Gå til innhold

Dere som hevder dere ikke kan bake NOE som helst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i den andre tråden om 17-mai baking at enkelte hever at de ikke kan bake NOE som helst, enten det er ferdig bollemiks, toropakke som man tilsetter 1 egg, 2 dl vann og 200 g smør. Eller plastglass med gele for den del.

Det er helt umulig for dere å ta med noe som kan selges til 17 mai arrangementet når det er deres tur, eller andre tilstelninger i skole og idrettlag/korps etc. Og dere synes det er helt på sin plass å kunne si at "nei, jeg kan faktisk ikke bake noe som helst fordi jeg ikke skjønner hvordan man gjør det." Og forventer at det er helt greit.  

Hvilket yrke og utdannelse  har dere egentlig, hva jobber dere som?

En ting er å ikke like å bake, men når man ikke klarer følge den enkle fremgangsmåten på baksiden av en Toro-pakke da lurer jeg litt.

Selv 10 åringen her klarer lese seg frem til å lage en vaffel oppskrift fra bunnen av, og ihvertfall de kakemixene.

Anonymous poster hash: a931a...d31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg trygt kan si at jeg er en av verdens veste bakere, men å smelle ihop en kake fra Regal klarer jeg selv :P

Anonymous poster hash: d8e86...977
Skrevet

Man trenger ikke kunne bake noe som helst, for nå finnes det noe helt fantastisk som heter Ferdig Kakerøre. 

Den helles rett i en form, og inn i ovnen på angitt temperatur. Tas ut etter angitt tid. 

Hvis man ikke klarer det, daa kan man begynne å snakke om hva som feiler folk :P

Skrevet

Er sikker på det er en teit unnskyldning for at de ikke gidder!

Jeg kan heller ikke bake! Er virkelig elendig! Ikke det jeg liker å gjøre best for å si det mildt..

Men etter å ha bakt til mange ulike arrangementer, som det blir en del av med tre barn, har jeg funnet en oppskrift som folk elsker! Har opplevd flere ganger det siste året at folk skryter av kaka mi, og vil ha oppskrift;)

Det begynner nesten å bli litt gøy! Bare nesten altså :P

Anonymous poster hash: 17f17...9d0

Skrevet

Jeg er også verdens beste baker,så på juletrefesten i barnehagen så kjøpte jeg en kake fra bakeriet som jeg liker veldig godt :)

Helt enkel sitronkake men syns den er god jeg,å bedre enn at jeg kommer uten noe.

Anonymous poster hash: 77ca4...a4a
Skrevet

Det betyr bare at de ikke gidder når de sier sånt. De som er så dumme at de faktisk ikke klarer å følge en vanlig oppskrift klarer ikke å skrive noe forståelig på nett heller.

Anonymous poster hash: 8eef3...bf8

Skrevet

Er sikker på det er en teit unnskyldning for at de ikke gidder!

Jeg kan heller ikke bake! Er virkelig elendig! Ikke det jeg liker å gjøre best for å si det mildt..

Men etter å ha bakt til mange ulike arrangementer, som det blir en del av med tre barn, har jeg funnet en oppskrift som folk elsker! Har opplevd flere ganger det siste året at folk skryter av kaka mi, og vil ha oppskrift;)

Det begynner nesten å bli litt gøy! Bare nesten altså :P

Anonymous poster hash: 17f17...9d0

Kan vi få oppskriften? ;-)

Anonymous poster hash: 141e0...5f0

Skrevet

Jeg er en sånn midt på treet baker :P heldigvis ble kaken til skole arrangementet bra. Back up planen var å kjøpe en flott kake fra det lokale bakeriet ;)

Anonymous poster hash: 96468...3a7

Skrevet

Ser i den andre tråden om 17-mai baking at enkelte hever at de ikke kan bake NOE som helst, enten det er ferdig bollemiks, toropakke som man tilsetter 1 egg, 2 dl vann og 200 g smør. Eller plastglass med gele for den del.

Det er helt umulig for dere å ta med noe som kan selges til 17 mai arrangementet når det er deres tur, eller andre tilstelninger i skole og idrettlag/korps etc. Og dere synes det er helt på sin plass å kunne si at "nei, jeg kan faktisk ikke bake noe som helst fordi jeg ikke skjønner hvordan man gjør det." Og forventer at det er helt greit.

Hvilket yrke og utdannelse har dere egentlig, hva jobber dere som?

En ting er å ikke like å bake, men når man ikke klarer følge den enkle fremgangsmåten på baksiden av en Toro-pakke da lurer jeg litt.

Selv 10 åringen her klarer lese seg frem til å lage en vaffel oppskrift fra bunnen av, og ihvertfall de kakemixene.

Anonymous poster hash: a931a...d31

Her går det vel ikke sånn at jeg overhode kan bake, men jeg er ikke så flink. I tillegg er det tidkrevende og noe jeg ikke er så glad i. Liker heller ikke å forplikte meg til noe. En ting er å bake en dag av glede, men hvis det er fordi jeg må, så er det ikke like givende. På siste arrangement, så fikk jeg forslag om å kjøpe noen kjekspakker, og det var helt greit. Kunne også ha kjøpt en ferdig kake. Så alle kan vel ta meg seg en form for en kake. Men ikke nødvendigvis en som er bqkt fra bunn av.

Anonymous poster hash: 15c7c...538

Skrevet

Det handler ikke om at de ikke kan, det handler om at de ikke gidder å bidra til fellesskapet, med unnskyldning om at de har for dårlig tid(som noen bruker som argument), eller for som du anonym 538 sier, det er ikke givende for deg.. Det må være dagens dummeste argument!

Tror du det er personlig utviklende og givende for MEG å bake da? Tror du ikke jeg har andre ting jeg gjerne ville gjort rett før 17.mai? Vi er i samme situasjon alle. Alle har jobb og er i full aktivitet med masse unger, men noen skjønner tilsynelatende ikke at ansvaret for barn strekker seg ut over egne husvegger. Det innebærer faktisk å stille på dugnad, å være lagleder, å bake kaker, å kjøre til kamper, å gjøre alle de tingene som må gjøres. Ikke fordi det er moro for deg personlig, men fordi det gleder andre, blant annet dine barn, og det får hjulene på alle arrangement til å gå rundt. 

Alle kan og bør bidra. Om de ikke baker kaker og muffins som villa perlesukker, kan alle slenge sammen en eplekake eller en sjokoladekake. Til og med uten Toro, men ved hjelp av google.

Dårlige unnskyldninger er lette å gjennomskue. 

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt de som sier de ikke kan bake. Når jeg blir bedt om å bake, så gjør jeg det, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør det, for jeg klarer ikke å forstå dette gedigne kakebehovet det ser ut til å være hos folk. Jeg synes det blir servert bakverk ved hver eneste anledning i både barnehage, skole, dugnad og jobb, men jeg holder meg langt unna alt av kakebord selv. Orker ikke å se på at folk forsyner seg en gang, jeg synes det er kvalmt. Ungene mine er heller ikke spesielt interessert i kake, og vil heller ha frukt. Var på et arrangement i går hvor det bugnet over av Toro-sjokoladekake og tørre boller, og ungene ville ikke kjøpe noe av det. Så hvem er det som spiser alle disse kakene?

På foreldremøter så sitter det alltid noen og diskuterer yoghurt med sukker i og banan i matboksen, cornflakes på sfo, og de liker ikke alt dette sukkeret i hverdagen og vil ikke ha noe av at andre foreldre sender med ungene kaker på bursdagen sin til skolen. Men de samme foreldrene sitter gjerne i en eller annen komite som arrangerer arrangementer i hytt og pine. Hvorfor klarer de ikke å finne på noe mer vettug enn å få folk til å proppe i seg kake? Jeg skjønner ikke greia her!

Anonymous poster hash: bf803...786
Skrevet

Det er bare å følge oppskriften, prøver jeg å fortelle en venninne som "ikke kan bake". Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg greier å slenge sammen en kake i ny og ne. Og de som ikke gidder/vil/kan, får heller kjøpe en kake da. Enkelt og greit!

Anonymous poster hash: bdfce...2f1
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt de som sier de ikke kan bake. Når jeg blir bedt om å bake, så gjør jeg det, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør det, for jeg klarer ikke å forstå dette gedigne kakebehovet det ser ut til å være hos folk. Jeg synes det blir servert bakverk ved hver eneste anledning i både barnehage, skole, dugnad og jobb, men jeg holder meg langt unna alt av kakebord selv. Orker ikke å se på at folk forsyner seg en gang, jeg synes det er kvalmt. Ungene mine er heller ikke spesielt interessert i kake, og vil heller ha frukt. Var på et arrangement i går hvor det bugnet over av Toro-sjokoladekake og tørre boller, og ungene ville ikke kjøpe noe av det. Så hvem er det som spiser alle disse kakene? På foreldremøter så sitter det alltid noen og diskuterer yoghurt med sukker i og banan i matboksen, cornflakes på sfo, og de liker ikke alt dette sukkeret i hverdagen og vil ikke ha noe av at andre foreldre sender med ungene kaker på bursdagen sin til skolen. Men de samme foreldrene sitter gjerne i en eller annen komite som arrangerer arrangementer i hytt og pine. Hvorfor klarer de ikke å finne på noe mer vettug enn å få folk til å proppe i seg kake? Jeg skjønner ikke greia her!  Anonymous poster hash: bf803...786

Så du vil ikke at man skal få spise kake på 17. mai heller? Eller på premieutdeling etter fotball- eller skisesongen? Jeg tar forøvrig ofte med litt mat, noen påsmurte brødskiver eller rundstykker. Det blir alltid borte.

