Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Lurte på om det var noen kloke hoder her som har mer peiling på systemet enn det jeg har:-) Har vært sykemeldt i 1 år nå og må over på AAP hvis søknaden godkjennes. jeg har likevel fått klarsignal fra legen om at jeg kan begynne i jobb, men da i en annen type jobb med mindre fysiske belastninger enn den jobben jeg har, så jeg har søkt en del nye jobber. Nå viser det seg at vi har blitt gravide og jeg er 6 uker på vei, dette var planlagt! For å få rett til foreldrepenger, så må én ha vært yrkesaktiv i 6 av de siste 10 mnd, men hva hvis jeg ikke kommer meg i jobb før dette? At jeg bare har jobbet 5 mnd før permisjonen starter! Vil Nav da regne med de 5 mnd jeg har vært i jobb, sammen med AAP, eller har jeg overhodet ikke rett på foreldrepenger? Vanskelig å forklare her, men håper noen forstår hva jeg vil fram til. Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Aap godkjennes som opptjening til foreldrepenger. Vil tro sykemelding gjør det også. Har du fått tildelt en saksbehandler på Nav? Ville isåfall bedt om et møte, så du er sikker på at alt blir gjort riktig. Jeg skal gjøre det snart, når jeg skal søke om foreldrepenger. Gratulerer med et lite nurk i magen Anonymous poster hash: d9677...3b4
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 For å få AAP må arbeidsevnen være nedsatt med 50 % eller mer med tanke på ethvert yrke. Det vil si at hvis du har arbeidsevne høyere enn 50 %, bare ikke innenfor ditt siste arbeidsforhold, så fyller du ikke § 11-5, som er inngangsvilkårene for AAP. Anonymous poster hash: 45d56...d7b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Aap godkjennes som opptjening til foreldrepenger. Vil tro sykemelding gjør det også. Har du fått tildelt en saksbehandler på Nav? Ville isåfall bedt om et møte, så du er sikker på at alt blir gjort riktig. Jeg skal gjøre det snart, når jeg skal søke om foreldrepenger. Gratulerer med et lite nurk i magen Anonymous poster hash: d9677...3b4 Ja, jeg vet at sykepenger godkjennes, AAP også, :-) jeg lurte bare på om Nav vil regne med de mnd jeg er i jobb når de beregner foreldrepengene! Huff, vanskelig dette her, jeg får be om et møte ja! Lykke til til deg også,og takk for svar! Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 For å få AAP må arbeidsevnen være nedsatt med 50 % eller mer med tanke på ethvert yrke. Det vil si at hvis du har arbeidsevne høyere enn 50 %, bare ikke innenfor ditt siste arbeidsforhold, så fyller du ikke § 11-5, som er inngangsvilkårene for AAP. Anonymous poster hash: 45d56...d7b Dette vet jeg utmerket godt, da jeg fikk avslag på søknaden først! Både lege, arbeidsgiver og jeg ble lettere sjokket over at de hadde vurdert det dit henn at jeg ikke var skadet/syk nok, for det er jeg etter en bilulykke for 1 år siden! Legen måtte på nytt understreke i klagen om at jeg er over 50 % arbeidsufør til etthvert arbeid! Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 For å få AAP må arbeidsevnen være nedsatt med 50 % eller mer med tanke på ethvert yrke. Det vil si at hvis du har arbeidsevne høyere enn 50 %, bare ikke innenfor ditt siste arbeidsforhold, så fyller du ikke § 11-5, som er inngangsvilkårene for AAP. Anonymous poster hash: 45d56...d7b Dette vet jeg utmerket godt, da jeg fikk avslag på søknaden først! Både lege, arbeidsgiver og jeg ble lettere sjokket over at de hadde vurdert det dit henn at jeg ikke var skadet/syk nok, for det er jeg etter en bilulykke for 1 år siden! Legen måtte på nytt understreke i klagen om at jeg er over 50 % arbeidsufør til etthvert arbeid! Anonymous poster hash: 0aa24...0f0 Jeg ser hvorfor du skrev det du skrev, jeg har jo selv skrevet at jeg har fått klarering fra lege om å kunne søke ny jobb, men jeg glemte og tilføye at hun vil at jeg skal få til en ordning med navn, slik at jeg begynner i en gradert stilling med så lite som 10% jobb! Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Jeg er akkurat ferdig med min permisjon. Jeg mottok 60 % AAP og jobbet 40 % da jeg gikk ut i permisjon. Under permisjonen mottok jeg foreldrepenger fra både NAV og arbeidsgiver: 60 % fra NAV, 40 % fra arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 69b93...de2
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Jeg er akkurat ferdig med min permisjon. Jeg mottok 60 % AAP og jobbet 40 % da jeg gikk ut i permisjon. Under permisjonen mottok jeg foreldrepenger fra både NAV og arbeidsgiver: 60 % fra NAV, 40 % fra arbeidsgiver.Anonymous poster hash: 69b93...de2 Takk for svar! Men lurer på hvordan de stiller seg hvis jeg skulle begynt i 100% jobb feks i juli og går ut i permisjon i desember. Da har jo jeg bare opptjent 5 mnd og ikke 6 som nav krever. Lurer da på om de regner med den ene mnd på AAP da, slik at det blir 6 mnd! Veldig forvirrende dette her så jeg får ta meg en tur og høre med de ;-) Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Skjønnekje heilt ka du e ute ette?? Du skrive jo at du veit at AAP gjelde som opptjening. 6 av di 10 siste e jo 6 av di 10 siste..? Viss da e størrelsen på utbetalingene du tenke på? Så blir den rekna ut frå den siste tida før permisjonen. Så ska di ta me mnd bakover så lenge det slår positivt ut for deg. Dvs tene du best siste mnd før permisjonsstart ska di ta bare den. Viss snittet blir høgare ved å ta med 2mnd ska di ta da snittet. Di ska gå tilbake maks 6mnd så lenge du tene på da. Anonymous poster hash: fceac...e81
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 Skjønnekje heilt ka du e ute ette?? Du skrive jo at du veit at AAP gjelde som opptjening. 6 av di 10 siste e jo 6 av di 10 siste..? Viss da e størrelsen på utbetalingene du tenke på? Så blir den rekna ut frå den siste tida før permisjonen. Så ska di ta me mnd bakover så lenge det slår positivt ut for deg. Dvs tene du best siste mnd før permisjonsstart ska di ta bare den. Viss snittet blir høgare ved å ta med 2mnd ska di ta da snittet. Di ska gå tilbake maks 6mnd så lenge du tene på da. Anonymous poster hash: fceac...e81 Var veldig vanskelig og lese det du skrev her, men slik jeg forstår deg, så regner de gjennomsnittlig ut i fra de siste 6 mnd før permisjon starter, selv hvis jeg kun har jobbet i 4 mnd og mottatt AAP 2 mnd feks? Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Skjønnekje heilt ka du e ute ette?? Du skrive jo at du veit at AAP gjelde som opptjening. 6 av di 10 siste e jo 6 av di 10 siste..? Viss da e størrelsen på utbetalingene du tenke på? Så blir den rekna ut frå den siste tida før permisjonen. Så ska di ta me mnd bakover så lenge det slår positivt ut for deg. Dvs tene du best siste mnd før permisjonsstart ska di ta bare den. Viss snittet blir høgare ved å ta med 2mnd ska di ta da snittet. Di ska gå tilbake maks 6mnd så lenge du tene på da. Anonymous poster hash: fceac...e81 Var veldig vanskelig og lese det du skrev her, men slik jeg forstår deg, så regner de gjennomsnittlig ut i fra de siste 6 mnd før permisjon starter, selv hvis jeg kun har jobbet i 4 mnd og mottatt AAP 2 mnd feks? Anonymous poster hash: 0aa24...0f0 Dette stemmer ikke.. Når det gjelder beregning så er hovedregelen at det er den inntekten som du har ved permisjonsstart som legges til grunn, men nav vil alltid gjøre en skjønnsmessig vurdering i hver enkelt sak.. Det er kun når man har variabel inntekt at det er aktuelt å gå inn og gjennomsnittsberegne over f.eks siste 3,6 eller 9 mnd, og det er det ikke nav som gjør men arbeidsgiver... (evt om man mottar dagpenger ved permisjonsstart kan man bruke snittet av de seks beste mnd av de siste 10) For å i det hele tatt ha rett på foreldrepenger må man ha jobbet/mottatt aap, sykepenger,svangerskapspenger eller dagpenger i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart (senest 3 uker før termin) Hilsen veileder på foreldrepenger Anonymous poster hash: 5baae...5e0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 Skjønnekje heilt ka du e ute ette?? Du skrive jo at du veit at AAP gjelde som opptjening. 6 av di 10 siste e jo 6 av di 10 siste..?Viss da e størrelsen på utbetalingene du tenke på? Så blir den rekna ut frå den siste tida før permisjonen. Så ska di ta me mnd bakover så lenge det slår positivt ut for deg.Dvs tene du best siste mnd før permisjonsstart ska di ta bare den. Viss snittet blir høgare ved å ta med 2mnd ska di ta da snittet. Di ska gå tilbake maks 6mnd så lenge du tene på da. Anonymous poster hash: fceac...e81 Var veldig vanskelig og lese det du skrev her, men slik jeg forstår deg, så regner de gjennomsnittlig ut i fra de siste 6 mnd før permisjon starter, selv hvis jeg kun har jobbet i 4 mnd og mottatt AAP 2 mnd feks?Anonymous poster hash: 0aa24...0f0 Dette stemmer ikke.. Når det gjelder beregning så er hovedregelen at det er den inntekten som du har ved permisjonsstart som legges til grunn, men nav vil alltid gjøre en skjønnsmessig vurdering i hver enkelt sak.. Det er kun når man har variabel inntekt at det er aktuelt å gå inn og gjennomsnittsberegne over f.eks siste 3,6 eller 9 mnd, og det er det ikke nav som gjør men arbeidsgiver... (evt om man mottar dagpenger ved permisjonsstart kan man bruke snittet av de seks beste mnd av de siste 10) For å i det hele tatt ha rett på foreldrepenger må man ha jobbet/mottatt aap, sykepenger,svangerskapspenger eller dagpenger i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart (senest 3 uker før termin) Hilsen veileder på foreldrepenger Anonymous poster hash: 5baae...5e0 Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar! Jeg håper virkelig at jeg kommer meg tilbake igjen i jobb snart, er ikke noe mer jeg ønsker, hvertfall nå som én liten er på vei også! Anonymous poster hash: 0aa24...0f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå