Gå til innhold

Noen med greie på dyrehold her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor litt for oss selv utpå landet, men nabohuset og vårt ligger omtrent helt oppå hverandre. Vi har absolutt ikke noe omgang med disse naboene, da de gav ettertrykkelig uttrykk for at de ikke ønsket det allerede før vi flyttet inn.

Men siden vi bor så tett så får vi jo med oss omtrent alt som skjer der.

Disse menneskene har en god del dyr (hunder, katter, kaniner, hester, sauer og en geit)

Det føles innimellom som et forbanna cirkus.

"Problemet" er at jeg begynner å tvile på om disse burde ha dyr. Hundene og kattene har det ganske greit etter hva jeg kan se, men de stakkars sauene står i en innhegning på ca 15 kvm (det er 3 stk), de har en liten gapahuk lignende sak, hvor det kun er plass til 2 stk. Jeg har aldri sett at naboene har ryddet inne hos dem, de får en haug med høy med jevne mellomrom, men de går jo og vasser i "gammelt" høy. Dette er jo fult av urin og avføring. De har i tillegg fortsatt all ulla på. Som har begynt å tove seg til harde tjafser.

Jeg har heller aldri sett at hestene dems får noe annet et høy, aldri kraftfor.

De har heldigvis relativt stort område å bevege seg på, men jeg reagerer og på at de aldri gjør noe med disse hestene. De får kanskje en ridetur 4-5 ganger i året.

Jeg tviler ikke på at naboene, på sin måte, er glad i dyra, men jeg ser ikke gleden i det å bare ha dyr for å ha dem.

Jeg er absolutt ingen dyreekspert, men er det flere som reagerer?! De har jo hatt veterinær til hestene sine et par ganger, og jeg regner med at han ville sagt ifra dersom noe ikke var greit(?!), men klarer likevel ikke å la være å synes synd på de stakkars sauene som tråkker rundt hverandre i møkk og piss, med all den ulla. I dag har det vært 24 varmegrader og strålende sol.

Anonymous poster hash: b26e5...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sauene høres ikke ut til å ha det bra, de ville jeg meldt fra om.

Bikkjer kan jeg ikke mye om, men høres jo ok ut det der da.

Hester kan jeg, og de trenger ikke kraftfôr med mindre de blir hardt trent (f.eks løpshester) eller høyet ikke er næringsrikt nok til at de klarer å holde en ok vekt. Hester bør få minimum 1,5kg pr 100kg kroppsvekt i døgnet, dette er til rent vedlikehold.

Høver bør sjekkes MINST hver 2 mnd, de skal ikke være lange eller skjeve. 

Tennene til hestene bør sjekkes MINST en gang i året. 

Hester klarer seg som regel bra uten dekken så lenge de har et sted de kan gå inn. Hester skal være ute minst to timer daglig, dette kan inkludere ridning. Dette er fra mattilsynets egne sider. 

Kaniner skal ikke ha kraftfôr, de skal ha høy og kan få litt agurk osv til å knaske på innimellom. Tennene må klippes hvis de ikke slites ned av seg selv, og det er mishandling å ha dem i små bur. 

Alt i alt høres det ut som de burde fått et besøk av mattilsynet med spesiell tanke på sauene, det er ikke bra for dem å ikke bli klippet! 

Anonymous poster hash: eeb8f...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...