Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #1 Skrevet 17. mai 2014 På kontroll etter fødsel ble det oppdaget at babyen min har hofteleddsdysplasi. I hvordan grad vet jeg enda ikke da jeg venter på time for ultralyd. Men fikk en pute som hun må ha på i 3 mnd, alt ettersom hofta har rettet på seg eller ikke inntil da. Lurer på om det er flere her inne som har fått denne diagnosen på sin baby, og hvordan dere opplevde det? Hvor lang behandling måtte babyen ha, og ble resultatet bra? Føler meg veldig trist over det hele, og var absolutt ikke forberedt på denne beskjeden. Hele puta gjør meg deprimert av å se på. Føler meg skyldig i hennes ubehag. Anonymous poster hash: 8d7c9...8ef
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #2 Skrevet 17. mai 2014 Jeg lå med pute i fem måneder pga begge hoftene. Aldri merket noe til det Sønnen min hadde et lite avik og han slapp pute. Gikk seg til selv. Dette er ikke din skyld Prøv å nyt tiden Anonymous poster hash: df5bc...e65
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #3 Skrevet 17. mai 2014 Min datter fikk ikke på seg pute før hun var 6 uker! Men hadde den bare på i 8 uker.Nå fungerer hun helt fint og ingen plager Anonymous poster hash: 03f77...6ce
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Datteren min hadde pute i 5 mnd. Hun er i dag nesten "frisk". Hun har et lite avvik fortsatt, men det antar de at retter seg opp nå i puberteten (hun er 14 år). Synes som deg at puta var i veien for alt! Kontakt med babyen, trangt i vogna osv. Me. Etterhvert vente jeg meg til den. Bare pass på at du får større pute etterhvert som babyen vokser og at du får ekstra sett med trekk til den. Det er litt kjipe saker, men jeg tenkte etterhvert at det finnes faktisk de som har babyer som kjemper for livet, så da ble det ikke så ille likevel. Vi var på ul en gang i mnd, men hoftene her var veldig skjeve. Arv etter fars familie. Hun var på rtg da hun var 4 år, 8 år og 12 år for oppfølging. I dag går hun litt inntået, og blir fort sliten og har innimellom litt smerter. Men som sagt, så var det veldig stor skjevhet hun hadde. Hoftene er i dag på ca 18 og 19 grader (tror de skal være 21). Anonymous poster hash: 220b6...78b
Snart trebarns mamma <3 Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 Hei =) Vi har hofteledddysplasi i min familie men og kun hos jentene. Gikk i mange generasjoner fra tante til tantebarn. men nå er det også fra mor til barn. Min tante låg på sykehus i ett år fra 4-5år. pga av at dette ikke ble oppdaget tidlignok. Men Min fars tante har gått på krykker så lenge jeg kan huske fordi det ikke ble oppdaget når hun var liten. Min søster, kusine og tantebarn har hatt pute og de har INGEN problemer i dag. Så jeg forstår at det er deprimerende, men tenk på hvor positivt det er at det blir oppdaget tidlig nok til at det går ann og behandle. Babyen har ikke vondt pga. puten fordi de er så myke i hoftene.! Lykke til =)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 Jeg kjenner en som ikke ble oppdaget. Hun måtte ligge i gips fra hun var seks måneder til hun var ett år. Dette er 35 år siden, da... Sykehusene er veldig obs på hoftebein av den grunn at man skal slippe lignende løsninger. Skjønner godt at det føles vanskelig akkurat nå, men alternativet er værre! Anonymous poster hash: ea576...459
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 Neppe noen stor trøst, men du slipper iallefall å ha ungen i gips i månedsvis! Det måtte mine foreldre med meg, etter at dysplasien ikke ble oppdaget før jeg var flere måneder gammel. Det var visst en smule upraktisk...;-) Anonymous poster hash: 6a1a7...abc
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Du kan lese litt om ergonomisk bæring. Dersom du bærer riktig kan du bære henne uten pute:-)(hun må selvsagt ha pute på ellers) Men det er viktig at du leser deg opp på det og gjør det riktig. Anonymous poster hash: 1372b...42b
Steget Skrevet 17. mai 2014 #9 Skrevet 17. mai 2014 Datteren min hadde mild hd og brukte pute i 6 måneder. helt friskmeldt etter dette. jeg anbefaler deg å melde deg inn i gruppa Putekrigerne på Facebook. der kan du få masse tips og svar på det du lurer på.
.Ida. Skrevet 17. mai 2014 #10 Skrevet 17. mai 2014 Jeg fikk også beskjed at min sønn at hd på 2 dagerskontroll. Dette var legen helt sikker på og han fikk på pute. Fikk først en kontroll da han var 6 uker med ultralyd, alt var fint, men de ville for sikkerhetsskyld ha på 6 uker til og igjen det var fint på den neste kontrollen. Så mest sannsynlig hadde han det ikke, for knekkelyden i hofta var der fortsatt på kontrollene. Men jeg føler med deg jeg synte det var utrolig vanskelig, selv om det selvsagt er en liten ting i forhold til syke barn og slikt. Men jeg hadde det veldig vanskelig med at han hadde det på. Men det er utrolig bra hun får på pute med engang for da slipper hun mest sannsynlig behandling i lang tid med gips osv når hun blir større. Dette skal gå fint, lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #11 Skrevet 17. mai 2014 Jeg kjenner en som det ble oppdaget på først da hun var over 6mnd, til tross for at alle tanter og bestemor på ene siden hadde det og foreldrene insisterte på hver kontroll på helsestasjon at hun måtte ha det pga tegn de så. Hun slapp heldigvis gips, men hun måtte ha en skinne på til hun var over 1 år. Det var veldig uvant i begynnelsen, både for henne og foreldrene, men de vendte seg til det og det meste gikk bra etterhvert. Anonymous poster hash: 8d29e...5d5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #12 Skrevet 17. mai 2014 Jeg kjenner en som det ble oppdaget på først da hun var over 6mnd, til tross for at alle tanter og bestemor på ene siden hadde det og foreldrene insisterte på hver kontroll på helsestasjon at hun måtte ha det pga tegn de så. Hun slapp heldigvis gips, men hun måtte ha en skinne på til hun var over 1 år. Det var veldig uvant i begynnelsen, både for henne og foreldrene, men de vendte seg til det og det meste gikk bra etterhvert. Anonymous poster hash: 8d29e...5d5 Jeg glemte å skrive at nå er hun 10 år og har ingen problemer, er helt friskmeldt. Anonymous poster hash: 8d29e...5d5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #13 Skrevet 17. mai 2014 Søk opp Putekrigerne på Facebook. En fantastisk gruppe for foreldre med hd-barn. Anonymous poster hash: eec27...142
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 Mange takk for alle svar. Håper at dette blir en kort prosess for oss, er veldig spent på ultralyd undersøkelsen som skal bli utført på mandag. Anonymous poster hash: 8d7c9...8ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå