Gå til innhold

Hvordan gi barnet mitt godt selvbilde når mitt eget er så dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forferdelig dårlig selvbilde, og ønsker ikke at datteren min skal bli som meg... Skjønner at jeg må starte med meg selv, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne hen. Jeg vil at hun skal være trygg på seg selv, føle seg verdifull, si det hun mener, uttrykke sine behov, ta ansvar for sine egne grenser. Selv er jeg utrygg, konfliktsky, redd for å gjøre/si feil, tenker at alle andre vet bedre enn meg, lar meg lett overstyre og overkjøre osv. 

Nå er jeg redd for at hun skal "ta etter" meg, og at jeg rett og slett risikerer å ødelegge selvbildet hennes. Noen som har gode råd?

Anonymous poster hash: 44e64...b72
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett i at du må begynne med deg selv. Hva er du misfornøyd med? Er dette ting du kan endre? Søke hjelp hos psykolog om det er det som skal til?

Barn kopierer ofte sine foreldre som er deres forbilder. Blir litt vanskelig med ikke gjør som jeg gjør, gjør som jeg sier... Du må starte med deg selv. Lykke til!

Anonymous poster hash: fdc7d...f18

Skrevet

Det er viktig at barnet ditt opplever mestring, og helst mestring sammen med selvstendighet.

Anonymous poster hash: a11a0...246

Skrevet

Gi henne utfordringer hun mestrer. Ros henne masse. Ha en åpen tone med henne, lytt og gi henne respekt. Vis at det ikke gjør noe å feile, at man ikke trenger å være perfekt, og at vi alle er unike.

Og øv på å utfordre deg selv også.

Alle er forskjellige, men min datter har vokst på dette, i kombinasjon med lett press i situasjoner hun finner ubehagelige. Belønner henne når hun har gjort noe hun var ukomfortabel med, som for eksempel å holde tale i mormor sin 70 års dag, stått opp for en venn, etc..

Anonymous poster hash: 05b22...4de

Skrevet

Gi henne utfordringer hun mestrer. Ros henne masse. Ha en åpen tone med henne, lytt og gi henne respekt. Vis at det ikke gjør noe å feile, at man ikke trenger å være perfekt, og at vi alle er unike.

Og øv på å utfordre deg selv også.

Alle er forskjellige, men min datter har vokst på dette, i kombinasjon med lett press i situasjoner hun finner ubehagelige. Belønner henne når hun har gjort noe hun var ukomfortabel med, som for eksempel å holde tale i mormor sin 70 års dag, stått opp for en venn, etc..

Alt i kombinasjon med masse, ubetinget kjærlighet! ;)

Skrevet

Snakk aldri, aldri ned om deg selv foran henne. Aldri. 

Skrevet

Takk for mange gode svar! Tenker at første steg for meg er å være bevisst på dette, og så må jeg jobbe med meg selv. Har tenkt på å søke profesjonell hjelp, men det sitter langt inne, kjenner jeg. Og heldigvis har jenta et supert forbilde i pappan sin :)

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av at barna mine skal lære seg å sette grenser overfor seg selv.

Men sliter litt med tanken, for hvordan kan jeg lære dem det når jeg ikke setter grenser overfor meg selv???

Anonymous poster hash: 943fe...920

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av at barna mine skal lære seg å sette grenser overfor seg selv.

Men sliter litt med tanken, for hvordan kan jeg lære dem det når jeg ikke setter grenser overfor meg selv???

Anonymous poster hash: 943fe...920

Akkurat det sliter jeg med også! Er oppdratt til at "de voksne har alltid rett", og har tatt det med inn i voksenlivet som "andre har alltid rett". Lar meg derfor lett overstyre og overkjøre, og skjønner ofte ikke før etterpå hva som har skjedd.

Hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...