Gå til innhold

De trekker vel ikke i lønna mi i juni vel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet hos nåværende arbeidsgiver i februar. Altså, ikke opparbeidet meg feriepenger. 

Jeg får vel normal lønning i juni? De trekker vel ikke for ferie på den lønna?

Da ender jeg jo meg 0,- i lønn..

Anonymous poster hash: c9013...322
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke feriepenger fra tidligere arbeidsgiver?

Anonymous poster hash: ce153...724

Skrevet

De fleste steder er det vel sånn at de trekker for ferie på junilønn dersom ikke annet er avtalt. I hvert fall er det sånn med faste stillinger i det offentlige. Du kan imidlertid gi beskjed om at du ikke ønsker å trekkes for ferie, men da kan du jo heller ikke ta ut annen fri enn det du eventuelt kan avspasere.

Skrevet

Den ubetalte ferien du skal ha i år blir selvfølgelig trekt i lønna di, men om alt trekkes i juni eller om det trekkes i forhold til når du faktisk har ferie kommer veldig ann på hvordan firmaet gjør det i forhold til feriepenge utbetaling. Noen har kun feriepenger i juni og hvis du skal ha full ferie så blir nok lønna 0 i juni. Men dette er bare tanker rundt temaet, for å få korrekt info må du snakke med arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: e032d...ffa
Skrevet

Jo, de trekker deg i lønn.

Skal du ha ferie i år? Eneste mulighet å unngå det på er å avtale at de utbetaler full lønn, og heller trekker deg de dagene du faktisk tar ut ferie.

Skrevet

dersom du tar ut ferie og ikke har opptjente feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, så kan du risikere å ende opp med 0kr utbetalt. første året i arbeidslivet tar du egentlig ikke ferie, du tar "ulønnet fri" fra jobben de ukene du tar ferie.

Skrevet

Okey, da må jeg prate med arbeidsgiver. De har jo ikke nevnt dette i det hele tatt og jeg får jo ikke feriepenger fra annen arbeidsgiver heller ..

Skrevet

OT: Trekker de lønn på ringevikarer også?

Anonymous poster hash: 26457...272

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du har krav på å reservere deg mot ferie og dertil trekk i feriepenger så lenge du startet inneværende år. Er det privat eller offentlig? Jeg jobber i staten, og det året man starter blir man trukket hele juni, pluss en uke i juli.

Skrevet

Det er kommunen ..

Skrevet

Så følgende er: Man har opptjent ca 50 000 i feriepenger fra i fjor. Feriepenger får man utbetalt i juni, istedenfor lønn. Hvis man tar ut feks 2 uker ferie i mars, så trekkes disse ukene enten fra mars lønningen eller fra feriepengene som utbetales i juni?!

Anonymous poster hash: 4ae06...714

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så følgende er: Man har opptjent ca 50 000 i feriepenger fra i fjor. Feriepenger får man utbetalt i juni, istedenfor lønn. Hvis man tar ut feks 2 uker ferie i mars, så trekkes disse ukene enten fra mars lønningen eller fra feriepengene som utbetales i juni?!

Det igjen kommer ann på hvor man jobber. Jeg jobber i staten og får feriepenger i juni, og lønn i 11 mnd uavhengig av når jeg tar ferie.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er kommunen ..

Da vil jeg tørre påstå at du blir trukket i juni, og en uke i juli. Det er hvertfall sånn de kommunale ansatte jeg kjenner har det.

Men du kan fortsatt be om å reservere deg mot ferien, men da får du jo heller ikke ferie i år.

Skrevet

OT: Trekker de lønn på ringevikarer også?

Anonymous poster hash: 26457...272

Nei, det gjelder i hovedsak de som har fastlønn.

Anonymous poster hash: 4a467...052

Skrevet

Ferieloven § 5 (5) inneholder regler for ferie til arbeidstakere som ikke har opptjent fulle feriepenger året før ferien skal tas ut. Bestemmelsen sier som følger:

«Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger.  Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.»

Bestemmelsen sier altså at alle arbeidstakere har rett til full feriefritid (som etter loven er 4 uker og en dag), uavhengig av om de har opptjent feriepenger eller ikke. Du har imidlertid ikke lov til å pålegge dem å ta ut ferie de ikke har opptjent feriepenger for, med mindre begrunnelsen er at kontoret eller avdelingen skal stenges i ferien. Forarbeidene viser til at arbeidsgiver vil ha behov for å pålegge fri i de situasjoner hvor ferielukking medfører at de øvrige ikke kan sysselsettes.

