Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Har en gutt på ni år som ikke gidder å gå på do, hverken for det ene eller det andre, og bare utsetter det hele tiden, med det resultatet at han har mistet noe av kontrollen på både vannlatingen og tarmfunksjonene. Det har pågått i flere år, også ubevisst for hans del, for det begynte antakeligvis allerede da han sluttet med bleier. Vi har hatt flere timer hos urolog opp gjennom årene, men ingenting hjelper... Har nå tatt kontakt met psykolog for å se om det kan hjelpe. Jeg begynner å bli utrolig stresset av situasjonen, og er redd for at det aldri skal gå over... Noen med samme erfaring, eller noen som har noen tips? Anonymous poster hash: f1b5e...caf
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Må legge til at jeg gjorde det selv som barn, ikke av noen spesiell grunn (vet faktisk ikke hvorfor), men jeg hadde aldri problemer med kroppsfunksjonene som et resultat. HI Anonymous poster hash: e7a46...bb7
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 Når man skal trene opp urinblæra til å fungere normalt igjen etter f.eks. lengre tids kateterbruk, er det viktig at tømmingen skjer veldig regelmessig og at man gjør det hyppig i starten og så øker på tiden etterhvert. Jeg vet ikke om noe av dette kan overføres til din sønns problemer, men det er i hvertfall hva jeg ville prøvd. Å inngå avtale med en lærer (for en periode på f.eks. 3 uker), at han følger sønnen din på do en til to ganger per dag. Og så ha like strengt regime hjemme som når han sluttet med bleie. Doturer med en gang han kommer hjem, før middag og før han legger seg. Minst. Og være streng, han får ikke gå fra do før han har tisset. Og så i tillegg tilrettelegge kosten, med mye væske (vann!) og fiberrik mat, gjerne med slikt som får fart på systemet (frukt, svisker osv). Og huske på hva som skal til for å bli bæsjenødig. Slappe av, kanskje lese litt i blad, og det å sitte på huk utløser faktisk bæsjerefleksen, så det er viktig at han sitter godt på do, kanskje med en krakk under føttene for å etterligne hukstillingen Og innstille ham og dere voksne på at dette må dere igjennom, i minimum 3 uker, hekser 4-5, for at kroppen skal få inn vanen (kroppen, ikke hodet ). Etterhvert vil han med stor sannsynlighet lære at det er ubehagelig å være tissatrengt/bæsjenødig, og toalettrutinene vil gå lettere og lettere. Jeg er bare sykepleier, men dette er i alle fall et råd du kan prøve. Anonymous poster hash: 732d1...0c0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 Når man skal trene opp urinblæra til å fungere normalt igjen etter f.eks. lengre tids kateterbruk, er det viktig at tømmingen skjer veldig regelmessig og at man gjør det hyppig i starten og så øker på tiden etterhvert. Jeg vet ikke om noe av dette kan overføres til din sønns problemer, men det er i hvertfall hva jeg ville prøvd. Å inngå avtale med en lærer (for en periode på f.eks. 3 uker), at han følger sønnen din på do en til to ganger per dag. Og så ha like strengt regime hjemme som når han sluttet med bleie. Doturer med en gang han kommer hjem, før middag og før han legger seg. Minst. Og være streng, han får ikke gå fra do før han har tisset. Og så i tillegg tilrettelegge kosten, med mye væske (vann!) og fiberrik mat, gjerne med slikt som får fart på systemet (frukt, svisker osv). Og huske på hva som skal til for å bli bæsjenødig. Slappe av, kanskje lese litt i blad, og det å sitte på huk utløser faktisk bæsjerefleksen, så det er viktig at han sitter godt på do, kanskje med en krakk under føttene for å etterligne hukstillingen Og innstille ham og dere voksne på at dette må dere igjennom, i minimum 3 uker, hekser 4-5, for at kroppen skal få inn vanen (kroppen, ikke hodet ). Etterhvert vil han med stor sannsynlighet lære at det er ubehagelig å være tissatrengt/bæsjenødig, og toalettrutinene vil gå lettere og lettere. Jeg er bare sykepleier, men dette er i alle fall et råd du kan prøve. Anonymous poster hash: 732d1...0c0 Tusen takk for utdypende svar Det der med regelmessighet har vi holdt på med ganske lenge, men det fungerer jo ikke i praksis. Han kan gå inn på toalettet og late som han tisser (jeg får meg ikke til å stå der inne for å kontrollere ham). På siste time hos urolog foreslo dem å gi ham ansvaret så han kan lytte til kroppens behov og det fungerer heller ikke, han er rett tilbake til gamle uvaner. Han drikker nok ikke så mye vann, så det er noe jeg skal ta tak i straks! Anonymous poster hash: e7a46...bb7
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Som å høre om datteren min på 7 år. Her startet også problemene rundt bleieslutt. Hun ble aldri presset og fikk masse skryt hver gang hun brukte potte eller do, likevel var motivasjonen hennes lik null. Det pussige er at jeg hadde akkurat det samme problemet da jeg var barn, men har ingen men av dette på noen måte nå. Heldigvis ser det ut som om det nå går den rette veien. Etter endeløse forsøk med belønningsskjemaer, klistremerker og faste do-rutiner, så begynte jeg i fjor å kreve at hun gjorde seg ren selv. For henne ble dette så mye pes at hun begynte å gå på do helt på eget initiativ. Anonymous poster hash: b564b...f3f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 Jeg kan om enkoprese og enurese som resultat av en forstoppelse av ukjent årsak. - Årsak er en forstoppelse på et eller annet tidspunkt. (hva som forårsaker den er ikke tema her)På et eller annet tidspunkt blir tarmen så utivda og nervetrådene som signaliserer at det er på tide å tømme så svake at ingenting fungerer. - Resultat tarmene blir uforholdsmessigstore og full av avføring. Barnet må tømmes. Store doser med laskerende midler, bør gjøres i en ferie/helg eller ta fri fra jobben. - Så må rutinene på plass, det er mye jobb, regelmessig på do etter hvert måltid, følg med på at det kommer tilstrekkelig med avføring hver eneste dag. - Ingen negative tilbakemeldinger til barnet, bare oppmuntring og også skryt. Barna er helt ufrivillig og uforskyldt i dette. Ingen tvang til å ordne opp selv etc. - Når ting er regelmessig, fortsett med det, ikke forvent at gutten skal kjenne det selv, fortsett å passe på, mutre opp, være sikker på at ungen går på do. Det tar lang tid, som i måneder og år. Det er en viktig fase. - Når han begynner å kjenne det selv, så fortsett å passe på at han faktisk går, og at det ikke begynner på an igjen. - Se for deg et årelangt prosjekt, hans fysikk og muligens også psyke blir skadd av så langvarig problemer med ikke å ha kontroll på kroppen sin. Det må fortsette lenge etter at tarmene er tømte, de skal øves opp på nytt. Forstoppelse kommer, gutten kjenner det ikke, tarmene vides ut, de presser på blæra. Han skammer seg, sier kanskje ikke engang fra, for nederlaget er ikke virkelig om han ikke vedkjenner seg det. Sier igjen, det er et langsiktig prosjekt. TØM, TREN, VEDLIKEHOLD! Frukt, grønt og fiber og rikelig med drikke. Positiv, positiv, positiv, oppbacking, varm omsorg, og skryt. Tenk hva det gjør med mestringsfølelsen til en ni åring å ikke ha kontroll på tarmen, tenk hvilken mestringsfølelse det vil gi han å få orden på dette, med din hjelp. Krev å få se i do, sjekk ut mengden. Når han er stabil, og om forstoppelse bygger seg opp igjen, viser det seg ofte med små bremsespor, som gradvis vil øke på til hele tarmen tømmes i buksa. Anonymous poster hash: 64c92...889
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Jeg kan om enkoprese og enurese som resultat av en forstoppelse av ukjent årsak. - Årsak er en forstoppelse på et eller annet tidspunkt. (hva som forårsaker den er ikke tema her) På et eller annet tidspunkt blir tarmen så utivda og nervetrådene som signaliserer at det er på tide å tømme så svake at ingenting fungerer. - Resultat tarmene blir uforholdsmessigstore og full av avføring. Barnet må tømmes. Store doser med laskerende midler, bør gjøres i en ferie/helg eller ta fri fra jobben. - Så må rutinene på plass, det er mye jobb, regelmessig på do etter hvert måltid, følg med på at det kommer tilstrekkelig med avføring hver eneste dag. - Ingen negative tilbakemeldinger til barnet, bare oppmuntring og også skryt. Barna er helt ufrivillig og uforskyldt i dette. Ingen tvang til å ordne opp selv etc. - Når ting er regelmessig, fortsett med det, ikke forvent at gutten skal kjenne det selv, fortsett å passe på, mutre opp, være sikker på at ungen går på do. Det tar lang tid, som i måneder og år. Det er en viktig fase. - Når han begynner å kjenne det selv, så fortsett å passe på at han faktisk går, og at det ikke begynner på an igjen. - Se for deg et årelangt prosjekt, hans fysikk og muligens også psyke blir skadd av så langvarig problemer med ikke å ha kontroll på kroppen sin. Det må fortsette lenge etter at tarmene er tømte, de skal øves opp på nytt. Forstoppelse kommer, gutten kjenner det ikke, tarmene vides ut, de presser på blæra. Han skammer seg, sier kanskje ikke engang fra, for nederlaget er ikke virkelig om han ikke vedkjenner seg det. Sier igjen, det er et langsiktig prosjekt. TØM, TREN, VEDLIKEHOLD! Frukt, grønt og fiber og rikelig med drikke. Positiv, positiv, positiv, oppbacking, varm omsorg, og skryt. Tenk hva det gjør med mestringsfølelsen til en ni åring å ikke ha kontroll på tarmen, tenk hvilken mestringsfølelse det vil gi han å få orden på dette, med din hjelp. Krev å få se i do, sjekk ut mengden. Når han er stabil, og om forstoppelse bygger seg opp igjen, viser det seg ofte med små bremsespor, som gradvis vil øke på til hele tarmen tømmes i buksa. Anonymous poster hash: 64c92...889 Du beskriver eksakt den prosessen - og årsaken - vi går igjennom, jeg måtte nemlig lese meg opp på problemet da urologen kom til kort..! (utrolig altså, men det er en annen historie). Alt begynte med forstoppelse, som vi ikke forstod i begynnelsen og dermed fikk det bare utvikle seg. Han ble satt på lakserende kur og jeg kontrollerer at han tømmer seg hver eneste dag, det er jeg meget streng på. Jeg har fulgt ham opp et års tid på strikte dovaner, men det er jo et problem når han er på skolen og jeg på jobb det meste av dagen. Tusen takk for utrolig utfyllende svar. Jeg trodde nesten jeg var alene om å ha barn med dette problemet, noe som blir forsterket av at barneurologen på universitetssykehuset synes tilfellet til gutten min er "meget rart"... Anonymous poster hash: e7a46...bb7
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Jeg kan om enkoprese og enurese som resultat av en forstoppelse av ukjent årsak. - Årsak er en forstoppelse på et eller annet tidspunkt. (hva som forårsaker den er ikke tema her) På et eller annet tidspunkt blir tarmen så utivda og nervetrådene som signaliserer at det er på tide å tømme så svake at ingenting fungerer. - Resultat tarmene blir uforholdsmessigstore og full av avføring. Barnet må tømmes. Store doser med laskerende midler, bør gjøres i en ferie/helg eller ta fri fra jobben. - Så må rutinene på plass, det er mye jobb, regelmessig på do etter hvert måltid, følg med på at det kommer tilstrekkelig med avføring hver eneste dag. - Ingen negative tilbakemeldinger til barnet, bare oppmuntring og også skryt. Barna er helt ufrivillig og uforskyldt i dette. Ingen tvang til å ordne opp selv etc. - Når ting er regelmessig, fortsett med det, ikke forvent at gutten skal kjenne det selv, fortsett å passe på, mutre opp, være sikker på at ungen går på do. Det tar lang tid, som i måneder og år. Det er en viktig fase. - Når han begynner å kjenne det selv, så fortsett å passe på at han faktisk går, og at det ikke begynner på an igjen. - Se for deg et årelangt prosjekt, hans fysikk og muligens også psyke blir skadd av så langvarig problemer med ikke å ha kontroll på kroppen sin. Det må fortsette lenge etter at tarmene er tømte, de skal øves opp på nytt. Forstoppelse kommer, gutten kjenner det ikke, tarmene vides ut, de presser på blæra. Han skammer seg, sier kanskje ikke engang fra, for nederlaget er ikke virkelig om han ikke vedkjenner seg det. Sier igjen, det er et langsiktig prosjekt. TØM, TREN, VEDLIKEHOLD! Frukt, grønt og fiber og rikelig med drikke. Positiv, positiv, positiv, oppbacking, varm omsorg, og skryt. Tenk hva det gjør med mestringsfølelsen til en ni åring å ikke ha kontroll på tarmen, tenk hvilken mestringsfølelse det vil gi han å få orden på dette, med din hjelp. Krev å få se i do, sjekk ut mengden. Når han er stabil, og om forstoppelse bygger seg opp igjen, viser det seg ofte med små bremsespor, som gradvis vil øke på til hele tarmen tømmes i buksa. Anonymous poster hash: 64c92...889 Og bare så det er sagt - jeg har kopiert innlegget ditt og lagret det på PC'en min Anonymous poster hash: e7a46...bb7
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 http://www.childrenshospital.org/health-topics/conditions/encopresis Skal finne flere linker til deg jeg har lagret på den andre ipaden. Vi fikk tilslutt od hjelp på sykehuset, den norske behandlingsmodellen er temmelig tilsvarende, skal se om jeg ikke finner infoen derfra også. Vi fikk først påvist forstørret og tykk tarm, fikk tømming med klyster på sykehuset, fikk igjen ultralyd av tarmen lenge etterpå og det var ok. Viktig å huske på at bremsespor indikerer at det forstopper seg igjen, og krever ny runde med lakserende. Medisineringen er movicol, først intensivt i et par uker og så skal det vedlikeholdes i lengre tid før nedtrapping. Kan kjøpes uten resept, billigere med resept. Står i pakningsvedlegget at det ikke er egnet for barn, men googler du ser du det er anbefalt behandling. Anonymous poster hash: 64c92...889
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå