Gå til innhold

Rullestol? (Samme som på bekken)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått det?

Jeg har fått tidlig bekkenløsning denne gangen og den er ikke av den milde varianten. Jeg må gå hver uke for å holde den i sjakk, men effekten blir mindre og mindre.

Jeg kan fint gå og stå, men det tar ikke lange tiden før jeg får vondt. Å stå er værst.

Når smertene kommer så kommer gangvanskene ganske raskt også og det går i sneglefart. I tillegg trigger bekkensmertene kynnere som gjør at jeg må stoppe helt opp og puste meg igjennom de.

Små turer på senteret er ett lite helvete og jeg blir helt ødelagt for resten av dagen og natten.

Jeg holder meg mest inne for å slippe belastning, noe som tærer på psyken. Jeg kan ikke ta med førstemann ut på tur eller finne på noe alene, for jeg er avhengig av hjelp til å trille vognen når jeg får vondt, i tillegg til at jeg såvidt klarer å gå.

Å gå ut til lekeplassen går greit. Der er det også benk jeg kan sitte på.

Det er ett slit å komme seg til og fra fysio for jeg har ikke bil og må ha med mini i vogn. Ofte er bussen full og så jeg må stå, noe som hvirkelig ikke hjelper.

Jeg må snart få sambo til å kjøre meg til og fra for det går snart ikke mer.

Men så kommer jo sommeren og ferie. Vi skal mer ut å gå. Ferietur i storby (mye gåing), tur til museumer og vigelandsparken osv.

Og så kjøpesenter...

Jeg føler jeg ikke kommer til å klare å delta på dette og må holde meg hjemme og på hotellet i ferien mens alle andre har det gøy.

Jeg er avhengig av å kunne sette meg ned innimellom, men benker er nesten aldri å oppdrive og finner du en kan du banne på att den er opptatt. Dessuten hjelper 5 minutters hvile bare mot 5 minutter gange.

Så det jeg lurer på (ble litt langt og rotete) er om noen av dere meg bekkenplager fikk rullestol og hvor lang tid tok det?

Anonymous poster hash: 7c1fd...084

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fysioterapeut fikser plagene. Jeg hadde en behandling og ble bra. Gikk ca annenhver uke bare for å holde det i sjakk.

Anonymous poster hash: 8fead...a97

Skrevet

Som jeg skrev i starten går jeg til fysioterapi hver uke for å holde det i sjakk, men effekten minsker og bekkenløsningen blir værre.

Så jeg lurte på rullestol og ikke om jeg burde gå til fysio eller ikke.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Snakk med fysioterapeuten om hvordan du kan gå frem for å få lånt en rullestol,du trenger ikke tillatelse fra noen som helst for å bruke det. Selv om det kanskje ikke er så lett å få tak i en...og nei,fysioterapi hjelper aldeles ikke for alle. Kroppen er individuell!

Skrevet

Vi snakket litt om det på timen i dag etter at hun spurte hvordan 17 mai hadde gått. Jeg hadde nesten ikke gjort noe, men stått og sett toget, noe som resulterte i store smerter. Jeg sa jeg gruer meg til ferieturen og sommeren generelt etter den lille timen jeg var ute på 17 mai.

Fysioterapauten spurte meg i en litt spøkefull tone "hva med rullestol" og jeg svarte at jeg vurderte det.

Timen i dag var forøvrig den værste og terapauten min reagerte på det hun og. Jobbet lenge og hardt med meg.

Fikk litt blod på tann av spørsmålet, og tenker at det kan være fryktelig praktisk på utflukter med rullestol. Spessielt på ferien.

Skal ta det opp neste uke med fysio, men lurte på om noen viste hvor lang tid det tar å få en stol, så om jeg kanskje burde ringe i morgen? For vi drar i juni.

Skrevet

Ferien bør nok endres slik at den passer bedre til din form. Kjøpesenter, museer ol er jo sjelden noen nødvendighet. Sånne ting  kan du jo bare droppe, men oppfølging av eldre barn ol er det vanskligere å komme unna. En rullestol kan være til hjelp, men det er ikke bare bare å bruke uten hjelp.

Anonymous poster hash: b4a22...cea
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Vi snakket litt om det på timen i dag etter at hun spurte hvordan 17 mai hadde gått. Jeg hadde nesten ikke gjort noe, men stått og sett toget, noe som resulterte i store smerter. Jeg sa jeg gruer meg til ferieturen og sommeren generelt etter den lille timen jeg var ute på 17 mai.

Fysioterapauten spurte meg i en litt spøkefull tone "hva med rullestol" og jeg svarte at jeg vurderte det.

Timen i dag var forøvrig den værste og terapauten min reagerte på det hun og. Jobbet lenge og hardt med meg.

Fikk litt blod på tann av spørsmålet, og tenker at det kan være fryktelig praktisk på utflukter med rullestol. Spessielt på ferien.

Skal ta det opp neste uke med fysio, men lurte på om noen viste hvor lang tid det tar å få en stol, så om jeg kanskje burde ringe i morgen? For vi drar i juni.Anonymous poster hash: 7c1fd...084

Jeg ville gjort det så snart som mulig ja, det kan være ventetid. Dessuten blir du jo neppe bedre av å gå og slite sånn som du gjør ;)

Skrevet

Hadde det vært så enkelt at ferien kan endres..

Museum og parker er ikke nødvendig, nei, men skal hele familien og besøk holde seg hjemme med meg i ferien da eller skal jeg måtte holde meg hjemme og sture alene mens de drar uten meg?

Det å komme meg ut alene er snart ikke lenger mulig da det koster meg mer enn hva effekten av fysio gir. Å komme meg til lekeplassen 10 meter unna og hjem igjen klarer jeg, så mini får kommet seg ut.

Og siden jeg snart uansett blir helt avhengi av å bli kjørt (99%av tilfellene vil da sambo kjøre og han er alltid med nå noe vi skal noe) er det ikke noe problem å få noen (sambo) til å trille meg i stol.

Det er snakk om å ta nytte av ett hjelpemiddel de gangene jeg skal noe, som gjør livet lettere og smertene mindre, i noen få måneder.

Hvorfor må jeg droppe alt og holde meg inne i stedet?

Skrevet

Du kommer deg da på lekeplassen, det er mer enn hva jeg gjorde. Bruker du krykker? Ville gjort det først. Aldri noe alternativ med rullestol her. Ellers ville jeg endret ferieplanene. Et sånt kjør kommer til å gjøre vondt værre.

Anonymous poster hash: 5b70d...1e0

Skrevet

Skal ta det opp neste uke med fysio, men lurte på om noen viste hvor lang tid det tar å få en stol, så om jeg kanskje burde ringe i morgen? For vi drar i juni.Anonymous poster hash: 7c1fd...084

Jeg ville gjort det så snart som mulig ja, det kan være ventetid. Dessuten blir du jo neppe bedre av å gå og slite sånn som du gjør ;)

Jeg vurderer det sterkt og kommer nok til å be om rullestol. Selv om jeg kanskje ikke trenger det helt enda, så vet jeg at slik jeg ligger ann nå, så vil det ikke bli bedre utover i graviditeten. Jeg tror at jeg uansett kommer til å trenge det etterhvert og at det kanskje kan hindre hvor ille det kan bli om jeg begynner med stol nå.

Men så er det jo mange fordommer ute.. Jeg er jo "bare" gravid...

Off. Jeg har mye tanker rundt stolen, men jeg tror det er det beste på lang sikt.

Husker hvor mye jeg slet med første og da fikk jeg bekkenløsning sent i andre trimester, mens denne gangen startet det med en gang jeg ble gravid..

Skrevet

Du kommer deg da på lekeplassen, det er mer enn hva jeg gjorde. Bruker du krykker? Ville gjort det først. Aldri noe alternativ med rullestol her. Ellers ville jeg endret ferieplanene. Et sånt kjør kommer til å gjøre vondt værre.

Anonymous poster hash: 5b70d...1e0

Ja enn så lenge kommer jeg meg på lekeplassen, men er bare halvveis enda og har lenge igjen. Så jeg vet ikke hvor lenge jeg vil klare det.

Krykker kan jeg av andre helsemessige årsaker ikke bruke da det bare vil forflytte smerten.

Ferieturen kan ikke endres og jeg har ikke lyst til å sitte hjemme alene i flere måneder mens alle andre er ute å koser seg. Jeg kan heller ikke kreve at familie som kommer langveis fra skal holde seg hjemme med meg, når de har lyst å se parker og museumer. De kommer også til å føle det er feil at jeg ikke blir med.

Tror det vil slite veldig på psyken om jeg må holde meg hjemme i flere måneder.

Så jeg kommer nok uansett til å spørre om stol. Om jeg får er noe annet.

Skrevet

Foresten takk for svar :)

Hi

Skrevet

Ferien bør nok endres slik at den passer bedre til din form. Kjøpesenter, museer ol er jo sjelden noen nødvendighet. Sånne ting  kan du jo bare droppe, men oppfølging av eldre barn ol er det vanskligere å komme unna. En rullestol kan være til hjelp, men det er ikke bare bare å bruke uten hjelp.

Hadde det vært så enkelt at ferien kan endres..

Museum og parker er ikke nødvendig, nei, men skal hele familien og besøk holde seg hjemme med meg i ferien da eller skal jeg måtte holde meg hjemme og sture alene mens de drar uten meg?

Det å komme meg ut alene er snart ikke lenger mulig da det koster meg mer enn hva effekten av fysio gir. Å komme meg til lekeplassen 10 meter unna og hjem igjen klarer jeg, så mini får kommet seg ut.

Og siden jeg snart uansett blir helt avhengi av å bli kjørt (99%av tilfellene vil da sambo kjøre og han er alltid med nå noe vi skal noe) er det ikke noe problem å få noen (sambo) til å trille meg i stol.

Det er snakk om å ta nytte av ett hjelpemiddel de gangene jeg skal noe, som gjør livet lettere og smertene mindre, i noen få måneder.

Hvorfor må jeg droppe alt og holde meg inne i stedet?

Selvfølgelig kan ferien endres om det er nødvendig. Å presse seg gjennom et opplegg som du skiserer med kraftig bekkenløsning kan om du er uheldig gjøre deg sengeliggende i flere år. Ikke gjør noe som du faktisk ikke tåler fordi du har lyst. At du er igjen alene hjemme er selvfølgelig ikke noe alternativ når du ikke kan komme deg på butikken eller andre nødvendige erend alene, men det går ann å ha en rolig hjemmeferie i år om det er det formen tillater.

En rullestol kan være til hjelp. Men heller ikke det å sitte i en stol er mulig lenge av gangen og en rullestol begrenser sterkt mulighetene dine for hvor du kan dra og hva du kan gjøre. Det er ingen lettvindt løsning. Kombinasjonen krykker og rullestol er bedre, men heller ikke helt enkel.

Skrevet

En fysioterapeut fikser plagene. Jeg hadde en behandling og ble bra. Gikk ca annenhver uke bare for å holde det i sjakk.

Anonymous poster hash: 8fead...a97

Da hadde du en mild utgave, jeg ble ikke bra av fysio (en manuellterapeut som er ekspert på bekkenløsning) så måtte bare gi opp fysio, men var allikevel ikke så dårlig som HI. Trengte nesten krykker men tok det heller mer med ro. Men ikke for mye ro for er ille det og.

HI: ta det med ro i sommer du MÅ ikke farte rundt, tenk på deg selv og babyen! Jeg var gravid i fjor sommer med bekkensmerter, ble ingen ferieturer eller andre greier. Bare slappet av hjemme. Kjedelig ja men man må tenke på helsa si. Og en fornøyd gravid øker sjansen for at babyen i magen er fornøyd, stress kan stresse babyen. Og presser du deg så kan du risikere et vondt bekken resten av livet eller iallfall i flere år.

Rulletol kan man få ja. Ei jeg kjenner fikk krykker når hun var gravid med første barnet, rullestol med det andre og fikk da beskjed om at bekkenet ikke kom til å tåle en til graviditet så hun steriliserte seg. Hun tok det med ro i svangerskapene og ble helt bra etter lang tid etter fødsel.

Anonymous poster hash: c660c...530

Skrevet

Snakk med fysioterapeuten din neste gang du er der, HI. Siden du trenger forflytningsmiddel for kortere tid så er det kommunen som er ansvarlig for å låne ut til deg.

Du skriver at du ikke kan bruke krykker av andre årsaker - gjelder dette også axille-krykker? Axillekrykker belaster ikke håndledd og armer så mye som vanlige krykker gjør.

Her er litt informasjon fra nav:

https://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/Hjelpemiddelomr%C3%A5der/Hjelpemidler+til+forflytning.1173.cms

Når det er kommunen som er ansvarlig for kortvarige utlån av rullestol kan man ikke alltid regne med å få en rullestol som er tilpasset deg eller av de letteste å bruke, men sjekk det ut.

Anonymous poster hash: 889f7...a85
Skrevet

Her ville jeg som andre har påpekt først og fremst gjort radikale endringer ift ferieaktiviteter... Høres ut som en lite bekkenløsningsvennlig 'ferie', og skjønner ikke at det er så mye bedre å slite seg gjennom smertefulle dager som kan ødelegge deg helt på sikt enn å eventuelt være hjemme alene mens de andre er på ferie.

Er det for øvrig snakk om at hele storfamilien skal med? Og MÅ eventuelt hele storfamilien være med? Er vel ikke noe i veien for at du og samboeren finner på noe annet akkurat i år?

Anonymous poster hash: c58b2...ed9
Skrevet

Kjære deg: kutt med på ferieplanene. Var som deg i fjorsommer. Bekkenløsning fom 3 mnd og fysio sa hun ikke kunne gjøre mer for meg fom 6 mnd. Hun masserte bare nakken min på slutten.

Unngikk rullestol fordi jeg tok det helt med ro. Kjørte bil i 1 time og tok pause før vi kjørte 1 til og var framme. Lå i campingvogn i 2 dager med et vennepar ved siden av. Ungene koste seg med bading og jenta vår på 3 år var storfornøyd. Resten av ferien ble tilbringt hjemme i sofa. Samboer tok med jenta vår på sykkelturer etc.

Hør med kommunens korttidslager ift rullestol eller krykker. Ring sentralbordet så setter de deg over til den rette personen.

Hilsen ergoterapeut og bekkenløsningsdame:)

Anonymous poster hash: b98bb...665

Skrevet

Kan du ikke bli med på de tingene som er egnet for deg og bli hjemme når de andre drar på de tingene som ikke egner seg? Hvis krykker er et problem, skal jeg love deg at rullestol er det da det er mye tyngre for armene enn krykker. Det vil jo ikke bli noen hyggelige turer om noen hele tiden må trille rundt på deg?

Anonymous poster hash: 62689...8ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...