Gå til innhold

synes dere dette er riktig pengefordeling i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjæresten min har akkurat flyttet inn og vi er allerede uenig om fordeling av betalinger.

jeg har to barn og leier en leilighet.

det han har kommet frem til er at jeg betaler husleie på 6300, sfo, bhg og 2/3 av maten.

han betaler for sin egen bil (jeg har ikke bil) og strøm som er ca 1000 kr i mnd.

greit nok at jeg betaler sfo og bhg selv siden det er mine barn. men synes dere resten er ok ut?

vi har ca det samme utbetalt i mnd.. 

Anonymous poster hash: be1df...0dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

han må jo dele på leia?

Anonymous poster hash: b7f53...f3f
Skrevet

Jeg syns han skal betale halve husleia også.

Skrevet

Dere må dele på leia mener jeg.

Hadde vært litt anderledes hvis han flyttet inn i noe du eide.

Skrevet

Nei! Han får pent være med å dekke alle felles utgifter som husleie, strøm, tv/internett mm. Det kan være rettferdig at du dekker en litt større andel av disse utgiftene da du har barn, men fordelingen han har kommet med gir han en klar fordel på det økonomiske plan og det hadde jeg ikke godtatt.

Anonymous poster hash: 5e586...f2e

Skrevet

Hvis det er et seriøst forhold mener jeg dere bør dele det slik at dere begge to sitter ijen med omtret det same til personlig forbruk etter at nødvendigeutgifter er betalt.

Om ilien brukes av bare han og ikke også til å kjøre unger til sklen, handling ol, bør den gå på hans privatdel.

Anonymous poster hash: 00ac8...1e0
Skrevet

Han må være med og dele på husleien. Ikke halvparten av den akkurat, men litt av den. Du får jo bidrag som også skal være med og dekke deler av husleien for at barna skal ha tak over hodet, så jeg ser for meg at han kanskje betaler 1/3 av den.

Anonymous poster hash: 803e8...4fc

Skrevet

Hvis det er et seriøst forhold mener jeg dere bør dele det slik at dere begge to sitter ijen med omtret det same til personlig forbruk etter at nødvendigeutgifter er betalt.

Om ilien brukes av bare han og ikke også til å kjøre unger til sklen, handling ol, bør den gå på hans privatdel.

Oi! Der falt de ut mange bokstaver. Håper dere forstår hva jeg mener.

Skrevet

Her kommer han meget gunstig ut av samboerskapet økonomisk.. Han bør betale 3000 kr i husleie som uansett er superbillig, halve strøm, internett o.l. Huff, han høres gnien ut. Å være gjerrig er en dårlig egenskap i mine øyne..

Forøvrig er det lurt å være enig om slikt før man flytter sammen.

Anonymous poster hash: cf89f...609

Skrevet

Skal han ha gratis husrom han da? Bare betale strøm? Det er luksus 😉 Selvfølgelig må han betale husleie.

Skrevet

Dette kommer aldri til å gå bra. Kan like godt avslutte forholdet med det samme!

Anonymous poster hash: 2225b...c7f

Skrevet

En gnien, gjerrig og kjip mann hadde jeg aldri ville bodd sammen med. Menn som er egoistiske når det kommer til penger er gjerne det på ganske mange flere områder også..

Noe av det jeg setter høyt av egenskaper hos mannen min er rausheten hans, det er en god egenskap på alle områder (ikke bare personlig økonomi). 

Men til spørsmålet ditt, selvfølgelig skal mannen betale husleie. Han skal vel ikke bo gratis selv om du har barn fra før. Du eier ikke leiligheten, du leier den, og når han bor der sammen med deg skal han selvfølgelig betale sin del av husleien. Han skal selvfølgelig også ta sin halvdel av forsikringer, internett, tv osv.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han ikke skal betale halvparten av maten heller, hvor mye spiser de ungene dine egentlig? Han er en mann og sannsynligvis spiser han mer enn deg eller? Så det du spiser pluss det barna spiser blir kanskje ikke så mye mer enn det han spiser alene?

Anonymous poster hash: 278c0...268
Skrevet

Halvparten av alle felles utgifter hver, egne telefonregninger o.l, du betaler for barnehage og klær til egne barn. Å drive å finregne på kvitteringer fra butikken synes jeg er idiotisk i et samboerskap, da kan man liksågreit begynne å veie maten å regne ut kilospris av hva man konsumerer.

Skrevet

Finn ut hva de felles utgiftene er hver måned (husleie, strøm, forsikring, tv, internett osv) og opprett en egen regningskonto til disse utgiftene. På lønningsdagen kan dere ha et fast trekk på halve beløpet hver inn til felles regningskonto også betaler dere regningene derfra. Setter dere inn litt mer enn dere faktisk har i utgifter hver måned bygger dere opp en liten bufferkonto og har litt ekstra penger om oppvaskmaskinen skulle ryke e.l.

Vi har også en matkonto, med to kort til, så vi har et kort hver. Inn på denne kontoen setter vi hver måned inn penger nok til å dekke opp det matbudsjettet vi har blitt enige om å ha. Bruker da bare matkortet på matbutikken.

Da har vi igjen penger på hver vår lønningskonto som vi bruker til bensin på hver vår bil, egne utgifter som frisør, klær, gaver o.l. Det som da blir igjen på personkontoene våre er egne lommpenger.

Det rettferdige for dere vil jeg si er å sette opp en regningskonto og en matkonto og sette inn like mye penger hver på disse to kontoene. Altså dele de utgiftene likt.

Så får du barnetrygd og bidrag inn på din konto og bruker av dine egne lommpenger og inntekter til å dekke barnehage/sfo, klær og andre utgifter du har på barna.

Anonymous poster hash: 278c0...268
Skrevet

Nei det er ikke riktig! Jeg er enig med de andre som sier at han bør være med på husleie, internett, tv og mat.

Skrevet

kjæresten min har akkurat flyttet inn og vi er allerede uenig om fordeling av betalinger.

jeg har to barn og leier en leilighet.

det han har kommet frem til er at jeg betaler husleie på 6300, sfo, bhg og 2/3 av maten.

han betaler for sin egen bil (jeg har ikke bil) og strøm som er ca 1000 kr i mnd.

greit nok at jeg betaler sfo og bhg selv siden det er mine barn. men synes dere resten er ok ut?

vi har ca det samme utbetalt i mnd..

Anonymous poster hash: be1df...0dd

Han skal jo selvfølgelig betale halve husleia! For et styr, har alltid hatt felles økonomi med samboeren min, men skjønner det er annerledes når det ikke er hans barn...

Anonymous poster hash: 0355d...a3f

Skrevet

Vår geniale formel er: alt inn - alt ut :)

Skrevet

Han må betale mer. Minimum halve leien. Det koster å ha dame. :)

Skrevet

Bare si til ham, at det blir billigere for han og betale 50% av husleien og bo sammen med deg enn om han vil betale 100% og bo alene.

Anonymous poster hash: 580ab...1a2

Skrevet

En enkel løsning er at dere setter inn alt dere tjener på felles konto. Denne brukes til alle faste og variable fellesutgifter også til barna. Så blir dere enige om hvor mye dere voksne skal ha til "lekepenger som skal dekke ting som klær, frisør, egen telefon, sportsutstyr, turer som ikke er familieferier ol. Det kan være 1000,- eller 10.000,- ettersom hvordan økonomien deres er. Disse pengene overføres til deres private brukskonto.

Da slipper dere at den ene har veldig dårlig råd mens den andre har masse å rutte med samtidig som dere har egne penger som dere kan gjøre som dere vil med uten at den andre blander seg.

Skrevet

For det første mener jeg at han må betale halve leia.

For det andre mener jeg at matkostdnadene bør deles i 2.

Greit nok at det er dine barn som skal ha mat, men det følger med at barna skal spise og han viste om barna da dere flyttet sammen.

Skrevet

Den innstillingen hans ville gjort meg meget betenkt....

Skrevet

Hva er forklaringen og logikken i at han skal bo gratis hos deg?

Skrevet

Han skal da ikke bo gratis hos deg. Halve husleia burde han ta. Bor han alene må han jo betale mye mer.

Skrevet

Dere bør dele utgifter. Ser for meg om noen år så har han egenkapital til bolig og ikke du. Og dere kjøper men han eier, dumming situasjon. Du bør å få mer å rutte med når du blir samboer, ikke mer utgifter.

Hadde han vært så gnien hadde jeg heller bodd alene og heller vært på besøk hos hverandre.

Anonymous poster hash: de051...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...