Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #1 Skrevet 17. mai 2014 Mor som har ett barn sammen med en mann, de er sammen hver helg og alle ferier, hun mottar 100% aleneforsørgerstønad. De er sammen, men har ikke opplyst om det til nav. Hun får full os og andre tillegg siden hun er aleneforsørger, men far til barnet er sammen med de hver helg, alle ferier og ellers om en av de har fri fra jobb. Lurer på om dette er en form for svindel? Anonymous poster hash: e3624...8c6
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Ikke så lenge de ikke er sammen. De har lov til å være venner og noen spesielle har.tilogmed lov.til å overnatte hos hverandre:) Anonymous poster hash: d6a51...af5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 De er sammen, har bare ikke opplyst Nav om det Anonymous poster hash: e3624...8c6
Influences Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 De har lov til å være kjærester, men ikke sove sammen eller være sammen mer en 1-2 dager i uken. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om når jeg søkte OS for 5 år siden. Da var far tilogmed med på møtet med Nav!
Mamma_til_2 Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 Mor som har ett barn sammen med en mann, de er sammen hver helg og alle ferier, hun mottar 100% aleneforsørgerstønad. De er sammen, men har ikke opplyst om det til nav. Hun får full os og andre tillegg siden hun er aleneforsørger, men far til barnet er sammen med de hver helg, alle ferier og ellers om en av de har fri fra jobb. Lurer på om dette er en form for svindel? Anonymous poster hash: e3624...8c6 Hvordan vet du at NAV ikke vet noe? Det går an at hun mottar full støtte ol selv om de er sammen og NAV vet det!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Bor de sammen da? Anonymous poster hash: 09a1b...358
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #9 Skrevet 17. mai 2014 Så lenge de ikke bor sammen og har felles økonomi, så er hun vel aleneforsørger selv om de er kjærester. Anonymous poster hash: d075e...dd5
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #10 Skrevet 17. mai 2014 Jeg fikk OS første året, for far til barnet bodde langt unna. Men vi opplyste om at vi var kjærester, og at han overnattet ca hver helg. Etter 1 år flyttet vi sammen, og opplyste selvfølgelig om det og. Anonymous poster hash: d4249...9c4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #11 Skrevet 17. mai 2014 Spiller ingen rolle at de ikke bor sammen, så lenge de har et kjærestelignende forhold er det svindel. Anonymous poster hash: 1d403...b64
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #12 Skrevet 17. mai 2014 Ikke så lenge de ikke er sammen. De har lov til å være venner og noen spesielle har.tilogmed lov.til å overnatte hos hverandre:) Anonymous poster hash: d6a51...af5 Hvorfor uttale deg om noe du ikke har peiling på? Uansett om de ikke er sammen så har de ikke lov å overnatte hos hverandre for de er lettest,eller dra på ferie ilag pga barnet. Her hadde det vært lettest at jeg bare overnattet hos barnefaren iforbindelse med samvær siden faren bor 2 timer unna,men oppdager NAV at jeg hadde gjort det så hadde jeg mistet pengene jeg får fra dem. Anonymous poster hash: 023d9...3af
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #13 Skrevet 17. mai 2014 Så lenge de ikke bor sammen og har felles økonomi, så er hun vel aleneforsørger selv om de er kjærester. Anonymous poster hash: d075e...dd5 Nei barnefaren har fortsatt ikke lov å overnatte eller dra på ferie ilag så lenge mor får overgangsstønad! Teite regler ja,men er hvertfall sånn reglene er. Anonymous poster hash: 023d9...3af
aanonym Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 Jeg hadde OS for noen år siden. Jeg og barnefaren var opptatt av å være venner og å være sammen med barnet vårt sammen også av og til. Vi var derfor på ferie sammen ved noen anledninger og tilbrakte noe tid sammen. Men vi var aldri kjærester. NAV var opptatt av nettopp dette, om vi hadde en "personlig relasjon", altså om vi rent faktisk var kjærester og dermed egentlig var en familie som bare ikke bodde sammen, Poenget er at enhver familie kan velge å organisere livet slik som de vil. Man får ikke stønad bare fordi man ikke bor sammen, det må rent faktisk være slutt og man rent faktisk ha separate økonomier.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #15 Skrevet 18. mai 2014 Spørsmålet er vel om de lever sammen i et ekteskapslignende forhold, eller noe i den duren. Ekteskapslignende forhold er noe mer enn sex, det er også noe mer enn vennskap. Det er vel noe om å være sammen om livet og hverdagen, med fokus på resten av livet. Jeg mener at dette er det kun partene selv som kan definere, ikke NAV, men jeg er vel mer eller mindre alene om den oppfatningen. Anonymous poster hash: fdedd...021
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Skrevet 18. mai 2014 Ordlyden på nav.no er: Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Det er et vilkår for å få stønad til enslig mor/far at forsørgeren har aleneomsorg for barnet. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet dersom foreldrene bor i samme hus eller ved andre nære boforhold. NAV må i hvert enkelt tilfelle ta stilling til om det aktuelle boforholdet i seg selv medfører at stønad ikke kan gis. I andre tilfeller vil det være av betydning i hvilken utstrekning den andre av barnets foreldre oppholder seg sammen med barnet. Det betyr at om man er ofte sammen, deler på utgiftene til mat ol, så er man ikke alene om omsorgen for barnet, og ergo er man ikke enslig forelder. Det står ikke at man må bo sammen, eller at man må overnatte. Dvs at om man er nære venner, reiser på ferie sammen, er sammen 3-4 kvelder i uka, spleiser på maten ol, men ikke overnatter, så har man ikke krav på ytelser som enslig forsørger. Anonymous poster hash: 773c7...3a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå