Gå til innhold

Jenter som "mobber" på skoleveien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk forbi tre jenter i dag, hvor to av dem snakket ganske stygt til den tredje. Typ: "jeg kommer ikke til å bry meg om du dør". Sa til dem i forbifarten at man må snakke pent til hverandre og være snille med hverandre. De var rundt 7-8 år.

Greit eller teit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva? Greit eller teit for at du sa i fra?

Veldig bra :) Selv hadde jeg eksplodert om noen hadde sagt det til en annen. Har NULL toleranse for mobbing. Hadde spurt hvorfor de sa det, og ville de ha følt det om noen hadde sagt det til foreldrene dems. (det får dem til å tenke litt, da de står dem næremest og er det kjæreste de eier) 

Anonymous poster hash: 03407...52d
Skrevet

Greit at du snakket til de, teit at du ikke tok i hardere. 

Skrevet

Takk for tilbakemelding :) jeg sa også det å være slem slår tilbake på en (på en litt enklere måte..) Syns ikke det var hyggelig, men så er det jo noe med at barn må lære seg å ordne opp seg i mellom også? Jenta som ble plaget smilte til meg, hun andre skar en grimase. Men de gikk videre sammen hvertfall, og ikke en foran og to etter.. Skal ta hardere i hvis jeg ser det igjen!

HI

Skrevet

Dette er ikke "mobbing" men MOBBING.

Helt uakseptabelt, jeg har også nulltoleranse for slikt, og hadde jeg hørt sønnen min si noe sånt til en annen så hadde det klikka for meg. Hadde også slått hardt ned på det om jeg hadde hørt andre si det.

Jenter er flinke til å mobbe i det skjulte, og det er nesten verre enn det synlige for det er færre som tør å ta tak i det, nettopp fordi det er så diffust. Det kan gi enorme konsekvenser for de stakkars ofrene som får mindreverdighetskomplekser og føler seg utestengt.

Er dette noen du kjenner til? Om det er det, ville jeg gitt beskjed til foreldrene og tatt det videre.

Skrevet

Du bør være ganske sikker på at du har oppfattet alt før du blander deg i andre menneskers samtale og du bør i hvertfal ikke ta hardere i hvis du ikke kjenner dem. Jeg regner med at du snakker til voksne som er "slemme" også. Voksne som snakker stygt til ungene sine ol.

Anonymous poster hash: d8eb9...c55
Skrevet

Det var også derfor jeg prøvde å være litt generell. Jeg fulgte med i samtalen et par minutter. Men vet jo at ting kan være helt anderledes enn de ser ut. Hadde jeg opplevd noe lignende fra voksne hadde jeg også blandet meg, ja. Spurt om det går bra. Syns det er viktig å ha et samfunn som bryr seg. Samtidig har jo små barn litt større behov for veiledning enn voksne - som oftest! Liker det afrikanske ordtaket "it takes a village to raise a child". Tror mange hadde hatt det bedre hvis flere hadde brydd seg!

Skrevet

Kjenner dem ikke, men ser jeg det igjen vil jeg så klart kontakte skolen. :)

Skrevet

Det var også derfor jeg prøvde å være litt generell. Jeg fulgte med i samtalen et par minutter. Men vet jo at ting kan være helt anderledes enn de ser ut. Hadde jeg opplevd noe lignende fra voksne hadde jeg også blandet meg, ja. Spurt om det går bra. Syns det er viktig å ha et samfunn som bryr seg. Samtidig har jo små barn litt større behov for veiledning enn voksne - som oftest! Liker det afrikanske ordtaket "it takes a village to raise a child". Tror mange hadde hatt det bedre hvis flere hadde brydd seg!

Spørsmålet er i hvor stor grad totalt ukjente skal snakket til ungene.

Skrevet

Du bør være ganske sikker på at du har oppfattet alt før du blander deg i andre menneskers samtale og du bør i hvertfal ikke ta hardere i hvis du ikke kjenner dem. Jeg regner med at du snakker til voksne som er "slemme" også. Voksne som snakker stygt til ungene sine ol.

Syns dette var utrolig teit svart. Uansett om hun ikke oppfattet alt så er det IKKE riktig å si at man ikke blir lei seg om noen dør. Og bare den setningen er nok til å ta tak i det.

Det er barn, og et barnesinn er mye mer påvirkelig enn et voksensinn. 

Dersom alle voksne hadde tenkt sånn, hadde det ikke vært noen som hadde turt å bry seg. 

Godt du tok tak i det HI.

Og håper det er fler her inne som tenker på den måten som du gjør.

Skrevet

Jeg håper at hvis noen overhører min datter si noe sånt til en annen unge, at de tar henne i armen og krever at hun går hjem sammen med "vitnet" så jeg får beskjed. Jeg ville vært utrolig takknemlig ovenfor en person som hadde tatt seg det bryet, og både blomster og vin hadde gått i retur. Bare en oppfordring om noen overhører noe sånt senere. Vet at ikke alle hadde hatt mulighet og tid til å gjøre noe sånt, men mobbing er så stusselig at jeg skulle ønske det var noe vi prioriterte å ta tak i, selv om man mister en buss eller blander seg uten å vite alt. 

Skrevet

Nei, vi kan ikkje ha noko av at nokon skal bry seg om mobbing. Viss vi alle ser ein anna veg og latar som vi ikkje har hørt er jo heile mobbeproblemet løyst! For det som skjer utan vitner, har ikkje skjedd..
Skrevet

Nei, vi kan ikkje ha noko av at nokon skal bry seg om mobbing. Viss vi alle ser ein anna veg og latar som vi ikkje har hørt er jo heile mobbeproblemet løyst! For det som skjer utan vitner, har ikkje skjedd..

Det var ikke det jeg sa, men jeg vet hvor senestive mange er når det gjelder at ungene deres får tilsnakk av fremmede. Det er bra å bry seg, men man skal være forsiktig når man bryr seg med noen man ikke kjenner.

Det er flere her som mener HI burde slått hardere ned på dette, men hva skulle hun gjort? Skjelt dem ut, tatt dem i armen og dratt dem med seg til skolen? Krevd navn og telefonnummer slik at hun kunne ringt foreldrene? Jeg vet ikke om jeg hadde blitt mest irritert eller lattermild om jeg fikk telefon fra en fremmed om at de hadde overhørt ungene mine og deres venner snakke stygt til hverandre. De gjør det noen ganger, for ikke å snakke om hva søstrene kan finne på å si til hverandre når de krangler. Det er ikke mobbing. Det er vanlig krangling. De er verdens beste venner igjen etter 5 minutter.

Skrevet

Det er flere her som mener HI burde slått hardere ned på dette, men hva skulle hun gjort? Skjelt dem ut, tatt dem i armen og dratt dem med seg til skolen? Krevd navn og telefonnummer slik at hun kunne ringt foreldrene? Jeg vet ikke om jeg hadde blitt mest irritert eller lattermild om jeg fikk telefon fra en fremmed om at de hadde overhørt ungene mine og deres venner snakke stygt til hverandre. De gjør det noen ganger, for ikke å snakke om hva søstrene kan finne på å si til hverandre når de krangler. Det er ikke mobbing. Det er vanlig krangling. De er verdens beste venner igjen etter 5 minutter.

Vet du hva, da skulle du vært forbaska takknemlig I TILFELLE det hadde vært mobbing og ikke vanlig krangling. Tenk om det var ditt barn som ble mobbet, hvor glad hadde ikke du vært over at foreldrene til dette barnet fikk vite om det og kunne gjort noe med saken? Jeg som mor hadde blitt sjeleglad for sånne mennesker som bryr seg både i tilfelle jeg hadde vært mor til mobbeoffer eller mor til en mobber. Man trenger voksnes innblanding i slikt, og foreldre og lærere kan ikke få med seg alt. Takk og lov for at det finnes folk som sier fra og tar ansvar selv for unger som ikke er deres egne.

Skrevet

Kjempe bra at du brydde deg :) Det koster meg ikke 5 øre å snakke til unger som ikke er snille mot andre barn. Har sagt klart i fra til flere barn både på skolen og i nabolaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...