Gå til innhold

Hjelp en nybegynner med glutenfritt kosthold!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som har så makk i røva og lite konsentrasjon at vi i samarbeid med Bhg har sendt tilmelding til PPT for utredning.

Men ting tar jo tid, så da fikk jeg det for meg at jeg kunne prøve ADHD "dietten" med glutenfritt, fettrikt kosthold (og null sukker, søtningsmiddel eller særlig e-stoffer da)

Har nå bakt mine første glutenfrie rundstykker, men ser at jeg trenger hjelp 😂 så, noen som vil hjelpe?

-er det billigst å handle inn råvarer/glutenfri mat i Sverige?

-hvilke produkter må jeg holde meg unna? Virker som det er mye skjult gluten og sukker i mat!!

-hva bør han få i seg av matvarer?

Anonymous poster hash: b8aae...e69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter i håp om respons!

Skrevet

Så bra du vil prøve en gluten og sukkerfri diett til barnet ditt!

Det er mye å sette seg inn i, så det er nok lurt å ta det ett skritt av gangen. Ha fokus på hel og ekte mat, prøv å styr unna ferdigmaten, selvom den er glutenfri...

Gi mat med mye næring! Egg! Fisk, kjøtt, grønnsaker osv. 

Her er forslag til et par blogger du kan lese, de har begge mange oppskrifter og tips. Det finnes mange flere flotte og nyttige blogger også!

http://unesmat.blogg.no/

http://helhetligliv.blogspot.no/

Skrevet

Les på ncf.no om hvilke ingredienser som inneholder gluten, det er mye mer enn bare mel. Og når du skal bake glutenfri gjærdeig så hjelper det litt å elte leeeenge, da blir ofte baksten litt mer luftig ;) Lykke til :)

Anonymous poster hash: 3033b...aa2

Skrevet

Et tips er å ha i et egg i brøddeigen når man baker glutenfritt. Det gjør at brødet blir saftigere og luftigere:)

Anonymous poster hash: 3c066...f44

Skrevet

Fiber husk er også med på å gjøre deig / bakst luftigere

Skrevet

Da har jeg vært på nærbutikken og sjekka ståa.... Ferdigbrød av type glutenfritt er STEINDYRT!!!! Men måtte jo kjøpe et... Kjøpte også med melblanding til brød/rundstykker, og håper "lageret" holder til helga i det minste!!

Snakket med Bhg, og forklarte at poden helst skulle ha glutenfritt, og ihvertfall sukkerfritt. Det tok de med et smil. Jeg har forståelse for at glutendelen kan gå i surr, det er jo gluten i alt (!!!) men sukker skulle de fint klare å styre unna 😊

Så nå skal jeg prøve å bake mer rundstykker, og håper disse blir større og luftigere enn forrige forsøk 😂 Ellers så sender jeg med ungen middag til lunsj! Potet og kjøtt inneholder ikke gluten!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...