Gå til innhold

Skoletur i 7. klasse med engstelig barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften ble kanskje ikke helt spot-on, men jeg håper noen kanskje kan svare likevel.

Jeg har en som går i 6. klasse nå, og neste år skal de ha en ukes klassetur (obligatorisk og gratis). Barnet vårt har noen ekstra utfordringer, og jeg kjenner at jeg er litt nervøs for hvordan dette vil gå. Gutten vår har bl.a. Tourettes, og for de som kjenner diagnosen vet dere at de fleste med dette er mer engstelige og overfølsomme enn andre barn, spesielt med tanke på alt som bryter med vanlige rutiner. Han er en sosial og aktiv gutt som har mange venner og er godt likt i klassen, er en av de flinkeste i klassen i fotball osv, men han tåler veldig dårlig endringer i daglige rutiner. Det går fint med ferier, for da er han sammen med oss, men en skoletur...

Jeg nevnte det for ham en dag, at det er skoletur neste år, og da ble han bare helt hvit i ansiktet og sa at det ville han ikke. Slik han alltid reagerer på alle endringer, selv små som at klassen skal på f.eks. museum i stede for vanlig skoledag.

Vi foreldre har ingen mulighet til å være med på turen heller med flere andre yngre barn og full jobb begge to.

Er det noen som har noen erfaringer rundt dette med barn som er ekstra engstelige for endringer og skoletur?

Anonymous poster hash: 3eec5...527
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaringer, men hvorfor kan dere ikke bli med selv om dere har små barn og full jobb? Det er da mulig å søke om ferie den uken, og at en av dere blir med? Skaffer barnevakt til de minste? Avspasering? 

Ellers ville jeg anbefalt å kontakte skolen mtp å skaffe en assistent som blir kjent med barnet på forhånd, eller at dere får litt ekstra kontakt med en forelder eller lærer som skal være med for å hindre engstelighet? (Jeg vet dessverre ingenting om diagnosen, så mulig rådet mitt er bortkastet.)

Skrevet

Jeg har også en som ikke ville reise på leirskole, han har en annen diagnose som plager han i hverdagen. Han var også klassens store mobbeoffer.

Heldigvis hadde han venner i paralellklassen, som han var med.

Han gråt og var helt fra seg, han ville virkelig ikke reise.

Det endte med at han reiste og han hadde en veldig fin tur.

Anonymous poster hash: 6babc...c4c

Skrevet

Nå har dere god tid på å forberede han.

Min nevø har asberger, han har noe av de samme utfordringene.

Foreldrene hans starter forberedelser på alt av utflukter i god tid. De søker opp stedet på nett. Ser på bilder av sted de skal sove og oppholde seg osv.

Vet dere hvor turen skal gå? Kanskje det er mulig å ta en helgetur til området og se stedet?

Min svigerinne gjorde det når de skulle på leirskole. Etter 6 måneder med å snakke om stedet, se det samt lese om det på nett gjorde at han ville dra selv og hadde det supert.

Uansett, vil han ikke dra, er det krise at han blir hjemme? Forstår at han kanskje vil føle seg litt utenfor før avreise og når de kommer hjem men han vet jo selv at han har valgt det.

Anonymous poster hash: fd17b...6ef

Skrevet

Gutten min har en diagnose til, som barn med Tourettes ofte har, men jeg vil ikke nevne den nå fordi den er blitt så belastet/skaffer negative assosiasjoner.

Det er noe slik som du nevner 6babc...c4c jeg håper på. At han kommer seg av sted og ender opp med å få det fint likevel. Vi har jo samme problem hver gang det er noe utenom, og han ender jo omtrent alltid opp med å kose seg likevel.

Ti første anonym: Vi kan ikke ta fri sånn helt uten videre. Jeg er lærer og har bare ferie i juli, og mannen min leder et stort firma som er midt i travleste periode akkurat når turen skal være. Gutten vår har assistent i noen dag, men jeg vet ikke om hun skal være med. Det kan jeg sikkert forhøre meg om. Ellers har vi veldig god kontakt med kontaktlæreren til gutten vår.

HI

Skrevet

Gutten min har en diagnose til, som barn med Tourettes ofte har, men jeg vil ikke nevne den nå fordi den er blitt så belastet/skaffer negative assosiasjoner.

