Vera prøver Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Naboen vår er et hyggelig par som skal kjøpe seg en leilighet. Den vil koste sånn ca det de vil få for huset. Men mannen, la oss kalle han Per, ble for noen år tilbake dårlig og er nå rullestolbruker og egentlig kandidat for sykehjemsplass. Men det vil han ikke og hans kone,Kari, er fryktelig sliten. Hun sender Per til avlastning når hun ikke orker mer. De er gift og hun er minstepensjonist. Hun lurer nå på om hun kan sette leiligheten bare på seg slik at hun, hvis Per blir blir dårligere,kan få fast plass på sykehjemmet. Huset står på de begge.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Får han ikke plass om han er medeier på hus/leilighet?? Anonymous poster hash: 16160...de9
Mandala Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 Jeg har aldri hørt at det skal ha noe å si hvem som eier boligen....
Vera prøver Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2014 Joda han får plass, men sykehjem er dyrt. Så hun er redd for at hun ikke vil ha råd til å ha han på sykehjemmet. De tar jo en viss prosent av det du eier.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 De tar 75% av hans grunnpensjon og 85% av tilleggspensjon og renteinntekter. Det er dyrt med sykehjemsplass, men dette dekker vare en liten del. Resten dekker kommunene. Anonymous poster hash: 57f2d...634
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 De tar 75% av inntekten din. Ikke noe av fast eiendom så langt jeg vet. Anonymous poster hash: c922e...90d
Vera prøver Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2014 Hun klarer seg ikke på sin pensjon alene og er derfor hun lurer på dette. Har bedt henne ringe sosionom og prate med noen som har greie på det. Og eventuelt banken og høre med dem.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 Hun klarer seg ikke på sin pensjon alene og er derfor hun lurer på dette. Har bedt henne ringe sosionom og prate med noen som har greie på det. Og eventuelt banken og høre med dem. Vel, der har hun ikke noe valg. Men de tar ingen verdier, så gjelder dette å få beholde leilighet så gjør hun det uansett. Men må nok klare seg på egen inntekt. Anonymous poster hash: 57f2d...634
Optatium Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 Hvis de begge eier bolig tar ikke kommunen like mye som vanlig. De lar noe være igjen som støtte til den som blir igjen. Slik kunne min farmor sitte med huset.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Hvis de får like mye for huset som de kjøper leilighet for, vil de jo være gjeldfrie. Da er det kun løpende utgifter hun må dekke - noe som ofte er mindre enn ved å eie et hus. Kommunen tar 75% av grunpensjonen hans og en viss % av eventuelle renteinntekter (altså fra formue i banken). Anonymous poster hash: 100b1...b63
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Det er lenge siden jeg holdt på med disse reglene, men jeg mener å huske at det er LURT at han står som medeier. Han skal da kunne være med på å opprettholde boligen og reglene er formet slik (var ihvertfall) at den hjemmeboende ikke skal bli kastet på dør pga manglende økonomi. Jeg husker ikke hva reglene heter, men mener det er en forskrift. Klarte ikke å google meg frem til den i farta Anonymous poster hash: abc72...7e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå