Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Kan dere høre under et anfall? Hvilke begrensninger setter det livet? Anonymous poster hash: ec104...2ce
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Jeg hadde som barn. Grand mal anfall. Mistet bevisstheten, hadde kramper, tissrt på meg, låste kjeven og kastet opp gjennom nesen. Ble hentet i helikopter flere ganger. Lå i kome 3-4 dager ved en anledning, fikk hukommelsestap og kjente ikke igjen min egen mor.. (hukommelsen kom tilbake i store trekk). var tungt medisinert og ble ganske raskt anfallsfri.. det var altfor farlig for meg å fortsette å ha anfall så jeg var såpass tungt medisinert at det påvirket utviklingen min i stor grad.. hormonbalansen mi ble ødelagt.. har nå for mye testosteron (mannlig kroppsbehåring) og mangler stoffskiftehormoner + har fått aitoimmune tilstander der eget immunforsvar går til angrep på egen kropp. Mye kontaktallergier, sopp i huden osv.. da jeg var medisinert påvirket det meg slik at jeg ikke fikk lov til å være alene, ikke gå hjem alene fra skolen, overhodet ikke bade alene osv.. og hadde med meg sprøyte overalt.. følte meg annerledes.. fikk bart da jeg var 13, og drt var nitrist.. Tok også eeg + blodprøver en gang i måneden.. mye styr syntes jeg.. har heldigvis vokst av meg epilepsien.. har du eller ditt barn epilepsi hi? Anonymous poster hash: 47a92...a1b
Roheryn Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 Jeg har ikke grand mal-anfall, kun absencer. Stort sett mister jeg bevisstheten helt, men jeg faller ikke eller noe sånt (bare stopper opp eller gjentar en bevegelse eller siste stavelse av det jeg sa. Rett og slett hakk i plata... har heller aldri opplevd å tisse på meg eller noe, sånn som hun over. Tror det er vesentlig mer vanlig ved grand mal). Har hatt noen anfall der bare deler av bevistheten forsvant (mistet språket en gang, et par andre ganger har jeg beholdt syn/hørsel), men det er heller sjelden. Pr i dag har jeg ikke hatt anfall på mange år, pga god medisinering. Har fått kjøre opp til bil og fungerer helt som alle andre. Ingen som legger merke til at jeg har epilepsi I barndommen fikk jeg medisiner som jeg ble trøtt og uopplagt av og som ikke hadde all verdens effekt, og jeg sluttet helt med disse i 11-12-årsalderen. Men heldigvis har de kommet veldig mye lengre med medisiner nå, så de jeg har tatt de siste ti årene har for min del null bivirkninger og gjør meg som sagt helt anfallsfri. I den perioden hvor jeg faktisk hadde anfall møtte jeg vel mer begrensninger fra folk rundt meg enn jeg møtte problemer på grunn av epilepsien i seg selv. Når man sier "epilepsi" så er det veldig mange - spesielt lærere og andre "autoriteter" - som tror du ikke kan gjøre noe som helst. Har opplevd (på videregående, når jeg bodde på hybel alene) at folk mente jeg ikke burde ferdes fritt ute, sykle eller ri på hest - fordi jeg noen ganger om dagen hadde anfall av noen få sekunders varighet. Kunne jo være farlig... Jeg opplevde også at anfallene økte i hyppighet om jeg var utsatt for mye stress eller sov uregelmessig eller for lite - hvilket visstnok er ganske vanlig. Men ut over det har det hemmet meg veldig lite, og nå som jeg er anfallsfri kan jeg fritt velge å la være å fortelle det (hvilket jeg stort sett gjør, informerer bare når det er nødvendig)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 Jeg jobber med psykiskuthvikligshemmede som har epilepsi. Vi har hatt en del kurs via jobben men alle omfatter det å leve med epilepsi som psykiskuthvikligshemmet. HI Anonymous poster hash: ec104...2ce
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Av alle anfallene har jeg sett og hørt bare en gang. Jeg var kjemperedd. Nå går jeg på medisiner men kan ikke ha datayrke da dataskjermen kan utløse anfall. Anonymous poster hash: ba4ee...c53
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 Jeg hører eller ser ingenting når jeg har anfall, jeg blir bare borte. Våkner som regel opp etter et par timer, som oftest på i seng/sofa hvis noen har flyttet meg dit, eller på legevakten hvis jeg har skadet meg. Blir stuptrøtt og helt ubrukelig resten av dagen etter et anfall.. Går på medisiner, og har vært anfallsfri i snart to år:) Er 30, fikk diagnosen som voksen. Anonymous poster hash: 68117...7a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå