Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Mtp væremåten, være glade, bry seg om andre enn seg selv, snakke med tilfeldige folk på gata, være mere vennlige og åpenhjertige? Jada, vet at jeg får nok masse kritikk nå, men etter å ha levd en del år i utlandet må jeg si jeg savner den varme følelsen hos folka. Og ja, jeg er norsk, og nei, det er uaktuelt å flytte til utlandet nå Anonymous poster hash: c6e15...38e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Jeg liker ikke å prate med folk jeg ikke kjenner. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: d1827...6f2
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Har bodd flere steder i Norge og opplever at de fleste er både åpen, vennlige, smilende og greie. Eneste jeg ikke helt forstår er dette med å planlegge, ringe og varsle besøk. Mange er alt for lite spontane og redd for å vise frem et hjem der det vises at det bor folk Anonymous poster hash: c2f01...24d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Jeg gjør det. Det er veldig varierende hvordan andre reagerer. Noen prater i vei, mens andre er forknytte og har nok med seg selv. Til hun over. Hvordan har du blitt kjent med de du snakker med Anonymous poster hash: 15bfe...a4e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Har også bodd i utlandet i mange år og savner Norge på mange måter. Det jeg derimot IKKE savner er jeg synes nordmenn ofte er litt kalde og dømmende overfor hverandre. Dessuten elsker nordmenn sladder - det savner jeg heller ikke… :-) Og ja, jeg vet at dette selvfølgelig ikke gjelder ALLE nordmenn over hele landet. Anonymous poster hash: 04ff8...e61
Pengetreet Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 De fleste tingene du ramse opp passer på nordlendinger
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Tror mye er geografisk bestemt jeg. Je bor i en liten bygd og hit er alle velkommen og blir fort en del av "alle". Møtte en dame for første gang på lørdag og i dag kjørte jeg henne til legen. Hun har brukket fot og kan ikke kjøre.. Anonymous poster hash: 8d4d6...d25
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Har bodd og vært i store deler av verden og nordmenn er som alle andre. Noen er hyggelige og noen er kalde. Helt normale, med andre ord. Anonymous poster hash: a48b0...585
sug lut Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 De færreste nasjonaliteter er "som andre". Kulturelle skiller oppstår på grunnlag av kollektiv mental programmering som skaper forskjellige tankemønstre og skiller en kultur fra en annen. Kulturer kan fremstå som like på enkelte parametre, men likevel skille seg ad på andre. Maktdistanse, toleranse for usikkerhet, individualisme, maskulinitet og pragmatisme er noen av disse parametrene kulturer har blitt sammenliknet på. Hvis du genuint ønsker å forstå så kan jeg anbefale deg å lese Geert Hofstede. Men om du bare vil klage fra et generelt uinformert ståsted kan du selvsagt la Hofstede hvile.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 De færreste nasjonaliteter er "som andre". Kulturelle skiller oppstår på grunnlag av kollektiv mental programmering som skaper forskjellige tankemønstre og skiller en kultur fra en annen. Kulturer kan fremstå som like på enkelte parametre, men likevel skille seg ad på andre. Maktdistanse, toleranse for usikkerhet, individualisme, maskulinitet og pragmatisme er noen av disse parametrene kulturer har blitt sammenliknet på. Hvis du genuint ønsker å forstå så kan jeg anbefale deg å lese Geert Hofstede. Men om du bare vil klage fra et generelt uinformert ståsted kan du selvsagt la Hofstede hvile. Hehe, nei, vil ikke klage. Er bare usikker på hvorfor det er sånn det er. Takk for anbefalingen ang boken Hi Anonymous poster hash: c6e15...38e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Dette har noe med at vi lever innendørs store deler av året, i mye større grad enn folk under varmere himmelstrøk. Vi rekker liksom ikke å "tine" helt opp i løpet av de korte somrene, og så reserverer vi oss og bruker lang tid på å bli kjent. Veldig generalisert, selvfølgelig. Anonymous poster hash: 3fe9d...afb
sug lut Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 (endret) De færreste nasjonaliteter er "som andre". Kulturelle skiller oppstår på grunnlag av kollektiv mental programmering som skaper forskjellige tankemønstre og skiller en kultur fra en annen. Kulturer kan fremstå som like på enkelte parametre, men likevel skille seg ad på andre. Maktdistanse, toleranse for usikkerhet, individualisme, maskulinitet og pragmatisme er noen av disse parametrene kulturer har blitt sammenliknet på. Hvis du genuint ønsker å forstå så kan jeg anbefale deg å lese Geert Hofstede. Men om du bare vil klage fra et generelt uinformert ståsted kan du selvsagt la Hofstede hvile. Hehe, nei, vil ikke klage. Er bare usikker på hvorfor det er sånn det er. Takk for anbefalingen ang boken Hi Anonymous poster hash: c6e15...38e Hvis du vil ta en sånn liten titt kan du sammenlikne kulturer her: http://geert-hofstede.com/norway.html - jeg har kjørt en sammenlikning på Norge, Australia og Canada (hvis den kommer opp, da). Red: nei, sammenlikningen kom ikke opp, men du kan jo gjøre den selv, for de landene du er interessert i Endret 19. mai 2014 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 De færreste nasjonaliteter er "som andre". Kulturelle skiller oppstår på grunnlag av kollektiv mental programmering som skaper forskjellige tankemønstre og skiller en kultur fra en annen. Kulturer kan fremstå som like på enkelte parametre, men likevel skille seg ad på andre. Maktdistanse, toleranse for usikkerhet, individualisme, maskulinitet og pragmatisme er noen av disse parametrene kulturer har blitt sammenliknet på. Hvis du genuint ønsker å forstå så kan jeg anbefale deg å lese Geert Hofstede. Men om du bare vil klage fra et generelt uinformert ståsted kan du selvsagt la Hofstede hvile. Hehe, nei, vil ikke klage. Er bare usikker på hvorfor det er sånn det er. Takk for anbefalingen ang boken Hi Anonymous poster hash: c6e15...38e Hvis du vil ta en sånn liten titt kan du sammenlikne kulturer her: http://geert-hofstede.com/norway.html - jeg har kjørt en sammenlikning på Norge, Australia og Canada (hvis den kommer opp, da). Ja, er der nå. Veldig interessant å kunne sammenligne Norge med andre land også. Tusen takk!!! Anonymous poster hash: c6e15...38e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Tror at alle i verden erfarer det samme når det kommer til sitt eget land. Jeg er slik du beskriver "utlendinger". Sender gjerne en kjapp replikk til en eller annen tilfeldig i køa på butikken, smiler til noen på gata, om jeg får øyekontakt, og prater lett med hvem som helst. Men sånn tror jeg det er for de fleste i verden, samtidig som der finnes mennesker som har nok med seg og sitt, og ikke liker/gidder sånt. Hvorfor er det nødvendig for deg at alle er så ekstremt sosiale verden rundt? Du skal vite det at jeg sliter med MYE privat, og har dager jeg skyr alle og enhver, selv om jeg fortsatt kan gjøre som i første avsnittet mitt her. Bare ingen blir mer private, da. Men det har ikke med menneskene jeg møter, men med meg å gjøre. Og jeg vil tenke at sånn er det flere som har det rundt om i verden. Og det meste av det du møter i utlandet av "varme", er faktisk overfladisk og bare fraser de har lært og bruker. Hvorfor skal alle være sånn, for at du skal føle varmen? Husker første gangen jeg møtte en voksen fra Chile på gaten da jeg var ca 17 år, som jeg hadde møtt en gang før i sosial sammenheng.... Han ga meg klem på hvert kinn og overdrev(i mine unge øyne) hele møtet. Tror neppe han var gladere enn jeg var for det møtet, sånn innerst inne, selv om han gjorde som han gjorde. Det er bare ulike uttrykksmåter, og sier egentlig lite om hva den enkelte føler der og da. Anonymous poster hash: ba4e8...878
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Tror at alle i verden erfarer det samme når det kommer til sitt eget land. Jeg er slik du beskriver "utlendinger". Sender gjerne en kjapp replikk til en eller annen tilfeldig i køa på butikken, smiler til noen på gata, om jeg får øyekontakt, og prater lett med hvem som helst. Men sånn tror jeg det er for de fleste i verden, samtidig som der finnes mennesker som har nok med seg og sitt, og ikke liker/gidder sånt. Hvorfor er det nødvendig for deg at alle er så ekstremt sosiale verden rundt? Du skal vite det at jeg sliter med MYE privat, og har dager jeg skyr alle og enhver, selv om jeg fortsatt kan gjøre som i første avsnittet mitt her. Bare ingen blir mer private, da. Men det har ikke med menneskene jeg møter, men med meg å gjøre. Og jeg vil tenke at sånn er det flere som har det rundt om i verden. Og det meste av det du møter i utlandet av "varme", er faktisk overfladisk og bare fraser de har lært og bruker. Hvorfor skal alle være sånn, for at du skal føle varmen? Husker første gangen jeg møtte en voksen fra Chile på gaten da jeg var ca 17 år, som jeg hadde møtt en gang før i sosial sammenheng.... Han ga meg klem på hvert kinn og overdrev(i mine unge øyne) hele møtet. Tror neppe han var gladere enn jeg var for det møtet, sånn innerst inne, selv om han gjorde som han gjorde. Det er bare ulike uttrykksmåter, og sier egentlig lite om hva den enkelte føler der og da. Anonymous poster hash: ba4e8...878 Men guri meg, hvor skrev jeg at det er nødvendig for meg at alle er varme og ekstrem sosiale??? Kanskje du skulle ta deg tid til å lese hovedinnlegget før du langer sånn mot meg?? Hi Anonymous poster hash: c6e15...38e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå