Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har begynt på lærerutdanning, faglærer 5-10 trinn, studiene er nettbaserte, med 2 dager i uken på kursstwd og fire uker i året med oppmøteplikt i Telemark, føler jeg har tid til å ta litt jobb ved siden av. Og det mest relevante ville selvsagt vært lærervikar Noen som kan fortelle litt om hvordan det er, hvor mye jobb man kan få, hva som er minimum av timer man må jobbe, og hva lønnen er? På forhånd takk
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Jeg jobbet som lærervikar i en liten periode, jobbet 80%, det er jo samme ansvar som om du skulle vært lærer. Du må gjøre alt "etterarbeidet" i tillegg til å være lærer, planlegge timer, rette lekser og det som følger med. Fikk vel utbetalt 24.000 på en mnd tror jeg. Anonymous poster hash: 58780...d9b
Sage90 Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har vært lærervikar i over et år nå, så jeg kan vel svare litt:) for det første avhenger lønnen av hvilket fylke du skal arbeide i (tror Oslo har lav lønn i forhold til andre steder). Jeg er vikar i Oslo og blir ringt omtrent hver dag. Problemet med å være vikar er at du har kort varsel før du skal på jobb og at du sjelden får utfyllende undervisningsopplegg. Selv har jeg opplevd å bare få en lapp der det sto "les side 53-60 i læreboken". Og da sier det seg selv at en må improvisere en del:)! Minimum av timer en må jobbe kommer jo an på hva de trenger. Har de en lærer som er syk i ett fag så jobber du jo bare den timen.. Det er svært lærerikt, men krevende:) håper det hjalp litt!
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Tusen takk for svar, dette høres jo flott ut! Å improvisere litt, og alt med etterarbeid osv er jo bare kjempeflott ifht at jeg faktisk SKAL bli lærer.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Jeg var tilkallingsvikar før jeg fikk meg årsvikariater. Hvor mye jeg jobbet ble regulert av hvor ofte og mye de hadde behov for vikar. Noen uker ble det ikke noe, andre uker jobbet jeg 4-6 timer hver dag. I perioder fikk jeg et mer "fast" vikariat, f.eks. 5 uker med 40% stilling for en bestemt lærer som var delvis sykemeldt. Det er ikke noe minimum for hvor mye du kan jobbe som tilkallingsvikar. Lønnen vil variere veldig etter hvilken lærer du er vikar for, og hvilket fag og trinn. I hvert fall var det slik der jeg jobbet. Jeg kunne få opp til 240 kr timen dersom jeg var vikar for en norsklærer med mye ansiennitet på 10. trinn, men kanskje "bare" 165" kr timen for en nyutdannet samfunnsfagslærer på 5. trinn. Anonymous poster hash: a13bc...e90
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Tusen takk for svar, dette høres jo flott ut! Å improvisere litt, og alt med etterarbeid osv er jo bare kjempeflott ifht at jeg faktisk SKAL bli lærer. Du må være obs på at det å jobbe som tilkallingsvikar er noe helt annet enn å jobbe fast som lærer. Det kan faktisk ikke sammenliknes en gang! Man får så klart en viss feeling av hva jobben består i, og får litt erfaring, men hverdagen som fast lærer er en helt annen enn som tilkallingsvikar. For det første er det mange elever/klasser som "spiser" vikarer. Enten ved at de blir helt umulige, frekke og bråkete, eller ved at de bokstavelig talt suger seg fast i deg og vil vite alt om deg og helst bo oppå fanget ditt (spesielt jenter på barneskolen). Som vikar har du i utgangspunktet ingen autoritet, og jo yngre du er, jo mindre autoritet. Noen klasser er selvsagt greie, men du må være forberedt på at mange klasser kan være tøffe med deg i starten. Jeg har aldri opplevd å ha reelt for- og etterarbeid etter vanlige vikartimer. I de litt lenger småvikariatene er det blitt noe på forarbeid, men lite på etterarbeid. Spesielt på ungdomsskolen fordi du der ikke skal sette karakterer og dermed heller ikke har "lov" til å vurdere arbeidet elevene gjør. Nå høres jeg veldig negativ ut her, og det er egentlig ikke meningen, tvert i mot. Det er gøy å prøve seg i yrket gjennom å være tilkallingsvikar, men mange (meg selv inkludert) har gått i den fellen at man da tror man er godt forberedt når man er ferdig utdannet som lærer og går over i årsvikariater/fast stilling. Den fellen bør du unngå. Det første året som nyutdannet lærer er beintøft, men også veldig verd det. Lykke til med studier og jobb! Anonymous poster hash: a13bc...e90
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Lønnen vil variere veldig etter hvilken lærer du er vikar for, og hvilket fag og trinn. I hvert fall var det slik der jeg jobbet. Jeg kunne få opp til 240 kr timen dersom jeg var vikar for en norsklærer med mye ansiennitet på 10. trinn, men kanskje "bare" 165" kr timen for en nyutdannet samfunnsfagslærer på 5. trinn. Anonymous poster hash: a13bc...e90 Min lønn som lærervikar har variert etter mitt utdannelsesnivå (fikk mer med 4 år på universitetet enn med tre(da jeg tippet over fra lærervikar til adjunktvikar, og enda mer med ferdig master)) og ikke minst etter hvor langt jeg hadde kommet i ppu. Det er også forskjell på lønn mellom barneskole, ungdomsskole og videregående, da lønna pr undervisningsøkt øker jo høyere opp i systemet du underviser. (Dette fordi du får betalt for for- og etterarbeid i tillegg til de f.eks 60 minuttene du faktisk underviser, og det antas at det kreves mer forarbeid å undervise i 3. på videregående enn 3. på barneskolen. ) Lønna vil også variere med fag, norsklærere har MYE mer for- og etterarbeid enn f.eks gymlærere og får dermed betalt mer for undervisningen (men de underviser mindre timer i uka, så årslønna blir lik). Anonymous poster hash: 6d81c...4af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå