Gå til innhold

Er dette ulovlig/svindel?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor som har ett barn sammen med en mann, de er sammen hver helg og alle ferier, hun mottar 100% aleneforsørgerstønad.

 

De er sammen, men har ikke opplyst om det til nav. Hun får full os og andre tillegg siden hun er aleneforsørger, men far til barnet er sammen med de hver helg, alle ferier og ellers om en av de har fri fra jobb. Lurer på om dette er en form for svindel?

 

Anonymous poster hash: e3624...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig det da ja..

Skrevet

Ikke så lenge de ikke er sammen. De har lov til å være venner og noen spesielle har.tilogmed lov.til å overnatte hos hverandre:)

 

Anonymous poster hash: d6a51...af5

Skrevet

De er sammen, har bare ikke opplyst Nav om det

 

Anonymous poster hash: e3624...8c6

Skrevet

De har lov til å være kjærester, men ikke sove sammen eller være sammen mer en 1-2 dager i uken. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om når jeg søkte OS for 5 år siden. Da var far tilogmed med på møtet med Nav!

Skrevet

Mor som har ett barn sammen med en mann, de er sammen hver helg og alle ferier, hun mottar 100% aleneforsørgerstønad.

 

De er sammen, men har ikke opplyst om det til nav. Hun får full os og andre tillegg siden hun er aleneforsørger, men far til barnet er sammen med de hver helg, alle ferier og ellers om en av de har fri fra jobb. Lurer på om dette er en form for svindel?

 

Anonymous poster hash: e3624...8c6

Hvordan vet du at NAV ikke vet noe? Det går an at hun mottar full støtte ol selv om de er sammen og NAV vet det!

Skrevet

Bor de sammen da?

 

Anonymous poster hash: 09a1b...358

Skrevet

Så lenge de ikke bor sammen og har felles økonomi, så er hun vel aleneforsørger selv om de er kjærester.

 

Anonymous poster hash: d075e...dd5

Skrevet

Jeg fikk OS første året, for far til barnet bodde langt unna. Men vi opplyste om at vi var kjærester, og at han overnattet ca hver helg. Etter 1 år flyttet vi sammen, og opplyste selvfølgelig om det og.



Anonymous poster hash: d4249...9c4
Skrevet

Spiller ingen rolle at de ikke bor sammen, så lenge de har et kjærestelignende forhold er det svindel.

 

 

Anonymous poster hash: 1d403...b64

Skrevet

Ikke så lenge de ikke er sammen. De har lov til å være venner og noen spesielle har.tilogmed lov.til å overnatte hos hverandre:)

 

Anonymous poster hash: d6a51...af5

Hvorfor uttale deg om noe du ikke har peiling på?

Uansett om de ikke er sammen så har de ikke lov å overnatte hos hverandre for de er lettest,eller dra på ferie ilag pga barnet.

Her hadde det vært lettest at jeg bare overnattet hos barnefaren iforbindelse med samvær siden faren bor 2 timer unna,men oppdager NAV at jeg hadde gjort det så hadde jeg mistet pengene jeg får fra dem.

 

 

Anonymous poster hash: 023d9...3af

Skrevet

Så lenge de ikke bor sammen og har felles økonomi, så er hun vel aleneforsørger selv om de er kjærester.

 

Anonymous poster hash: d075e...dd5

Nei barnefaren har fortsatt ikke lov å overnatte eller dra på ferie ilag så lenge mor får overgangsstønad!

Teite regler ja,men er hvertfall sånn reglene er.

 

 

Anonymous poster hash: 023d9...3af

Skrevet

Jeg hadde OS for noen år siden. Jeg og barnefaren var opptatt av å være venner og å være sammen med barnet vårt sammen også av og til. Vi var derfor på ferie sammen ved noen anledninger og tilbrakte noe tid sammen. Men vi var aldri kjærester.

 

NAV var opptatt av nettopp dette, om vi hadde en "personlig relasjon", altså om vi rent faktisk var kjærester og dermed egentlig var en familie som bare ikke bodde sammen,

 

Poenget er at enhver familie kan velge å organisere livet slik som de vil. Man får ikke stønad bare fordi man ikke bor sammen, det må rent faktisk være slutt og man  rent faktisk ha separate økonomier.

Skrevet

Spørsmålet er vel om de lever sammen i et ekteskapslignende forhold, eller noe i den duren.

Ekteskapslignende forhold er noe mer enn sex, det er også noe mer enn vennskap. Det er vel noe om å være sammen om livet og hverdagen, med fokus på resten av livet.

 

Jeg mener at dette er det kun partene selv som kan definere, ikke NAV, men jeg er vel mer eller mindre alene om den oppfatningen.

 

Anonymous poster hash: fdedd...021

Skrevet

Ordlyden på nav.no er: 

  • Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.
  •  Det er et vilkår for å få stønad til enslig mor/far at forsørgeren har aleneomsorg for barnet. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet dersom foreldrene bor i samme hus eller ved andre nære boforhold. NAV må i hvert enkelt tilfelle ta stilling til om det aktuelle boforholdet i seg selv medfører at stønad ikke kan gis. I andre tilfeller vil det være av betydning i hvilken utstrekning den andre av barnets foreldre oppholder seg sammen med barnet. 

Det betyr at om man er ofte sammen, deler på utgiftene til mat ol, så er man ikke alene om omsorgen for barnet, og ergo er man ikke enslig forelder. Det står ikke at man må bo sammen, eller at man må overnatte. Dvs at om man er nære venner, reiser på ferie sammen, er sammen 3-4 kvelder i uka, spleiser på maten ol, men ikke overnatter, så har man ikke krav på ytelser som enslig forsørger. 



Anonymous poster hash: 773c7...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...