Anonymous poster hash: 796ff...630

Skrevet

Kan man lese så kan man også lese oppskrifter og lese seg til hvordan man skal bake ei kake.

Anonymous poster hash: f141b...f52

Skrevet

Det er bare å følge oppskriften, prøver jeg å fortelle en venninne som "ikke kan bake". Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg greier å slenge sammen en kake i ny og ne. Og de som ikke gidder/vil/kan, får heller kjøpe en kake da. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: bdfce...2f1

Dette henger også sammen med trenden om å ikke gidde, ha vilje til å bidra til fellesskapet. Den dagen ingen gidder, så står vi uten 17. mai-arrangement, uten idrettstilbud til ungene og uten noen uformelle sosiale hendelser i bygda, grenda, bydelen.

Skrevet

Nå kan jeg bake da, men jeg skjønner ikke helt begrepet "kan ikke bake". Man rører sammen ingrediensene etter en oppskrift, smeller det inn i ovnen til rett temperatur, setter på en timer og vips ferdig.

Hva er det so faktisk skjer hos dere som ikke kan bake?

Anonymous poster hash: b06f0...c49

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt de som sier de ikke kan bake. Når jeg blir bedt om å bake, så gjør jeg det, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør det, for jeg klarer ikke å forstå dette gedigne kakebehovet det ser ut til å være hos folk. Jeg synes det blir servert bakverk ved hver eneste anledning i både barnehage, skole, dugnad og jobb, men jeg holder meg langt unna alt av kakebord selv. Orker ikke å se på at folk forsyner seg en gang, jeg synes det er kvalmt. Ungene mine er heller ikke spesielt interessert i kake, og vil heller ha frukt. Var på et arrangement i går hvor det bugnet over av Toro-sjokoladekake og tørre boller, og ungene ville ikke kjøpe noe av det. Så hvem er det som spiser alle disse kakene? På foreldremøter så sitter det alltid noen og diskuterer yoghurt med sukker i og banan i matboksen, cornflakes på sfo, og de liker ikke alt dette sukkeret i hverdagen og vil ikke ha noe av at andre foreldre sender med ungene kaker på bursdagen sin til skolen. Men de samme foreldrene sitter gjerne i en eller annen komite som arrangerer arrangementer i hytt og pine. Hvorfor klarer de ikke å finne på noe mer vettug enn å få folk til å proppe i seg kake? Jeg skjønner ikke greia her!  Anonymous poster hash: bf803...786

Så du vil ikke at man skal få spise kake på 17. mai heller? Eller på premieutdeling etter fotball- eller skisesongen? Jeg tar forøvrig ofte med litt mat, noen påsmurte brødskiver eller rundstykker. Det blir alltid borte.

"Man" må for all del spise så mye kake "man" vil, når som helst, både til hverdags og fest og 17.mai, jeg skjønner bare ikke helt hvem "man" er... Spiser alle virkelig så mye kake? Selv spiste verken jeg eller familien min et eneste kakestykke i hele går, enda vi var både på arrangementer og familiebesøk. Ingen av oss synes det er fristende eller interessant i det hele tatt.

Og det var lurt med påsmurte rundstykker. :) Jeg har flere ganger tatt med litt mer mettende og sunne alternativer, men det er ikke alltid et alternativ når man blir tilfeldig satt opp på et ansvar. Og da må jeg bake kake, til noe andre enn meg selv, og jeg skjønner bare ikke dette kakebehovet.

Anonymous poster hash: bf803...786

Skrevet

Kjøp hos bakern! Ikke værre enn det om man vil være vrang

Anonymous poster hash: bf348...05b

Skrevet

Jeg liker ikke å bake til alle slike arrangementer, for da føler jeg at jeg bidrar til fedmeproblemer hos voksne og barn som virkelig ikke bør utsettes for mer kake. Og dessuten så føler jeg at det burde være et visst krav til hygiene hjemme hos folk som skal lage mat som mange både kjente og ukjente skal spise, men det kan man ikke sjekke opp, og det er derfor foruroligende hva som kan befinne seg inni alle disse ekle kakene som står og svetter på arrangement-bordene rundt omkring. Jeg spiser aldri noe av det selv. Om jeg kjøper noe for å støtte, så går det rett i nærmeste søppeldunk. Æsj. Jeg skjønner ikke helt hva slags folk som spiser all denne dritten. Heldigvis er ikke ungene mine særlig til kakespisere heller.

Men når det er sagt, så baker jeg når jeg blir bedt om det, å kjøpe er for dyrt med tanke på hvor ofte det er slike arrangementer, men jeg gjør det ikke med glede og lett hjerte.

Hilsen solstrålen. Hehe.

Anonymous poster hash: e75fd...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...