Anonymous poster hash: 824d8...c24
Skrevet

Så følgende er: Man har opptjent ca 50 000 i feriepenger fra i fjor. Feriepenger får man utbetalt i juni, istedenfor lønn. Hvis man tar ut feks 2 uker ferie i mars, så trekkes disse ukene enten fra mars lønningen eller fra feriepengene som utbetales i juni?!Anonymous poster hash: 4ae06...714

Det igjen kommer ann på hvor man jobber. Jeg jobber i staten og får feriepenger i juni, og lønn i 11 mnd uavhengig av når jeg tar ferie.

Så du blir ikke trukket for å ta ut ferie?

Skrevet

Skal du ha ferie da? Hvis du ikke tar ut ferie , må du vel få lønn? Men du må snakke med arbeidsgiver og få det avklart. Tar du ut ferie , blir du trukket.

Skrevet

Så følgende er: Man har opptjent ca 50 000 i feriepenger fra i fjor. Feriepenger får man utbetalt i juni, istedenfor lønn. Hvis man tar ut feks 2 uker ferie i mars, så trekkes disse ukene enten fra mars lønningen eller fra feriepengene som utbetales i juni?!Anonymous poster hash: 4ae06...714

Jo, du blir trukket i juni, da får du ingen lønn men bare feriepenger. Altså blir all ferie du tar ut i løpet av året trukket i juni.

Skrevet

Poenget er at du selv må gi beskjed hvis du ikke vil trekkes HI. De er ikke tankelesere.

Skrevet

Så du blir ikke trukket for å ta ut ferie?Anonymous poster hash: 4ae06...714

Så du blir ikke trukket for å ta ut ferie?Anonymous poster hash: 4ae06...714

Jo, du blir trukket i juni, da får du ingen lønn men bare feriepenger. Altså blir all ferie du tar ut i løpet av året trukket i juni. Anonymous poster hash: 4a467...052
Da tror jeg at jeg må ta meg en prat med sjefen min. Hun ringte meg (er sykemeldt) og spurte om jeg skulle ta ut mer ferie før juni (hadde 2 uker i januar), for da ferien trukket fra feriepengene mine! Jeg skjønner ikke dette, for jeg får jo heller ikke lønn i juni, kun feriepenger. Syntes det er rart at de skal trekke fra 2 uker i feriepengene da jeg tok ut disse ukene i januar!! Jobber også kommunalt!

Skrevet

Det er kommunen ..

Da vil jeg tørre påstå at du blir trukket i juni, og en uke i juli. Det er hvertfall sånn de kommunale ansatte jeg kjenner har det.

Men du kan fortsatt be om å reservere deg mot ferien, men da får du jo heller ikke ferie i år.

Det er ikke sikkert hun kakte å ta ferie. Hvis hun var i jobb i fjor og bare har brukt opp feriepengene er det hennes problem. Hvis arbeidsplassen stenger i fellesferien slik at det ikke er fornuftig arbeid å gjøre kan hun heller ikke nekte.

Fra arbeidstilsynets sider:

Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Anonymous poster hash: 96bf4...4fc

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis jeg tar ut en uke ferie i januar, februar, mars, april og mai, så får jeg full lønn for alle de mnd, men i juni får jeg bare feriepenger.

Regnestykket er vel noe alla: Feriepenger + fastlønn minus 5 uker = Utbetalingen i juni.

Skrevet

Hvorfor har du ikke feriepenger fra forrige arbeidsgiver da, om du faktisk opparbeidet deg ferie der og fikk feriepenger med sluttoppgjøret ditt derfra (men har brukt de opp) så kan nåværende arbeidsgiver kreve at du tar ut ferie.

Om du ikke hadde noen arbeidsgiver i fjor og overhodet ikke har opparbeidet deg feriepenger, så kan ikke arbeidsgiver tvinge deg til ferie med mindre de stenger kontoret/bedriften i ferien.

Skal du ikke ha noe ferie i år? Om du skal ha ferie blir du selvfølgelig trukket i lønn..

Skrevet

Hvis du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos nåværende arbeidsgiver (opparbeidingen for 2014 skjedde i 2013) og du tar ferie, vil du bli trukket i lønn.

Anonymous poster hash: bbb54...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...