Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Og det er obligatorisk for de får fri en inneklemt dag. Er det bare meg eller er det flere som synes det er vel tidlig? Også gnåler de etter hjelp fra foreldre på turen, samt at vi må ta fri den inneklemte dagen (SFO har vanlige åpningstider/resten av skolen har vanlige timer). Jobber ikke folk? Kjenner jeg bare blir irritert av å måtte ta fri for å ha kun det ene barnet hjemme, resten må jo på skolen. Snakker om å gjøre det lettvint for folk... Og sist mi dro på overnatting slik måtte hun hentes midt på natta. Nå skal de midt inni svarteste skauen med dårlig mobildekning.... Hvorfor må de oppleve "alt" før de er "tørre bak øra"? Anonymous poster hash: ac584...721
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Her er det vanlig at førskolegruppa i barnehagen er på overnattingstur. Kan ikke huske at jeg har opplevd det som stress eller kjipt. Stress ned! Ungene får sikkert en finfin tur Anonymous poster hash: a6ef6...02f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 De kan ikke legge inn som noe obligatorisk. Slettes ikke alle barn som liker overnatte borte. Noen vil være bare 6 år enda. Anonymous poster hash: 7914e...587
snille-nille Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 Vår datter var også på overnatting med barnehagen siste året hun gikk, stor opplevelse og et minne for livet, skal snart begynne i 3. men snakker fortsatt om denne turen :-)
Love my kidz Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Min 1. klassing kunne aldri i verden dratt på overnattingstur uten meg. Og veldig rart at de sier det er obligatorisk. Tror ikke det er helt lovlig altså
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 Er ikke lov å gjøre det obligatorisk. De får sørge for undervisning/pass den fridagen for de som ikke vil på turen. Anonymous poster hash: 3ef41...e59
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #7 Skrevet 20. mai 2014 Jeg vil nå tørre å påstå at barn flest har godt av en den slags tur. Jeg har to barn som har vært på overnattingsturer med barnehagen, de har begge kost seg masse og de har vokst på turen. Eldste var en sjenert mammadalt, han savnet meg masse, men hadde likevel godt av to netter på fjellet. Yngste var på sin siste tur i vinter, det var også to netter. Hun snakker masse om turen og vil reise opp igjen. Enkelte av ungene som var på tur hadde aldri hatt en natt hjemmefra, men vet du hva. Det gikk veldig fint. Anonymous poster hash: 976e8...e00
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 Og jo, jeg tror faktisk de har lov til å gjøre turen obligatorisk. Leirskole i 7. klasse er obligatorisk, da er nok tur for førsteklassingene også obligatorisk. Anonymous poster hash: 976e8...e00
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 Det er nettopp det som er det vanskelige, det som er superstas for noen barn er for andre et mareritt. Synes også det er tidlig med overnattingstur i barnehage/førsteklasse. Vet noen barnehager overnatter i barnehagen og det er jo et kjent og trygt sted. Men å reise bort og sove borte når de er så små er slett ikke moro for alle.... Anonymous poster hash: 913f7...87a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Det er nettopp det som er det vanskelige, det som er superstas for noen barn er for andre et mareritt. Synes også det er tidlig med overnattingstur i barnehage/førsteklasse. Vet noen barnehager overnatter i barnehagen og det er jo et kjent og trygt sted. Men å reise bort og sove borte når de er så små er slett ikke moro for alle.... Anonymous poster hash: 913f7...87a Barnehagen til mine barn har en årlig rutine med de førskolegruppen. De reiser på fjellet midtvinters og har to overnattinger på herberge. De står på ski, brenner bål, har eventyrstunder og mye annet gøy. Jeg har hatt to barn med på disse turene og jeg og andre foreldre jeg har snakket med er utelukkende positiv til dette. Ja, de har savnet sengen sin og det kjente og kjære hjemme, men en kosebamse i armkroken har faktisk vært nok trøst. Anonymous poster hash: 976e8...e00
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Det er nettopp det som er det vanskelige, det som er superstas for noen barn er for andre et mareritt. Synes også det er tidlig med overnattingstur i barnehage/førsteklasse. Vet noen barnehager overnatter i barnehagen og det er jo et kjent og trygt sted. Men å reise bort og sove borte når de er så små er slett ikke moro for alle.... Anonymous poster hash: 913f7...87a Barnehagen til mine barn har en årlig rutine med de førskolegruppen. De reiser på fjellet midtvinters og har to overnattinger på herberge. De står på ski, brenner bål, har eventyrstunder og mye annet gøy. Jeg har hatt to barn med på disse turene og jeg og andre foreldre jeg har snakket med er utelukkende positiv til dette. Ja, de har savnet sengen sin og det kjente og kjære hjemme, men en kosebamse i armkroken har faktisk vært nok trøst. Anonymous poster hash: 976e8...e00 At de fleste koser seg betyr ikke at alle barn har godt av det. Eller at alle barn vil kose seg. 2 netter borte vil for noen barn i den alderen være grusomt. Her var det en natt i bhg- 2 dager annet sted hadde aldri gått. At leirskole i 7. Er obligatorisk er noe helt annet enn at skoletur i første klasse er obligatorisk. Jeg er utdannet lærer, men jobber innen barnvern men er ganske sikker på at en ikke kan sette krav om at så små barn skal overnatte borte. Anonymous poster hash: 7914e...587
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 Min påstand er at alle barn har godt av en slik tur. Når ungene har fylt 5-6 år så er de så store at de må lære at mamma ikke alltid er bare en meter eller to borte. Da må de lære seg å være borte fra foreldrene mer enn 4-5 timer, og jo, også natta over. Dere pakker ungene inn i bomull! Dere gjør dem en enorm bjørnetjeneste! Slipp barna fri, la de få stå litt på egne ben allerede fra de er 5-6 år gamle, så slipper dere etter hvert å ha uselvstendige ungdommer som ikke kan ta et eneste valg uten mamma. De ungdommene som ikke tør noen ting uten mamma er det jaggu nok av i dag. Sutrete, redde og rådville tenåringer er stusslige greier. Anonymous poster hash: d8602...f2a
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #13 Skrevet 21. mai 2014 Men nå er jo løsningen temmelig enkel. Du skriver at de skriker etter voksne som kan hjelpe til; de som synes barna er for små kan vel bare være en av dem som hjelper til og er med på turen? Sånn, løst på en lett måte Anonymous poster hash: 7966a...b0a
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #14 Skrevet 21. mai 2014 Her var det mange hysteriske mødre. Hvis barnet ikke har sovet borte en natt før første klasse er det på tide. Problemet er at engstelige mødre overfører sin redsel på barna slik at de blir utrygge. Her skal datteren min sove i lavvo sammen med barnehagen. Kjempekoselig! Anonymous poster hash: de88e...20b
Iiiiik Skrevet 21. mai 2014 #15 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har tre barn som nok ville klart det, men kjenner allikevel mange som ville syntes det var vanskelig. For noen av dem er dillete mødre og engstelige fedre relevante forklaringsfaktorer, men det er jo en gedigen overforenkling å påstå at alle barn som er redde for å sove borte har fått sydd puter under armene. Sånn rent faktisk sett kan nok ikke skolen gjøre dette obligatorisk. Selv ved leirskole for de store barna, er de forpliktet til å ha et alternativt opplegg for dem som ikke kan/vil være med. Tror kanskje ikke allikevel jeg ville brukt kreftene mine på å lage bråk om dette.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #16 Skrevet 21. mai 2014 Jøss så negativ da! Her prøver noen å gjøre noe for barnet ditt og du spyr ut edder og galle! Her skal barnet på overnatting i barnehagen (skolestarterne). Noen av de ansatte stiller opp og jeg synes det er helt fantastisk! Barna gleder seg helt hemningsløst! Jeg tror barn har godt av å kunne prøve seg litt på egenhånd borte fra mamma og pappa, men med kjente omsorgspersoner og oppleve det fellesskapet det er å overnatte sammen med andre barn! Anonymous poster hash: 03706...24c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #17 Skrevet 21. mai 2014 Jeg var speiderleder i min ungdom. Da jeg var ca 13 eller 14 hadde jeg fast med meg en gruppe 3. og 4. klassinger på tur. Nen av dem hadde da aldri sovet borte frafoeldrene sine. Foreldrene var sikkre å at ette aldri ille gå bra og at deres barn var så sarte og redde av seg. Førse turen var tøff. Da sov jg ikke mye, unger som lengtet hjem osv, men allerede andre turen, bare noen uker senere, var helt uproblematisk. Det var faktisk bare en tilvenning. Ungene var ikke er sarte enn andre, de hadde bare ikke fått prøve seg selv før. Anonymous poster hash: b3920...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå