme oppvekstområde som skolene besøker selvfølgelig skolen.

Her er det ihvertfall sånn at det er et oppvekstteam i hvert område og de møtes jevnlig for godt samarbeid, og da er skolebesøk en del av pakka.

Jeg har helt bevisst valgt å ha barna i barnehage der hvor de skal på skolen pga dette. Da datteren min begynte i 1.klasse i fjor høst var det barn fra 12 forskjellige barnehager i klassen hennes, skolen kan selvfølgelig ikke invitere 12 barnehager til skolen...

Anonymous poster hash: 078e4...7e2
Skrevet

Dette er jo en av grunnene til at vi velger barnehage i samme skolekrets som barna skal på skolen. Skolene og barnehagene i samme oppvekstområde samarbeider jo og barnehagene som tilhører samme oppvekstområde som skolene besøker selvfølgelig skolen.

Her er det ihvertfall sånn at det er et oppvekstteam i hvert område og de møtes jevnlig for godt samarbeid, og da er skolebesøk en del av pakka.

Jeg har helt bevisst valgt å ha barna i barnehage der hvor de skal på skolen pga dette. Da datteren min begynte i 1.klasse i fjor høst var det barn fra 12 forskjellige barnehager i klassen hennes, skolen kan selvfølgelig ikke invitere 12 barnehager til skolen...

Her ser du hvordan det fungerer:

http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=163&page=OppvekstTEAM

Skrevet

Hos oss er de nærmeste barnehagene på besøk på skolen flere ganger i løpet av året. Da har de opplegg sammen med 1.klasse. Det som er mest gøy, et å lenge med de som gikk i barnehagen året før. Da de hadde besøksdag hvor de fikk se klasserom, hilse på lærerene osv, ble det, av alle, opplevd som det første ordentlige besøket på skolen.

Da de begynte, kjente halve klassen hverandre fra barnehagen, men alle leke sammen uavhengig av om de kjente hverandre fra før.

Anonymous poster hash: 031e0...5eb

Skrevet

Det er jo flott det. Men svært få steder kan man velge bhg. Her er man heldig om man får plass i det store og hele.

Når det er sagt så er jr sin bhg i gangavstand til skolen, så det er ikke noen "utpost" han går i akkurat.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...