Gå til innhold

skal gifte oss til høsten, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen som kan være forlover. Problemet ligger vel i at jeg har ca 0 gode venner. Har heller ingen søsken jeg kan spørre. Kan forelder, altså mor for eksempel, være forlover? Ikke sikkert hun kommer heller, da hun verken bor i Norge eller er norsk statsborger.

Må forlover være vitne også? Eller kan det være hvem som helst?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 631ce...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem som helst kan være vitner, dere trenger ikke forlover en gang om dere bare skal innom tinghuset f.eks :) 

Jeg har heller ingen venner jeg kjenner godt nok til å kunne spørre om å være forlover, derfor gifter vi oss ikke i kirken, og vi skal ikke ha noe fest etterpå, kun middag med foreldrene våre. 

Litt trist, men men..

Anonymous poster hash: db5e3...5c2
Skrevet

Hvem som helst kan være vitner, dere trenger ikke forlover en gang om dere bare skal innom tinghuset f.eks :)

Jeg har heller ingen venner jeg kjenner godt nok til å kunne spørre om å være forlover, derfor gifter vi oss ikke i kirken, og vi skal ikke ha noe fest etterpå, kun middag med foreldrene våre. 

Litt trist, men men..

Dette er ikke riktig. Man må ha forlover, men kan søke fylkesmannen om at enten man har en felles forlover, eller å slippe forlover fullstendig. Tviler på at søknad om prøveattest blir behandlet om man ikke leverer forlovererklæringer, for da er den ufullstendig. Men man trenger ikke ha med forlovere som vitner på selve vielsen. Der kan enten tinghuset eller kirken stille med vitner.

Anonymous poster hash: 76c89...70d

Skrevet

Litt trist, men men..

Dette er ikke riktig. Man må ha forlover, men kan søke fylkesmannen om at enten man har en felles forlover, eller å slippe forlover fullstendig. Tviler på at søknad om prøveattest blir behandlet om man ikke leverer forlovererklæringer, for da er den ufullstendig. Men man trenger ikke ha med forlovere som vitner på selve vielsen. Der kan enten tinghuset eller kirken stille med vitner.

Man må ikke ha forlover på tinghusbryllup. Man trenger vitner. Dette kan tinghuset skaffe om man ikke har det selv.

Anonymous poster hash: 48d1a...c6e

Skrevet

Litt trist, men men..

Man må ikke ha forlover på tinghusbryllup. Man trenger vitner. Dette kan tinghuset skaffe om man ikke har det selv.

Anonymous poster hash: 48d1a...c6e

jo man må ha noen som fyller ut forlovererklæringene, men de trenger ikke være med på seremonien, hverken i kirke eller på tinghuset!

Skrevet

Man må ha en som kan signere på forlovererklæringen, på at dette inngås frivillig, at dere ikke er gift fra før osv. Denne sendes folkeregisteret sammen med prøvingsattesten. Det spiller ingen rolle hvem som gjør dette.

Og så trenger man ikke ha noen som forlover under selve vielsen, man må ha vitner, og dette kan også være hvem som helst, og også en helt annen enn den som signerer forlovererklæringen.

Skrevet

Har mannen din en søster du kan spørre? Eller har du en hyggelig kollega kanskje? Jeg ville blitt beæret over å ha blitt spurt selv om jeg ikke kjente bruden så godt.

Anonymous poster hash: 41236...27e

Skrevet

Da broren til mannen og kona giftet seg (tinghuset), så var jeg og mannen forlovere, men eneste vi gjorde var å skrive under på forlovererklæringen. Under selve seremonien var det bare vitner fra fra tinghuset som var tilstede. Så selv om du trenger en til å skrive under på forlovererklæringen så trenger ikke denne personen å fysisk være tilstede under seremonien :)

Skrevet

Takk for svar:-). Hvis forlover ikke trenger være til stede, så er det klart jeg kan spørre en i slekta eller slekta til mannen:-). Vi ønsker ikke å ha noen til stede når vi gifter oss, så flott at de på tinghuset kan stille vitner :-)

Skrevet

Litt trist, men men..

Hørtes veldig koselif ut:-). Like lite som vi vil ha det. Foruten at mine foreldre dessverre ikke kan være i samme rom. Dermed velger vi bort alt av feiring ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...