Gå til innhold

Eksamen i morgen! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå opp til engelsk skriftlig eksamen, og er veldig spent på hvordan oppgavene vi får utlevert blir. Tema for oppgaven er "are people masters of their own lives"? - noe jeg synes virker som et fint tema - men utrolig vidt. 

 

Hele oppgaveteksten:

"Are people masters of their own lives? 

People's lives are influenced or even determined by their environments - times, place, work, family, history and culture. Most of us would like to think we are going our own way, but are we really? To what extent can we influence society around us? Are the choices we make really our own? What happens if the choices we make go againt the grain?

 

In your prepatation period, you should think about and discuss to what extent and how people are masters of their own lives - for good of for bad." 

 

 

Tekstene vi har fått utlevert (som skal brukes som grunnlag for svar sammen med egen litteraturlesning) er; 

- en artikkel som dekker resultatene av en protest mot metoden for utvinning av pretoleumråstoff fra fossile bergarter (verdier/holdninger - sosial påvirkning på vår reaksjon, både på metoden for utvinning og dens protester)

- en kort faktatekst om Malala Yousafzai (verier/holdninger, kulturforskjeller)

- utdypende forklaring på hvordan "Millennials" (generasjonen mennesker født mellom 1980 og 2000) forandrer arbeidsmarkedet. Sammenligning med eldre generasjoner. (verier/holdninger, utvikling positivt/negativt, sosiale medier)

- utdrag fra novellen The Absolute True Diary of a Part-Time Indian, som tar for seg utviklingen av de innfødte i amerikas kultur (satt i nåtid).

 

 

Selv tenker jeg fort på minoriteter, kulturforskjeller, klasseskiller og sosialisering; som alle er snev av å finne i boka (Targets Eng vg1). 

 

Veldig mye avhenger av hvordan oppgavene er lagt opp. Det vil også være flere oppgaver å velge mellom, og forskjellige måter å skrive dem på (essay, artikkel...). 

 

Er det noen der ute som fikk en tanke for seg ved å lese dette? Tips til lesestoff? Har veldig lyst å gjøre det bra - tror andres tolkninger av tema og tips vil være til god hjelp :)  Jeg takker for alt av svar! Ingen svar er dumme! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ville du forberedt  deg til et slikt tema? :) 

Skrevet

skriv om hvordan hverdagen styrer mennesket, før vs nå, og om hvordan man i dag alltid er "på". hvordan opplever du presset om å alltid være tilgjengelig, hva som egentlig styrer hverdagen og hva som er fornuftig at skal styre livet. det er alltid positivt å henvise til en aktuell sak som er relevant for tema, da viser du forståelse.

 

i forberedelsene bør du lese tekstene som er levert ut, du bør bruke det som referanse når du skal drøfte :)

 

lykke til, og trekke pusten dypt, og les igjennom oppgaven dør du begynner, og rett skrivefeil før du fører inn :)

Skrevet

Spennende emne! Jeg ville først & fremst filosofert litt over emne, diskutert litt, googlet litt rundt temaer som "fri vilje?", kollektiv individualisme osv. Artiklene leser du selvfølgelig nøye & kanskje supplerer med noe tilsvarende (Google igjen). Men det viktigste før en slik litt mer filosofisk oppgave er å gjøre deg opp noen tanker & spørsmål selv, det er jo selve engasjementet i en tekst som skiller en god fra en dårlig.... Lykke til!!

 

Anonymous poster hash: 480dd...d93

Skrevet

Takk for gode tips :) spesielt kollektiv individualisme og bruk av sosiale medier (regner med det var det du mente med å alltid være "på"). Igjen, takk :) 

Skrevet

Jeg har ikke hode til å tenke akkurat nå - vil bare ønske deg lykke til :)



Anonymous poster hash: f68ec...bd0
Skrevet

Jeg skal opp i samme eksamen!!! Og jeg sliter!!! 



Anonymous poster hash: f02ec...235
Skrevet

 

Jeg skal opp i samme eksamen!!! Og jeg sliter!!! 

 

Anonymous poster hash: f02ec...235

 

 

 

Gjør som jeg fikk tips om her selv, google og les deg opp på nøkkelord du ser her som du syns passer!

Og kanskje prøv å se en rød tråd mellom tekstene utlevert - det blir nok tanken bak oppgavene.. (håper jeg - )

 

Prøv også å dra paralleller mellom filmer du har sett eller bøker du har lest - med tekstene i heftet. Kanskje det gjør det lettere å ha en klar(og egen) forståelse av budskapet? 

 

Alt i alt så er eksamenen i stor grad en test på språkforståelse og skriveferdigheter... Vi får 5 timer på oss, så det gjelder å bruke den riktig. Planlegg hva du skal skrive før du starter, skriv - og skriv helt ferdig, før du så leser over og retter. Masse lykke til!! 

Skrevet

 

 

Jeg skal opp i samme eksamen!!! Og jeg sliter!!! 

 

Anonymous poster hash: f02ec...235

 

 

 

Gjør som jeg fikk tips om her selv, google og les deg opp på nøkkelord du ser her som du syns passer!

Og kanskje prøv å se en rød tråd mellom tekstene utlevert - det blir nok tanken bak oppgavene.. (håper jeg - )

 

Prøv også å dra paralleller mellom filmer du har sett eller bøker du har lest - med tekstene i heftet. Kanskje det gjør det lettere å ha en klar(og egen) forståelse av budskapet? 

 

Alt i alt så er eksamenen i stor grad en test på språkforståelse og skriveferdigheter... Vi får 5 timer på oss, så det gjelder å bruke den riktig. Planlegg hva du skal skrive før du starter, skriv - og skriv helt ferdig, før du så leser over og retter. Masse lykke til!! 

 

 

Ja, du har helt rett. Det løsnet veldig nå, så har troen på at dette skal gå fint. Skal du ta eksamen i Drammen? På travbanen? :) 

 

Anonymous poster hash: f02ec...235

Skrevet

 

 

 

Jeg skal opp i samme eksamen!!! Og jeg sliter!!! 

 

Anonymous poster hash: f02ec...235

 

 

 

Gjør som jeg fikk tips om her selv, google og les deg opp på nøkkelord du ser her som du syns passer!

Og kanskje prøv å se en rød tråd mellom tekstene utlevert - det blir nok tanken bak oppgavene.. (håper jeg - )

 

Prøv også å dra paralleller mellom filmer du har sett eller bøker du har lest - med tekstene i heftet. Kanskje det gjør det lettere å ha en klar(og egen) forståelse av budskapet? 

 

Alt i alt så er eksamenen i stor grad en test på språkforståelse og skriveferdigheter... Vi får 5 timer på oss, så det gjelder å bruke den riktig. Planlegg hva du skal skrive før du starter, skriv - og skriv helt ferdig, før du så leser over og retter. Masse lykke til!! 

 

 

Ja, du har helt rett. Det løsnet veldig nå, så har troen på at dette skal gå fint. Skal du ta eksamen i Drammen? På travbanen? :)

 

Anonymous poster hash: f02ec...235

 

 

Så bra! Igjen, lykke til - dette skal gå bra :) 

 

Jeg skal ha eksamen i Ski, Akershus. 

 

Vet at eksamensdatoen er landsdekkende, så kanskje oppgavene også er det? Kom gjerne med tilbakemelding på hvordan det gikk, hvordan du løste oppgaven :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...