Det er noe slik som du nevner 6babc...c4c jeg håper på. At han kommer seg av sted og ender opp med å få det fint likevel. Vi har jo samme problem hver gang det er noe utenom, og han ender jo omtrent alltid opp med å kose seg likevel.

Ti første anonym: Vi kan ikke ta fri sånn helt uten videre. Jeg er lærer og har bare ferie i juli, og mannen min leder et stort firma som er midt i travleste periode akkurat når turen skal være. Gutten vår har assistent i noen dag, men jeg vet ikke om hun skal være med. Det kan jeg sikkert forhøre meg om. Ellers har vi veldig god kontakt med kontaktlæreren til gutten vår.

HI

Jeg regner med det er meg du svarer, selv om jeg ikke var anonym :) 

Jeg trodde lærere hadde en valgfri uke, de fleste lærerne på skolen til barnet mitt har ferie en eller to uker iløpet av året utenom skoleferien. Men om det er vanskelig så er det jo ikke noe alternativ. 

Om han har assistent i noen fag så må vel assistenten være med på turen pga det faglige? Jeg ville bedt om at assistenten var mer, og starte tidlig med planlegging sammen med gutten og assistenten. Denne kjenner sikkert gutten godt også? Da vil det jo være en trygghet om hun/han er med. 

Skrevet

Nå har dere god tid på å forberede han.

Min nevø har asberger, han har noe av de samme utfordringene.

Foreldrene hans starter forberedelser på alt av utflukter i god tid. De søker opp stedet på nett. Ser på bilder av sted de skal sove og oppholde seg osv.

Vet dere hvor turen skal gå? Kanskje det er mulig å ta en helgetur til området og se stedet?

Min svigerinne gjorde det når de skulle på leirskole. Etter 6 måneder med å snakke om stedet, se det samt lese om det på nett gjorde at han ville dra selv og hadde det supert.

Uansett, vil han ikke dra, er det krise at han blir hjemme? Forstår at han kanskje vil føle seg litt utenfor før avreise og når de kommer hjem men han vet jo selv at han har valgt det.

Anonymous poster hash: fd17b...6ef

Nei, jeg vet ikke hvor de skal enda. Jeg tror ikke det blir avgjort før skoleåret starter igjen. Nå gjør vi slik som du sier på omtrent alt som skal skje. Livet vårt er nesten deprimerende systematisk og forutsigbart ;) Alt blir gjennomgått i detalj på forhånd, vi forteller og forbereder, og til daglig har vi hengende avkrysningslister for daglige gjøremål, faste leggetider både på hverdager og i helger osv. Så lenge dagene går som normalt er gutten vår veldig enkel å ha med å gjøre, men dersom det kommer uforutsette brudd med rutinen slår han seg totalt vrang med voldsomme raserianfall.

Å reise til stedet på forhånd kan være en god ide når vi bare får vite hvor det er :)

HI

Skrevet

HI

Jeg regner med det er meg du svarer, selv om jeg ikke var anonym :)

Jeg trodde lærere hadde en valgfri uke, de fleste lærerne på skolen til barnet mitt har ferie en eller to uker iløpet av året utenom skoleferien. Men om det er vanskelig så er det jo ikke noe alternativ. 

Om han har assistent i noen fag så må vel assistenten være med på turen pga det faglige? Jeg ville bedt om at assistenten var mer, og starte tidlig med planlegging sammen med gutten og assistenten. Denne kjenner sikkert gutten godt også? Da vil det jo være en trygghet om hun/han er med. 

Ja, jeg mente deg :)

Nei, lærere har bare ferie i juli (med unntak av de på over 60(?) som har en ekstra uke). Resten er avspasering når elevene har fri. Dersom lærerne på ditt barns skole har ferie utenom er det ganske unikt, for det har jeg aldri hørt om før.

Jeg skal i hvert fall forhøre meg om assistenten kan være med, for det ville nok vært en stor trygghet. Hun som han har nå er en moden dame som er utrolig dyktig til å vite akkurat når hun skal oppmuntre og pushe ham, og når hun skal la ham være litt i fred. De har veldig god kontakt.

HI

Skrevet

Nei, lærere har bare ferie i juli (med unntak av de på over 60(?) som har en ekstra uke). Resten er avspasering når elevene har fri. Dersom lærerne på ditt barns skole har ferie utenom er det ganske unikt, for det har jeg aldri hørt om før.

Jeg skal i hvert fall forhøre meg om assistenten kan være med, for det ville nok vært en stor trygghet. Hun som han har nå er en moden dame som er utrolig dyktig til å vite akkurat når hun skal oppmuntre og pushe ham, og når hun skal la ham være litt i fred. De har veldig god kontakt.

HI

(Lærerne på begge skoler i samme kommune tar fri utenom for å feriere, ofte i kombinasjon med høst/vinterferie. Har stått flere ganger på ukeplan at den og den læreren har ferie og ikke er der nevnte uke. Knøttliten kommune uten god økonomi, kan det være ubetalt permisjon for ferie?)

Tror å få med assistenten ville løst mange problemer ja, og hvis skolen begynner å kverulere på det istedet for å være positive så sjekk om dere muligens har rett til å ha med assistenten. Det er nemlig mulig dere har det i lovverket, så du har det i bakhodet om det skulle bli diskusjon vedrørende dette.

Skrevet

HI

(Lærerne på begge skoler i samme kommune tar fri utenom for å feriere, ofte i kombinasjon med høst/vinterferie. Har stått flere ganger på ukeplan at den og den læreren har ferie og ikke er der nevnte uke. Knøttliten kommune uten god økonomi, kan det være ubetalt permisjon for ferie?)

Tror å få med assistenten ville løst mange problemer ja, og hvis skolen begynner å kverulere på det istedet for å være positive så sjekk om dere muligens har rett til å ha med assistenten. Det er nemlig mulig dere har det i lovverket, så du har det i bakhodet om det skulle bli diskusjon vedrørende dette.

Det skal jeg undersøke ja, om vi har rett på noe. Takk for svar :)

Jeg vil tro de lærerne tar ulønnet permisjon, ev. har opparbeidet seg avspasering på annet vis. Jeg tok meg en gang fri i forbindelse med vinterferie, for mange år siden da jeg hadde en mye mindre krevende stilling enn nå, og da var det en ukes ulønnet permisjon. Jeg er overhode ikke en av de lærerne som sutrer og klager, tvert i mot så elsker jeg jobben min, men jeg må likevel innrømme at jeg noen ganger synes det er litt kjipt at all ferien og avspaseringen vår alltid er helt låst. Men for all det, jeg klager ikke, jeg har mer fri enn folk flest ;)

Kan legge til som et ps. om at jeg selv er lærer på VGS, det er derfor jeg ikke vet noe om dette med klassetur selv om jeg er lærer selv.

HI

Skrevet

Jeg har en sønn i 7.klasse som var på leirskole i høst.

Min sønn har ingen diagnoser eller utfordringer, men han har jo noen i klassen som har det. Så vidt jeg forsto gikk turen helt smertefritt også for disse. Den ene eleven hadde med seg egen assistent og de andre med litt ekstra utfordringer klarte seg fint med de voksne som var med. De var vel tre lærere og en assistent med fra skolen i tillegg til at det jo jobber folk på leirskolen også så de var mange voksne om å dele på ansvaret for barna.

På skolen her har 7.klasse reist til samme sted i lang lang tid, mannen min som er 44 år var på leirskole på samme sted som sønnen vår var. Så vidt jeg vet bestilles disse turene i veldig god tid, de mest populære leirskolene må man booke flere år i forveien,så om dere allerede har fått tidspunktet for reisen er jeg temmelig sikker på at reisen er bestilt allerede og de vet hvor de skal altså. Ta kontakt med skolen og spør.

De fleste leirskoler har gode nettsider så man kan lese, se bilder og forberede seg.

Her var det jeg som synes det var verst tror jeg, de får jo ikke lov å ha med mobiltelefoner på disse leirstedene så det var første gang jeg var 5 dager uten sønnen min, uten noen som helst kontakt ;)

Anonymous poster hash: 80013...2e6
Skrevet

Slik tenker jeg: Det er skolen som skal sørge for at dette går bra for gutten din. Du er tidlig ute og har dermed muligheter for å ta en samtale med skolen om dette. Vær åpen og imøtekommende ifht løsninger. Ha noen forslag til løsninger klar selv.

Ut i fra lovverket har gutten din like mye rett til å dra på leirskole som de andre og skolen plikter å legge til rette for at dette går bra (dette gjelder f.eks. også barn som er rullestolbrukere eller har andre funksjonshemminger)

Anonymous poster hash: 89e2f...0b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...