Gå til innhold

Gravid og pollenallergisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er greit å ta zyrtec osv?

Anonymous poster hash: a9cc1...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ekstrem allergi og er gravid. Selv bruker jeg cetrezin,vet at den er godkjent, og zyrtec er jo det samme, så vil tro det går greit!

Anonymous poster hash: 7b1bf...935

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at Zyrtec/Cetirizin ikke var greit. Fikk noe annet av legen, men husker ikke nå hva de het.

Anonymous poster hash: a2dd9...c03

Skrevet

Sjekk tryggmammamedisin.no!

E ønskeli at du prøve nasespray og augedråpar først då det er lokalbehandling og ikkje går til barnet på samme måte som tablettar gjer. Antihistaminer som allergimedisinene e kan og vanskeliggjera ammingo

Anonymous poster hash: 0cd0c...8cd

Skrevet

Spør legen eller apotek.

Min lege prøver å unngå piller så langt det lar seg gjøre og heller bruke spray og dråper da dette virker lokalt.

Jeg bruker livostin.

Anonymous poster hash: 5226f...ca9

Skrevet

Systemiske antihistaminer til GRAVIDE

Basert på lang erfaring med bruk til gravide anbefalte man tidligere førstegenerasjons antihistaminer som deksklorfeniramin ved pollenallergi i svangerskapet, og fortsatt anbefales deksklorfeniramin som trygt legemiddel til gravide (3,6). Den sederende effekten som kjennetegner førstegenerasjons antihistaminer kan være hensiktsmessig i enkelte tilfeller, men plagsom for mange.

Annengenerasjons antihistaminer har nå også vært i bruk i en årrekke på verdensbasis, og man har bred erfaring fra klinisk bruk med disse medikamentene, spesielt loratadin og cetirizin. Dette inkluderer også behandling av gravide, der man ikke har funnet holdepunkter for økt risiko for fosterpåvirkning, heller ikke i første trimester (1-3). For noen av preparatene, som desloratadin (metabolitt av loratadin) og levocetirizin (L-enantiomer av cetirizin), er erfaringsgrunnlaget hos gravide noe mindre på grunn av kortere markedsføringsperiode og mindre bruk enn henholdsvis loratadin og cetirizin. Likevel anses det fullt forsvarlig og trygt for gravide å likestille loratadin med desloratadin og cetirizin med levocetirizin når det gjelder bivirkningsprofil og sikkerhet ved bruk i svangerskapet (1,5,6,10). Annengenerasjons antihistaminene ebastin og feksofenadin kan også benyttes av gravide, selv om det foreligger mindre dokumentasjon og mindre klinisk erfaring med disse (1,6,10).

Skrevet

Takk for svar, dere! Jeg skal høre med legen neste gang, men det ser ut som det er delte meninger blant leger også. :)

Skrevet

Men ER du allergisk nå, eller er du redd for å bli det? Jeg var ikke i det heletatt da jeg var gravid, er normalt sett kjempeallergisk.

Anonymous poster hash: 8509e...fe2

Skrevet

Jeg er absolutt allergisk, ja. Snek til meg en av kjærestens Aerius-allergipiller i dag morges, og det hjalp! Men tar nok ikke flere før jeg har snakket med lege eller apotek. Ellers husker jeg fra forrige svangerskap at jeg var tett i nesen konstant, så det kan jo være det som har kicket inn og forsterket allergi-følelsen. Så rart og bra at du slapp allergi da du var gravid!

Skrevet

Legen min gir meg cetirizin. Har brukt zyrtec i tre svangerskap før.

Skrevet

Jeg er absolutt allergisk, ja. Snek til meg en av kjærestens Aerius-allergipiller i dag morges, og det hjalp! Men tar nok ikke flere før jeg har snakket med lege eller apotek. Ellers husker jeg fra forrige svangerskap at jeg var tett i nesen konstant, så det kan jo være det som har kicket inn og forsterket allergi-følelsen. Så rart og bra at du slapp allergi da du var gravid!Anonymous poster hash: a9cc1...890

Det er ikke rart, men ga ske valkg faktisk. Har hørt historier om de som nesten blir kvitt allergien sin når de blir gravide. Har også hørt om dem som får allergi! Du vet, kroppen produserer jo all slags hormoner i hist og pist :-)

Men du kan nok stole på det som er skrevet over her. Det skal være trygt og ta de fleste vanlige allergipillene. Men for all del, det skader ikke å høre med legen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...